Utbildningen görs om – ska öka antalet speciallärare
Skolministrarna Simona Mohamsson och Lotta Edholm (L) skrev i augusti en debattartikel där de ville se fler specialpedagoger i klassrummen. Nu har de presenterat en utredning kring detta.
Specialpedagogik
Det saknas speciallärare – och för att utbilda fler vill regeringen ersätta dagens utbildningar till speciallärare och specialpedagog med en helt ny.
– De specialpedagogiska insatserna får inte bara reduceras till råd och handledning till de undervisande lärarna, säger Lotta Edholm (L).
Idag utbildas fler specialpedagoger än speciallärare. Men regeringens förslag om nytt stödsystem innebär att elever med svårigheter ska undervisas direkt av speciallärare, medan ordinarie lärare fokuserar på hela klassen.
– Enskilda lärare förväntas anpassa och individualisera undervisningen för varje enskild elev och vi kan bara konstatera att för många lärare har det blivit en omöjlig och orimlig uppgift, säger Lotta Edholm (L), gymnasie-, högskole- och forskningsminister, under måndagens presskonferens.
Hon blir ny utredare
I augusti skrev Simona Mohamsson och Lotta Edholm en gemensam debattartikel på Vilärare.se där de ville se färre skrivbordspedagoger och att specialpedagoger ska undervisa i klassrummen. Nu presenterar regeringen en utredning som ska hitta en lösning på det.
Utredaren Eva Durhan ska föreslå en helt ny utbildning till speciallärare, som ska ersätta dagens specialpedagog- och speciallärarutbildningar.
– Den bör leda till att man alltid ska kunna arbeta direkt med elever efter sin utbildning, säger Lotta Edholm (L), gymnasie-, högskole- och forskningsminister.
Slopar rådgivande funktion
Utbildningen får en praktisk inriktning.
– Det är viktigt att de delar som har för abstrakta eller teoretisk inriktning tas bort, säger Lotta Edholm.
Specialpedagogernas rådgivande funktion slopas.
– Målet är att utbilda lärare med specialpedagogisk kompetens som i första hand ska undervisa elever. Då är det här innehållet inte längre relevant, säger Edholm.
”Saknas resurser”
Anna Olskog.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, säger att samtliga lärargrupper, lärare, specialpedagoger och speciallärare, sliter hårt för att ge eleverna det stöd de har rätt till.
– Det är jätteviktigt att komma ihåg att det största problemet inte är utbildningarnas utformning, utan att det saknas resurser för att ge eleverna det stöd de har rätt till, säger hon.
Samtidigt välkomnar hon utredningen.
– Vi kan se i våra undersökningar att det finns en osäkerhet kring roller och uppdrag, ett svar på det kan vara att frågan aldrig hittills har utretts, säger Anna Olskog.
Utredningen ska vara klar till sommaren 2026.
LÄS ÄVEN:
Extra anpassningar skrotas: ”Enklare få särskilt stöd”
Sveriges Lärare efter ministrarnas utspel: ”Båda rollerna behövs”