”Elever bestämmer om lärare är okej”

”Trevlig bonus om relationerna fungerar väl, men för mycket tid och kraft kan inte läggas på detta pusslande" skriver Jeanette Eriksson.
Debatt ”Det är alltid en trevlig bonus om relationerna fungerar väl, men för mycket tid och kraft kan inte läggas på detta pusslande när man har lektioner att planera, olika dokument att skriva och betänka, samt betyg att sätta”, skriver Jeanette Eriksson.
Jag läser debattinläggen om undervisning och relationer med stort intresse, och min första tanke är att nej, god undervisning och elevers kunskapsinhämtning är inte beroende av stabila relationer.
”Elever bestämmer”
Det är inte en förutsättning med väl fungerande relationer till varje individ, men det kan absolut hjälpa. Det jag personligen vänder mig emot är att det uppstått en kultur, där elever bestämmer sig för om lärarna är okej eller inte. Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt och stör lektioner.

Jeanette Eriksson
I regel kommer läraren då att vända sig till rektorn/ledningen på skolan. Vad händer sedan? Jo, läraren får genast frågor om hur hen jobbar med relationer till sina elever och menar indirekt att den uppkomna situationen beror på hen själv. Det är helt och hållet lärarens ansvar att arbetsro infinner sig, och att relationerna funkar.
Naturligtvis är det inte så enkelt, vill jag bara konstatera! Det är alltid en trevlig bonus om relationerna fungerar väl, men för mycket tid och kraft kan inte läggas på detta pusslande när man har lektioner att planera, olika dokument att skriva och betänka, samt betyg att sätta.
”Relationer en bonus”
I lärarutbildningen ingår inte särskilt mycket psykologi och beteendevetenskap – faktiskt försvinnande lite. Jag valde läraryrket för att jag ville förmedla kunskap som pedagogisk ledare och se mina elever utvecklas inom de specifika ämnena. Sedan är det en bonus om vi lyckas skapa givande relationer till alla och vi kan se dem blomstra som individer.
När detta med undervisning funkar som det ska (det vill säga att elever lämnar in mobiler, går till sina platser, inte avbryter genomgångar) kan det ske helt underbara saker i ett klassrum! Det är då relationerna mellan lärare och elev också har de bästa förutsättningarna att lyckas.
Själv har jag upplevt helt magiska ögonblick i lektionssituationer, där ett djupt samförstånd mellan lärare och elev infunnit sig. Tyvärr har jag också upplevt motsatsen, och erfarit att oavsett hur mycket jag skruvat på undervisning, placering i rummet och relationerna har det inte hjälpt.
”Ser elever som kunder”
Enligt min uppfattning visar dagens skolledningar elever och föräldrar alltför stor respekt, och en väsentlig del av förklaringen tror jag är att skolorna betraktar elever och deras vårdnadshavare som kunder.
Naturligtvis ingår det i rektorns uppdrag att vara respektfull och inkännande i kontakten med elever och vårdnadshavare. I stället för att fokusera allt man har på relationsskapandet – och när det inte går som förväntat skylla på lärarna – anser dock jag att rektorer/skolledare ska lära våra unga samhällsmedborgare att de bör visa sina lärare och klasskamrater den faktiskt lilla respekt och hänsyn som krävs för att åstadkomma undervisning med god kvalitet.
Jeanette Eriksson, språklärare
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
LÄS ÄVEN:
”Dags att avliva myten om relationer och lärande”
Kornhall: Vad är det för skola Linnea Lindquist vill ha?
Forskaren: ”Att lärande kräver goda relationer är ingen myt”
”Relationer handlar inte om att tycka om”
”Relationer står inte i vägen för kunskap utan bär den”