En av de gängkriminella eleverna berättar i Uppdrag granskning om hur andra unga elever rekryteras.
Till startsidan
På Trångsundsskolan sköts en elev på en toalett. I ”Uppdrag granskning” vittnar lärare om att de inte vågar ingripa.
Hoten mot lärarna
Gängkriminella tonåringar gör knarkaffärer och bär vapen i skolan. Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Det enligt senaste avsnittet av ”Uppdrag granskning” på SVT.
– Vet man att vissa elever har släktingar som är nätverkskriminella så blir hoten mot lärarna desto otäckare, säger Pablo Mendoza, Sveriges Lärare Huddinge.
”Det jag ser är rån, misshandel, elever som varit påverkade under skoltid. Elever som lämnar skolan för att utföra olika tjänster”.
En av de få som velat berätta om gängens användning av skolan som marknadsplats och rekryteringsbas för Uppdrag gransknings reporter väljer att göra det anonymt.
Flera andra avstår av rädsla för att de eller deras familjer ska straffas av de kriminella nätverken.
– Jag förstår lärarna. Deras jobb är att lära, inte att stoppa kriminalitet och dumma ungar, säger en gänginvolverad intervjuperson i programmet.
Han är en av dem som berättar om gängkriminalitet i Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
”Man vet vilka de är direkt. Vi döljer det, men är man klok nog att förstå vad en kriminell gör och hur den rör sig, står och pratar på en skräpig Motorola – det är inte så svårt”, säger han.
En av de gängkriminella eleverna berättar i Uppdrag granskning om hur andra unga elever rekryteras.
Karwan Faraj är reportern som gjort reportaget. Han har själv bakgrund som trygghetsvärd i utsatta skolor i Göteborg.
– Det var kring 2010-2011. Då kunde jag se tendenserna. Men det var få elever, och det handlade mer om att de höll på med kriminalitet på fritiden. Vår oro var att de skulle dras in, det jag sett under reportaget är att de redan är djupt inne, säger han.
Menar du att lärare blundar?
– Många berättar för mig att de blundar, man vågar inte. Man väljer att inte känna sig orolig trots att man borde vara orolig för vissa elever, säger han.
Under arbetet med reportaget har Karwan Faraj samlat vittnesmål om att gängen delat upp skolorna mellan sig för att sälja droger.
Att de styr elevers skolval för att säkra sin marknad. Och att elever väljer skola där deras gäng finns representerat, av trygghetsskäl.
– Det är inte skolan som byggnad som är intressant, det är eleverna som går där som tar med sig kriminaliteten, säger Karwan Faraj.
Karwan Faraj på Uppdrag Granskning har gjort reportaget och har bakgrund som trygghetsvärd i utsatta skolor i Göteborg.
Han säger att problemet finns i hela samhället, i små kommuner, och välbärgade kommuner, precis som i de utsatta områdena.
– Skolan generellt behöver ta diskussionen på ett mycket allvarligare sätt, men också få uppbackning och resurser och redskap. Man pratar om PDV och skolskjutningar, men just det här, gängkriminaliteten, den frågan lyser med sin stora frånvaro när man pratar skola, säger Karwan Faraj.
Pablo Mendoza är ordförande för Sveriges Lärare Huddinge.
Här ligger Trångsundsskolan, där en femtonårig elev sköt en fjortonårig elev i huvudet inne på skoltoaletten i september 2024.
Femtonåringen hade försökt rekrytera den yngre eleven till att delta i ett mord.
Pablo Mendoza är ordförande för Sveriges Lärare Huddinge där Trångsundsskolan ligger. I september 2024 blev en elev skjuten av en annan elev på en av skolans toaletter.
Pablo Mendoza vänder sig emot att lärare skulle blunda för elever som begår brott på skoltid.
– Vi är proffs, vi märker sådana saker. Men det är svårt när vi har 30 elever i en klass. Vi behöver bli fler vuxna i skolan, säger Pablo Mendoza.
Samtidigt bekräftar han att gängen är ett problem.
– Våldet mot lärarna har ökat, inte minst i de segregerade områdena. Vet man att vissa elever har släktingar som är nätverkskriminella så blir hoten mot lärarna desto otäckare, säger Pablo Mendoza.
I februari gjorde regeringen lagförslag av Skolsäkerhetsutredningen.
I propositionen nämns gängkriminaliteten, och behovet av att skolan ska ”förmedla vikten av att följa lagar och andra regler i samhället”.
De konkreta åtgärderna regeringen föreslår är att förhindra utomstående från att ta sig in, att det ska bli tillåtet att genomsöka elevers väskor och att det ska bli obligatoriskt att anmäla brott som begås i skolan. Samtidigt som skolorna får drygt 350 miljoner kronor i vårbudgeten för utökad skolsäkerhet.
Samtidigt föreslår regeringen att fler brott ska inkluderas i det registerutdrag som görs av nyanställda i skolan, för att förhindra att gängkriminella får anställning.
– Det är några åtgärder, men dem jag pratat med frågar efter det förebyggande. Det juridiska repressiva är inte hela lösningen, säger Karwan Faraj.
Pablo Mendoza menar att nedskärningarna påverkat skolans möjligheter att agera.
LÄS ÄVEN: Värsta nedskärningarna på 30 år
– Att lägga på lärarna större börda, det är inte rätt väg att gå. Man behöver öka grundbemanningen så man får extra ögon på eleverna, säger han.
Utbildningsminister Johan Pehrson och Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog i samtal om alliansen för att förebygga våld i skolan.
Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, har krävt en nationell samordnare mot skolvåldet, bland annat i möte med skolminister Lotta Edholm (L) och utbildningsminister Johan Pehrson (L).
– För att det ska bli något reellt och inte stanna vid ett samtal och en diskussion, så måste man utse någon som håller i taktpinnen. Vi behöver ett agerande och det måste någon leda, säger Anna Olskog, i en tidigare artikel i Vi Lärare.
Och fortsätter:
– Även om det finns samverkan idag, måste denna bli mer heltäckande och fördjupas över hela landet. Vi har uppmanat regeringen att utse en nationell samordnare för att leda arbetet mot skolvåldet och säkerställa att mer görs, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Hoten från gängen – så drabbas lärare av våldet
Lärarna möter allt fler gängkriminella i skolan
Lärarna berättar: ”Vapen och droger på skolgården”
Camilla orkade bara ett år – skyddsombudet varnar
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.