
Så har antalet anmälningar ökat.
Anmälningar Antalet anmälningar mot lärare har ökat lavinartat det senaste decenniet. Men av drygt 4 600 anmälningar till Skolinspektionen 2019 ledde endast fem till att lärare miste legitimationen.
LÄS OCKSÅ: Trots anmälningsvågen – få blir av med sin lärarlegitimation
Erik Oscarsson, 50, är grundskollärare i matematik och NO sedan 1996. Han har mest undervisat på högstadiet, årskurs 7–9 och har tydligt märkt hur anmälningskulturen förändrats genom åren.
– I dag hotar elever betydligt oftare än förut med att de ska anmäla mig, de är mycket väl medvetna om sina rättigheter. Jag försöker att inte hetsa upp mig, det gäller att inte ta det för personligt utan vila trygg i att man inte har gjort några fel, även om man skulle råka bli anmäld.
”Hälften av alla lärare har tvekat att ingripa i en situation på grund av rädsla för att bli anmäld.”
Han tycker att man inte ska vara så rädd för att bli anmäld till Skolinspektionen. En anmälan innebär att ärendet granskas, vilket är betydligt bättre än att skolan och dess ledning blir undfallande av rädsla för eventuella anmälningar.
– En skolledning som inte har ryggrad och backar upp sina lärare är betydligt värre än en anmälan till Skolinspektionen.
– Jag har själv upplevt en situation där en obehörig lärare blev utpekad som ”det svarta fåret” av föräldrar och sedermera uppsagd på svaga grunder, bara för att skolledningen blev rädd och gick föräldrarna till mötes. Detta i förhoppning att allt då skulle bli lugnt, men så fungerar det ju inte.
Så har antalet anmälningar ökat.
2019 minskade antalet anmälningar för första gången.
Trendbrott eller tillfällighet?
Ingen vet.
Nio procent minskade antalet anmälningar till Skolinspektionen med mellan 2018 och 2019.
Det kan vara ett trendbrott.
– Det finns ingen specifik analys över minskningen, men Skolinspektionen har bedrivit ett aktivt arbete för att stärka och lyfta fram den lokala klagomålshanteringen. Detta i syfte att elever ska få snabb respons från skolan eller huvudmannen, säger Katarzyna Lipska, utredare på Skolinspektionen.
Antalet anmälningar till Barn- och elevombudet har också minskat. Även BEO:s skadeståndskrav.
Ola Vinnerljung, jurist på BEO, är också inne på att Skolinspektionens offensiv kan ha gett resultat.
– Det är svårt att fastställa varför, men Skolinspektionen har under året fortsatt verka för att ansvaret för att möta enskilda elever i första hand är lokalt. Och att antalet skadeståndsanspråk har minskat kan helt enkelt ha att göra med att det är färre anmälningar.
Upphetsade föräldragrupper får bränsle genom sociala medier vilket säkert också har betydelse för att anmälningarna ökat, tror Erik Oscarsson.
– Felet är ofta bristen på kommunikation mellan vuxna. Jag har själv fem barn och vet att de inte alltid är änglar. Speciellt inte i grupp. Det vet nog alla som är föräldrar, egentligen. Därför borde alla föräldrar som går i anmälningstankar kommunicera med andra vuxna på skolan för att först få höra den vuxnas version av vad som hänt, innan de tar ställning.
Elever kan ibland spela ut föräldrar mot lärare för att klara sitt eget skinn.
– Föräldrar som direkt tar ställning utifrån det egna barnets version utan att höra en vuxens berättelse, gör barnet en björntjänst.
– Skulle eleven i stället se att vuxna samarbetar, att föräldrar och lärare kommunicerar väl, sänder det helt andra positiva signaler om hur vuxenvärlden fungerar.
Den som anser att en skola eller lärare inte följer de lagar och regler som styr skolan kan anmäla till Skolinspektionen. Inspektionen tar emot anmälningar som rör förskolan, ända upp till gymnasiet. Även fritidshem, särskolor och andra skolformer kan anmälas.
Även om många anmälningar handlar om lärare är det huvudmannen, i första hand kommunen eller friskoleföretaget, som anmäls.
Skolinspektionen kan själva starta en utredning om missförhållanden i en skola eller mot en enskild lärare efter tips, verksamhetsbesök eller domar mot lärare.
Är du rädd för att bli anmäld? Eller har du blivit anmäld? Berätta din historia via Lärarens sociala kanaler eller i mejl till redaktionen@lararen.se
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.
Digitala nationella prov Varnar för att resultaten inte blir tillförlitliga: ”Vi är fly förbannade”.