
Minns du pennvässarens fräsande ljud?
Retro Kåsör Petter Karlssons pennvalk på handen är ett minne som inte går att tänka bort. För vem kommer inte ihåg skolans skrivdon? Och ljudet av frökens vässare?
Bästa sättet att slippa eländet var att gömma en bukett blommor i papperskorgen intill katedern. Vår svenskalärare var allergisk, nämligen.
Gravt, dessutom.
Knappt hade vi hunnit få upp bläckhornen, förrän diktamen avbröts med en våldsam nysning.
Och en till. Och en till.
Till slut hade han själv tröttnat på att välskrivningsövningen urartat i ett berg av ihopknölade engångsnäsdukar och bad oss i stället läsa något på egen hand, medan han själv flydde till lärarrummet och sin astmamedicin.
Eller insåg han helt enkelt att han undervisade i en utdöende konstart?
En gång var det lika viktigt att kunna skriva snyggt som det i dag är att kunna sätta ett volleyskott i krysset i FIFA 21.
Riktigt synd var det om bondsönerna, de med fingrar som tjocknat av flitigt mjölkande, grävande och traktorkörande.
Med hjälp av spretiga stålpennor och tunna stödlinjer skolades generation efter generation i konsten att få till ett S, ett P eller ett A, så himlens änglar grät av rörelse.
Fast ännu oftare av förtvivlan.
Själv tillhör jag, förmodar jag, en av de sista kullarna som slet med skrivdonen på det här viset och aldrig fick jag till den rätta knycken, som Tjorven brukade säga.
Bokstävlarna trilskades. Pennan läckte. Bläcket droppade som blod på fingrar och papper.
På det hela taget var välskrivning en syssla som blott ett fåtal i klassen behärskade, av någon anledning främst flickorna.
Riktigt synd var det om bondsönerna, de med fingrar som tjocknat av flitigt mjölkande, grävande och traktorkörande. Det åstadkom i gemen blott något som mest liknade berusade spindlar, där ett G lika gärna kunde tolkas som ett T eller ett W. Ingen styrsel alls.
Minns du pennvässarens fräsande ljud?
Än i dag har jag själv handstil som en kratta, alla välskrivningslektioner till trots. (För inte alltid hade vi tillgång till en blombukett att gömma i papperskorgen.)
Ingen annan än jag själv kan tyda mina intervjuanteckningar. Vilket å andra sidan förstås är bra. Jag behöver inget chiffer, inga koder, ingen hemlig skrift. Mina scoop går ändå inte att tjuvläsa.
Mera förbryllande är den skrivvalk som sedan skolåren pryder mitt högra långfinger. Jag letar nyfiket efter en motsvarighet hos mina barn och deras kamrater, men inser att alla numera håller i en penna blott till nöds.
Paddor ger inga valkar. Möjligen runt midjan när man uppnår medelåldern. Dessutom kan ju minsta sjuåring numera åstadkomma en alldeles perfekt bokstav blott genom ett knapptryck.
Och vad hände för övrigt med frökens pennvässare, som också var ett ikoniskt redskap i min barndoms skola?
Jag minns hur man fick be om lov för att få komma fram och veva, men också bannor om man slet för mycket på den arma blyertsstumpen.
Frökens Heliga Vässare hade en specialkonstruktion som låste fast pennan med hjälp av två små fjädrande metallvingar, visst minns ni den?
Ja, och så ljudet förstås; det där karaktäristiska fräsandet, när pennspetsen med flit skalades ner betydligt mer än vad som egentligen var nödvändigt, ljudet som ingen har hört på 40 år?
William Shakespeares barn lärde sig kanske aldrig att läsa och skriva.
Eller de där suddgummina (fick ordet någonsin en vettig böjning i pluralis?) som liknade små björnar eller bollar och kunde fästas på pennans topp?
Eller de som luktade jordgubbe eller hallon och var hårdvaluta i rasternas bytesaffärer?
Eller ...?
Ja, ni fattar läget. Ordet ”nostalgi” lär egentligen betyda ”sjukligt tillbakablickande” och det är uppenbart att dessa reflektioner kring pennor, bläckhorn, suddgummin och pennvässare inte visar på ett helt friskt beteende hos undertecknad.
Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på hur många stora skribenter som faktiskt skrev samtliga sina odödliga verk för hand. Och kanske just därför också skrev b ä t t r e ?
Det är uppenbart att världens mest lästa författare Stephen King var betydligt vassare, tajtare och mindre ordbajsande, innan han skaffade dator.
Eller ta Selma Lagerlöf, vår enda svenska kvinnliga Nobelpristagare, vars traditionella skrivdon fortfarande kan beskådas under guidade turer på Mårbacka. Jag deltog själv i en vandring, som avslutades vid det stora skrivbordet i rummet som vetter mot den bakre trädgården.
Ciceronen pekade stolt på de stålpennor och det bläckhorn som fortfarande står kvar som ett monument över en av landets mest imponerande författargärningar.
Varvid en liten tant storögt utbrast:
– Jaså, det var alltså här hon skrev Pippi Långstrump!
Världens första skrivdon tycks ha varit en vässad vasspinne som trycktes in i olika vinklar i mjuk lera i nuvarande Irak för 5 000 år sedan.
Världen första till namnet kända författare var i sin tur en sumerisk prästinna, Enheduanna, som 2 250 f Kr skrev hymner till gudarna i templet i staden Ur.
Den geniala metoden att låta ett tecken betyda ett ljud, inte ett helt ord, tros däremot ha uppstått i Egypten. De äldsta bevarade texterna av det slaget är från 1 700 f Kr och skrivna av gruvarbetare i Sinaiöknen.
Det dröjde dock länge innan pennan blev var mans egendom – i Sverige på allvar först genom folkskolereformen 1842. Mestadels var konsten att skriva blott några få förunnat och blev därför ett statusyrke. Många stora furstar i det förflutna var analfabeter och beroende av sina sekreterare.
Shakespeares barn lärde sig till exempel aldrig att läsa och skriva, påstås det. I Sverige var det i gengäld en analfabet, stortjuven Lasse-Maja, som starkt bidrog till den ökade läskunnigheten. Självbiografin ”Den byxlöse äfventyraren”, dikterad och utgiven på Albert Bonniers förlag 1840, blev Sveriges första riktiga bästsäljare.
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 ”Vi i avtalsdelegationen litar inte på SKR:s intentioner.”
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”