Så har antalet anmälningar ökat.
Till startsidan
Anmälningar Antalet anmälningar mot lärare har ökat lavinartat det senaste decenniet. Men av drygt 4 600 anmälningar till Skolinspektionen 2019 ledde endast fem till att lärare miste legitimationen.
LÄS OCKSÅ: Trots anmälningsvågen – få blir av med sin lärarlegitimation
Erik Oscarsson, 50, är grundskollärare i matematik och NO sedan 1996. Han har mest undervisat på högstadiet, årskurs 7–9 och har tydligt märkt hur anmälningskulturen förändrats genom åren.
– I dag hotar elever betydligt oftare än förut med att de ska anmäla mig, de är mycket väl medvetna om sina rättigheter. Jag försöker att inte hetsa upp mig, det gäller att inte ta det för personligt utan vila trygg i att man inte har gjort några fel, även om man skulle råka bli anmäld.
”Hälften av alla lärare har tvekat att ingripa i en situation på grund av rädsla för att bli anmäld.”
Han tycker att man inte ska vara så rädd för att bli anmäld till Skolinspektionen. En anmälan innebär att ärendet granskas, vilket är betydligt bättre än att skolan och dess ledning blir undfallande av rädsla för eventuella anmälningar.
– En skolledning som inte har ryggrad och backar upp sina lärare är betydligt värre än en anmälan till Skolinspektionen.
– Jag har själv upplevt en situation där en obehörig lärare blev utpekad som ”det svarta fåret” av föräldrar och sedermera uppsagd på svaga grunder, bara för att skolledningen blev rädd och gick föräldrarna till mötes. Detta i förhoppning att allt då skulle bli lugnt, men så fungerar det ju inte.
Så har antalet anmälningar ökat.
2019 minskade antalet anmälningar för första gången.
Trendbrott eller tillfällighet?
Ingen vet.
Nio procent minskade antalet anmälningar till Skolinspektionen med mellan 2018 och 2019.
Det kan vara ett trendbrott.
– Det finns ingen specifik analys över minskningen, men Skolinspektionen har bedrivit ett aktivt arbete för att stärka och lyfta fram den lokala klagomålshanteringen. Detta i syfte att elever ska få snabb respons från skolan eller huvudmannen, säger Katarzyna Lipska, utredare på Skolinspektionen.
Antalet anmälningar till Barn- och elevombudet har också minskat. Även BEO:s skadeståndskrav.
Ola Vinnerljung, jurist på BEO, är också inne på att Skolinspektionens offensiv kan ha gett resultat.
– Det är svårt att fastställa varför, men Skolinspektionen har under året fortsatt verka för att ansvaret för att möta enskilda elever i första hand är lokalt. Och att antalet skadeståndsanspråk har minskat kan helt enkelt ha att göra med att det är färre anmälningar.
Upphetsade föräldragrupper får bränsle genom sociala medier vilket säkert också har betydelse för att anmälningarna ökat, tror Erik Oscarsson.
– Felet är ofta bristen på kommunikation mellan vuxna. Jag har själv fem barn och vet att de inte alltid är änglar. Speciellt inte i grupp. Det vet nog alla som är föräldrar, egentligen. Därför borde alla föräldrar som går i anmälningstankar kommunicera med andra vuxna på skolan för att först få höra den vuxnas version av vad som hänt, innan de tar ställning.
Elever kan ibland spela ut föräldrar mot lärare för att klara sitt eget skinn.
– Föräldrar som direkt tar ställning utifrån det egna barnets version utan att höra en vuxens berättelse, gör barnet en björntjänst.
– Skulle eleven i stället se att vuxna samarbetar, att föräldrar och lärare kommunicerar väl, sänder det helt andra positiva signaler om hur vuxenvärlden fungerar.
Den som anser att en skola eller lärare inte följer de lagar och regler som styr skolan kan anmäla till Skolinspektionen. Inspektionen tar emot anmälningar som rör förskolan, ända upp till gymnasiet. Även fritidshem, särskolor och andra skolformer kan anmälas.
Även om många anmälningar handlar om lärare är det huvudmannen, i första hand kommunen eller friskoleföretaget, som anmäls.
Skolinspektionen kan själva starta en utredning om missförhållanden i en skola eller mot en enskild lärare efter tips, verksamhetsbesök eller domar mot lärare.
Är du rädd för att bli anmäld? Eller har du blivit anmäld? Berätta din historia via Lärarens sociala kanaler eller i mejl till redaktionen@lararen.se
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.