Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi.
Till startsidan
Uppgifter om lärares behörighet på skolor har tagits bort i Skolverkets databaser.
Skolverket
Skolverket har slutat att publicera uppgifter om lärares ämnesbehörighet på flera tusen skolor runt om i Sverige.
– Det gör det mycket svårare att välja skola, men också att ta reda på om skolorna använder pengarna till det som de är avsedda för, säger Jonas Vlachos som är skolforskare och professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet.
Skolverkets publika databaser har fram till alldeles nyligen varit en viktig – i praktiken den enda – oberoende informationskällan för vårdnadshavare och andra som vill ta reda på hur lärarbehörighet per ämne ser ut i olika skolor.
I våras beslutade verket – vilket har uppmärksammats i veckan på sociala medier – att det är uppgifter som inte längre ska vara offentliga om antalet heltidstjänster per ämne på en skola är färre än tre, vilket de ofta är.
– Det är värdefulla uppgifter om skolväsendet som man inte längre vill lämna ut, vilket gör mig ledsen. Information om andelen behöriga lärare är så klart mycket viktigt för den som ska välja skola, men även för den som analyserar skolan och den som vill ta reda på hur de pengar som skolan får används. Lägger man dem på behöriga lärare eller på något annat, säger Jonas Vlachos.
Jonas Vlachos, professor i nationalekonomi.
Vi Lärare har utan framgång begärt att få intervjua ansvarig på Skolverket om varför verket har valt att dölja en viktig del av behörighetsstatistiken, om beslutet har kommit till på verkets eget initiativ eller efter påtryckningar.
Frågan om bristande lärarbehörighet är växande politisk fråga.
”Förändringen genomfördes den 3 april i år efter en insats i ett kontinuerligt kvalitetsarbete vid publiceringen av vår årligen återkommande statistik rörande pedagogisk personal. Vi arbetar kontinuerligt med att se över vår statistik. Efter noggrann avvägning för att skydda enskilda individer samt behålla kvalitén på statistiken togs detta beslut hos Skolverket”, skriver Skolverkets pressekreterare Sofia Örtlund i ett mejl till Vi Lärare.
”Förändringen infördes för att skydda enskilda individer, men även för att det ska finnas ett förtroende hos våra uppgiftslämnare för oss som statistikmyndighet. Sekretessen och röjandekontrollen är viktiga för att skydda individer och för statistikens kvalitet”.
I ett tidigare mejl till tidningen konstaterar hon att ”beslutet att inte redovisa statistik på enstaka skolenheter med färre än tre heltidstjänster berör endast en minoritet av alla skolenheter i Sverige”.
En jämförelse mellan informationen i Skolverkets publika databaser för läsåren 2023/2024 respektive 2024/2025 ger dock en annan bild av vilket resultat verkets beslut har fått.
Gällande läsåret 2023/2024 publicerar Skolverket fortfarande – skola för skola – hur stor andel av de som undervisade i exempelvis matematik som hade lärarlegitimation och var ämnesbehöriga.
För läsåret 2024/2025 är de uppgifterna mörkade för 2 472 av 4 509 grundskolor (55 procent). Motsvarande andel i svenska är 51 procent och i engelska 92 procent.
En enkel sökning i Skolverkets databas visar att läsåret 2023/2024 var 53,1 procent av de som undervisade i matematik på Ansgarskolorna Trädgårdsskolan F-6 i Uppsala behöriga i ämnet, 33 procent på Kunskapsskolan i Jönköping och 66,2 procent på Rydaholms skola i Värnamo.
När det gäller läsåret 2024/2025 är motsvarande information borttagen och ersatt av prickar.
Och så ser det ut i många ämnen och för många skolor.
För ämnet bild nöjer sig Skolverket med att enbart publicera lärarbehörigheten – läsåret 2024/2025 – i 0,25 procent av grundskolorna. Det är dock betydligt mer än i exempelvis fysik där lärarbehörigheten enbart publiceras för 0,045 procent av skolorna.
Utvecklingen för gymnasiet är liknande.
När det gäller läsåret 2024/2025 offentliggör Skolverket lärarbehörigheten i engelska i 13 procent av skolorna, i fysik i 5 procent, i matematik i 26 procent, i svenska i 21 procent, i kemi i 2 procent och i filosofi i 0 procent (av de skolor som bedriver undervisning i dessa ämnen) för att bara nämna några exempel.
Enligt Sofia Örtlund är det främsta skälet till beslutet är ”att pricka (ta bort, reds anm) heltidstjänster som är färre än tre är att:
Det är argument som professor Jonas Vlachos inte ger mycket för.
– Jag vet inte varför Skolverket gör så här, men att det skulle ha att göra med kvaliteten på statistiken låter som ett rent svepskäl och något som man bara dragit till med. Det finns vad jag vet inga problem med statistiken.
Även om det är få lärare i ett visst ämne på en skola?
– Är det är få observationer i ett visst ämne beror det på att det är få lärare i just det ämnet. Om behörigheten varierar kraftigt mellan olika år (i statistiken, reds anm) beror det på är en korrekt beskrivning av verkligheten. Det är inte ett problem för statistiken.
LÄS MER:
Regeringen tar bort sekretessen på skolstatistik
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”