
Foto: Hernried, Karl Heinz
Retro Efter ett år där skolans digitala kompetens satts på prov, minns kåsören Petter Karlsson, med värme, alla sina lärare och deras tekniska katastrofer.
Det slog i stort sett aldrig fel: Först fem minuters kämpade med mörkläggningsgardinerna. Sedan en spänd förväntan när läraren laddade och körde igång filmprojektorn.
Och så – pang! – det karaktäristiska ljudet när filmen plötsligt fastnade och bildrutan förvandlades till något som mest liknande en instruktionsfilm från Socialstyrelsen om svåra brännskador.
Kunde en film fastna och brinna upp, så gjorde den det. Kunde en rullbandspelare börja skorra mitt i franskalektionen, så gjorde den också det.
Därefter blott ett vitt intet ...
För den forna skolan tycktes alltid ha sin egen Murphys lag; ni vet den där om alltings jävlighet som gör att tappade smörgåsar i 87 procent av fallen hamnar med pålägget neråt eller att kön du valt på Ica alltid tar längst tid.
Kunde en film fastna och brinna upp, så gjorde den det.
Kunde en rullbandspelare börja skorra mitt i franskalektionen, så gjorde den också det.
Ja, tusan vet om inte till och med flanellografen (det kanske allra äldsta av tekniska hjälpmedel i undervisningen och den som mina barn vägrar tro ha existerat, precis som de vägrar tro att det funnits ättestupor, v-jeans och Tupperwarepartyn) i skolmiljö hade förmågan att plötsligt tappa greppet och få Jesus och lammen att störta mot golvet.
Eller handlade det innerst inne om rekryteringen av lärarna?
Den talande tråden eller magnefonen, som den också kallades, var rullbandspelarens föregångare. Användningen blomstrade under 1940-talet.
Var forna skolfuxar mer humanister och mindre tekniker än dagens? Låg det liksom i själva uttagningsförfarandet att man skulle veta mer om Kalabaliken i Bender än om hur en diaprojektor fungerade?
Jag vet bara att det säkert som amen i kyrkan blev något problem vareviga gång det rullades in något tekniskt hjälpmedel i klassrummet.
Jag minns att vi elever brukade titta förväntansfullt på varandra. Le lätt överlägset åt fröken eller magisterns tafatta pillande med bandspolar, filmrullar, knappar och sladdar. Därefter inleda en tyst vadslagning om hur, när och exakt på vilket sätt katastrofen skulle inträffa.
Och hur vi, efter detta oundvikliga strulande, sakta försjönk i ett letargiskt, lätt meditativt tillstånd, eftersom vi alla visste att nu skulle det ta tid, lååång tid, innan lektionen kunde återupptas.
För det slutade ju alltid med att vaktmästaren måste tillkallas. Alternativt den där eleven längst bak, som alltid hade sämst resultat på svenskaprovet, men kunde laga en Puch Florida enbart med hjälp av ståltråd och lite silvertejp.
Nu kallades han fram och fick äntligen glänsa, när han med några enkla handgrepp fick ut diabilden som fastnat eller vände på filmrullen som nyss visat Adolf Hitler stående upp och ner i en talarstol i Berlin.
För att inte tala om att få bukt med kopiatorn.
Ja, ni vet den där handvevade, stålblänkande saken som alltid förvarades i något materielrum och kunde spotta ur sig blåtonade ark, som luktade mera handsprit än ett apotek i coronatider.
Jag minns hur jag själv fick uppdraget av fröken att ladda den magiska cylindern med ett original som hon suttit och hamrat fram på sin skrivmaskin kvällen innan.
Ett jobb som tydligen tagit flera timmar – fick jag veta när jag lyckats köra kopiatorn sur, ungefär som när man kickat för länge på den där moppen som man i stället borde ha gett till kompisen längst bak i klassen, och hennes möda förvandlats till en jämnblå smet, där inte ett enda ord gick att läsa.
Skrivmaskin, förresten …
Foto: Hernried, Karl Heinz
Ja, ungefär dit sträckte sig väl våra lärares tekniska kunskap. Även om de allra flesta kunde konsten att skriva både snyggt och läsbart på svarta tavlan, behärskade även merparten i alla fall en vanlig hederlig skrivmaskin.
Vilket å andra sidan knappast dagens elever skulle göra.
Så tänkte i alla fall en av mina kamrater som härom julen beslöt att bilda sin elvaåring, genom att krypa upp på vinden och hämta ner en alldeles äkta Facit som andaktsfullt placerades mitt på matsalsbordet.
– Vad är det här, tror du? sporde han den lilla femteklassaren.
– Det är en ...
– Ja, vad tror du?
– Det är en ... skrivmaskin.
Pappan log lika glatt som förvånat. Kanske allt hopp ändå inte är ute för det uppväxande släktet?
Men hur i hela världen kunde detta barn, som formats av datorer, mobiltelefoner och tv-spel, känna till en skrivmaskin?
– Äh, sa barnet. Du hämtade ju ner den förra året också, när du hade druckit glögg.
Samme svensk som upptäckte syret, Carl Wilhelm Scheele, var också en av fotokonstens pionjärer. 1777 insåg han att vissa silverföreningar färgas svarta av ljus. Det innebar att man nu kunde föreviga den bild som sedan 1500-talet kunnat projiceras på en vägg med en så kallad camera obscura. Världens äldsta i dag bevarade fotografi, ”Utsikt från fönstret i Le Gras” togs 1826 eller 1827 av fransmannen Joseph Nicéphore Niépce. Bilden krävde en exponeringstid på åtta timmar.
Overheadapparaten dök upp i svenska skolor på 1950-talet. Flanellografen är troligen äldre, men ordet fanns inte belagt i svenska språket förrän 1964. Bandspelaren hade i sin tur sina rötter i den magnetiska tråd som dansken Valdemar Poulsen uppfann 1898. Första svenska tillverkaren var Luxor i Motala som marknadsförde den under namnet ”Magnefon – den talande tråden”. Alla som köpte ett exemplar fick också en prenumeration på tidningen Trådnytt. I skolan blev Skolrit, som egentligen var en förklädd Luxor, det populäraste märket.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.