
Minns du pennvässarens fräsande ljud?
Retro Kåsör Petter Karlssons pennvalk på handen är ett minne som inte går att tänka bort. För vem kommer inte ihåg skolans skrivdon? Och ljudet av frökens vässare?
Bästa sättet att slippa eländet var att gömma en bukett blommor i papperskorgen intill katedern. Vår svenskalärare var allergisk, nämligen.
Gravt, dessutom.
Knappt hade vi hunnit få upp bläckhornen, förrän diktamen avbröts med en våldsam nysning.
Och en till. Och en till.
Till slut hade han själv tröttnat på att välskrivningsövningen urartat i ett berg av ihopknölade engångsnäsdukar och bad oss i stället läsa något på egen hand, medan han själv flydde till lärarrummet och sin astmamedicin.
Eller insåg han helt enkelt att han undervisade i en utdöende konstart?
En gång var det lika viktigt att kunna skriva snyggt som det i dag är att kunna sätta ett volleyskott i krysset i FIFA 21.
Riktigt synd var det om bondsönerna, de med fingrar som tjocknat av flitigt mjölkande, grävande och traktorkörande.
Med hjälp av spretiga stålpennor och tunna stödlinjer skolades generation efter generation i konsten att få till ett S, ett P eller ett A, så himlens änglar grät av rörelse.
Fast ännu oftare av förtvivlan.
Själv tillhör jag, förmodar jag, en av de sista kullarna som slet med skrivdonen på det här viset och aldrig fick jag till den rätta knycken, som Tjorven brukade säga.
Bokstävlarna trilskades. Pennan läckte. Bläcket droppade som blod på fingrar och papper.
På det hela taget var välskrivning en syssla som blott ett fåtal i klassen behärskade, av någon anledning främst flickorna.
Riktigt synd var det om bondsönerna, de med fingrar som tjocknat av flitigt mjölkande, grävande och traktorkörande. Det åstadkom i gemen blott något som mest liknade berusade spindlar, där ett G lika gärna kunde tolkas som ett T eller ett W. Ingen styrsel alls.
Minns du pennvässarens fräsande ljud?
Än i dag har jag själv handstil som en kratta, alla välskrivningslektioner till trots. (För inte alltid hade vi tillgång till en blombukett att gömma i papperskorgen.)
Ingen annan än jag själv kan tyda mina intervjuanteckningar. Vilket å andra sidan förstås är bra. Jag behöver inget chiffer, inga koder, ingen hemlig skrift. Mina scoop går ändå inte att tjuvläsa.
Mera förbryllande är den skrivvalk som sedan skolåren pryder mitt högra långfinger. Jag letar nyfiket efter en motsvarighet hos mina barn och deras kamrater, men inser att alla numera håller i en penna blott till nöds.
Paddor ger inga valkar. Möjligen runt midjan när man uppnår medelåldern. Dessutom kan ju minsta sjuåring numera åstadkomma en alldeles perfekt bokstav blott genom ett knapptryck.
Och vad hände för övrigt med frökens pennvässare, som också var ett ikoniskt redskap i min barndoms skola?
Jag minns hur man fick be om lov för att få komma fram och veva, men också bannor om man slet för mycket på den arma blyertsstumpen.
Frökens Heliga Vässare hade en specialkonstruktion som låste fast pennan med hjälp av två små fjädrande metallvingar, visst minns ni den?
Ja, och så ljudet förstås; det där karaktäristiska fräsandet, när pennspetsen med flit skalades ner betydligt mer än vad som egentligen var nödvändigt, ljudet som ingen har hört på 40 år?
William Shakespeares barn lärde sig kanske aldrig att läsa och skriva.
Eller de där suddgummina (fick ordet någonsin en vettig böjning i pluralis?) som liknade små björnar eller bollar och kunde fästas på pennans topp?
Eller de som luktade jordgubbe eller hallon och var hårdvaluta i rasternas bytesaffärer?
Eller ...?
Ja, ni fattar läget. Ordet ”nostalgi” lär egentligen betyda ”sjukligt tillbakablickande” och det är uppenbart att dessa reflektioner kring pennor, bläckhorn, suddgummin och pennvässare inte visar på ett helt friskt beteende hos undertecknad.
Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på hur många stora skribenter som faktiskt skrev samtliga sina odödliga verk för hand. Och kanske just därför också skrev b ä t t r e ?
Det är uppenbart att världens mest lästa författare Stephen King var betydligt vassare, tajtare och mindre ordbajsande, innan han skaffade dator.
Eller ta Selma Lagerlöf, vår enda svenska kvinnliga Nobelpristagare, vars traditionella skrivdon fortfarande kan beskådas under guidade turer på Mårbacka. Jag deltog själv i en vandring, som avslutades vid det stora skrivbordet i rummet som vetter mot den bakre trädgården.
Ciceronen pekade stolt på de stålpennor och det bläckhorn som fortfarande står kvar som ett monument över en av landets mest imponerande författargärningar.
Varvid en liten tant storögt utbrast:
– Jaså, det var alltså här hon skrev Pippi Långstrump!
Världens första skrivdon tycks ha varit en vässad vasspinne som trycktes in i olika vinklar i mjuk lera i nuvarande Irak för 5 000 år sedan.
Världen första till namnet kända författare var i sin tur en sumerisk prästinna, Enheduanna, som 2 250 f Kr skrev hymner till gudarna i templet i staden Ur.
Den geniala metoden att låta ett tecken betyda ett ljud, inte ett helt ord, tros däremot ha uppstått i Egypten. De äldsta bevarade texterna av det slaget är från 1 700 f Kr och skrivna av gruvarbetare i Sinaiöknen.
Det dröjde dock länge innan pennan blev var mans egendom – i Sverige på allvar först genom folkskolereformen 1842. Mestadels var konsten att skriva blott några få förunnat och blev därför ett statusyrke. Många stora furstar i det förflutna var analfabeter och beroende av sina sekreterare.
Shakespeares barn lärde sig till exempel aldrig att läsa och skriva, påstås det. I Sverige var det i gengäld en analfabet, stortjuven Lasse-Maja, som starkt bidrog till den ökade läskunnigheten. Självbiografin ”Den byxlöse äfventyraren”, dikterad och utgiven på Albert Bonniers förlag 1840, blev Sveriges första riktiga bästsäljare.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”