”De enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia”, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo som öppnade igen efter skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Till startsidan
Rekrytering av ny rektor, kameraövervakning – och råttor på toaletterna. Efter skyddsstoppet – nu kämpar lärare och fack på Färsingaskolan i Sjöbo för en normal vardag. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Våld i skolan
Den första skoldagen efter skyddsstoppet på Färsingaskolan i Sjöbo går mot sitt slut.
– Jag skulle vilja säga att det är bra nyheter för oss i Sveriges Lärare. Det har nämligen inte hänt något särskilt. Allt har flutit på och det har varit en ganska vanlig dag, säger Fredrik Andersson som är ombud på skolan.
LÄS ÄVEN: Bomber och våld mot lärare – facket stänger skolan
Personal från vikariepoolen är på plats och låstaggarna som eleverna ska använda har anlänt.
Det kommer åtgärda två problem: lärarlösa lektioner och obehöriga i skolans lokaler.
– Men de enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia. Det är nämligen tv-team som kommit hit oanmälda och vi måste ju prioritera eleverna. Allra helst så här första skoldagen efter sportlovet.
– Men självklart berättar vi så mycket vi bara kan om situationen på skolan och hur vi försöker lösa problemen, säger Fredrik Andersson.
Om man sammanfattar nuläget i ett ord; vilket skulle det vara?
– Positivt, säger han.
Mycket går åt rätt håll relativt snabbt på Färsingaskolan.
– Ökad personal från vikariepoolen, låstaggar och kommande veckomöten med ledningen är sådant som får mig att se ljusare på framtiden, säger Fredrik Andersson.
”De enda obehöriga vi haft här idag är väl möjligtvis massmedia”, säger Fredrik Andersson, Sveriges Lärares ombud på Färsingaskolan i Sjöbo som öppnade igen efter skyddsstoppet. Foto: Christian Örnberg/Bildbyrån
Men det finns många frågetecken kvar.
– Jag kan ju nämna det där med kameraövervakning. Nu säger de styrande att det så klart ska kunna bli aktuellt om det får oss att känna oss tryggare. Men det fanns tydligen en gammal utredning som någon på kommunen stoppade för ett år sedan. Det är klart att jag undrar vem som gjorde det och varför. Men vi får ju hålla oss till nuläget och göra det bästa av situationen, säger Fredrik Andersson.
Helene Olofsson, huvudskyddsombud och ordförande för Sveriges Lärare i Sjöbo, säger så här:
Helene Olofsson, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare.
– Det har varit en lång väg att nå hit. Kommunen har velat köra sitt eget race och har inte förstått att det är bra att samverka med facket. Men nu kommer vi ha ett möte i veckan och samarbeta. Det tror jag kommer bli en nyckel till att allt blir bättre.
Så det finns fler saker ni vill ha åtgärdade snabbt?
– Absolut. Det är ju inga bra skriverier om oss, men det skulle också kunna vara en utmaning för någon att bli rektor på Färsingaskolan och vara med och vända på situationen. Kommunen vill inte rekrytera innan en omorganisation är satt och jag säger bara: sätt in en annons. Nu!
Men det vill inte kommunen?
– Här kan jag tycka att det är någon form av fulspel. Kommunen har velat degradera flera rektorer till att bli biträdande. I väntan på att det organisatoriska ska lösas har Färsingaskolans problem tilltagit på grund av att det inte funnits en ordinarie ledare på plats, säger Helene Olofsson.
Men det akuta läget på Färsingakolan är bättre?
– Ja, det har varit en mjukstart och den har gått bra. Sedan finns det saker som ledningen måste jobba med.
Något konkret?
– Det är ju det här med envisheten på förvaltningen. Mitt i alla problem med våld och hemmagjorda bomber som exploderat har skolan också haft problem med råttor. Det är ju inget vi velat berätta om i massmedia, så att några barn skulle valt att stanna hemma idag. Men vi har frågat om problemet är åtgärdat och det har bedyrats att det inte funnits några råttor på skolan på flera veckor. Men vad tittar upp i en skoltoalett idag…om inte en råtta!
Helene Olofsson skrattar mitt i eländet.
– Vi får ta upp det vi inte är nöjda med på samverkansmötena. Det kommer bli bättre när fack och ledning pratar om problemen tillsammans, säger hon.
Vi Lärare har sökt förvaltningschefen Ninda Wegbratt Menkus för en kommentar.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.