Anna Rydberg vill att alla hennes elever ska känna sig sedda. Här på bild med Nada Taher Wahab.
Till startsidan
Porträtt Från Kristinehamn till Husbygårdsskolan, via Göteborg och några månaders aupair-jobb i London. Anna Rydberg hade många drömmar som ung men hon blev lärare efter att först ha utbildat sig till fritidspedagog. Hon har aldrig ångrat sitt val och i höstas utnämndes hon till Årets lärare i Stockholms stad.
Anna Rydberg är lite hes och ursäktar sig, när barnen sveper in i klassrummet, för att hennes röst låter lite knasig. På förmiddagen har förskoleklassen varit på naturskola på Eggeby gård på Järvafältet. Det handlade om fåglar och tanken är att de ska fortsätta med fågeltemat nu efter lunch.
De sätter sig i en ring på golvet och Anna Rydberg håller i en bok. ”Skatan” heter den och hon berättar att den visserligen är skriven och berättad lite som en saga men att allt i boken är sant. Så vad är det då för en sorts bok, undrar hon och barnen är snabba, visst är det en faktabok.
I taket hänger elevernas teckningar av Konserthuset i Stockholm, den ena teckningen är blåare än den andra och på en vägg hänger en karta över Akalla, Husby, Kista, för det är ju här vi är, Husby torg ligger ett stenkast bort.
Klassen spratar om fåglar som stannar kvar i Sverige och fåglar som lämnar för varmare breddgrader, flyttfåglar. Anna Rydberg läser att skator kan bli femton år gamla och de diskuterar, barnen räcker upp händerna, mer ivrigt ibland när alla kan svaret på frågorna. En rovfågel, vad är det? Jo, hon får ett snabbt svar av en flicka:
En fågel som tjuvar blanka saker.
Anna Rydberg vill att alla hennes elever ska känna sig sedda. Här på bild med Nada Taher Wahab.
Kollegan Riitta Munnukka, förskollärare, berättar om sin favoritfågel, bofinken, och sedan ber Anna Riitta, som behärskar den nya smartboarden bättre, att skriva en mening som de tillsammans kommit överens om, en sammanfattande mening om morgonens utflykt: Vi var på Eggeby gård och lärde oss om fåglar.
Därefter reser sig barnen och går till de runda borden där de skriver samma mening som Riitta Munnukka och när de väl är klara får de rita valfri fågel. Riitta och Anna känner varandra väl, de har haft många klasser tillsammans och läser av varandra väldigt bra. De, säger Anna Rydberg, är väldigt olika varandra men de kompletterar varandra väl.
När vi småpratade en stund tidigare, på väg till klassrummet, konstaterade Anna Rydberg att det sker mycket positivt i områden som Husby och att det är värt att lyfta. Arbetet som görs på Husbygårdsskolan premierades dubbelt förra året av Stockholms stad. Dels blev arbetslaget i årskurs sju årets arbetslag, dels fick Anna Rydberg ta emot utmärkelsen Årets lärare i grundskolan. Själv gör hon, som blev väldigt förvånad när hon fick priset, sitt bästa för att understryka att de är många som samarbetar, som jobbar hårt tillsammans. På frågan om varför hon först nominerades av sin rektor Magnus Duvnäs och sedan hyllades av juryn, svarar hon att hon tror att det handlar om hennes förhållningssätt gentemot barn och föräldrar. Men Anna Rydberg lägger till att ”det står så i nomineringen i alla fall”.
– Det handlar om att ge sig tid för att få med varje unge så att de känner sig lite bekräftade varje dag, säger Anna Rydberg.
Anna Rydberg blev årets lärare för sitt engagemang för eleverna.
Hon är född och uppvuxen i Kristinehamn i östra Värmland. När hon säger dialekten får mer spelrum, låter hon som en annan kvinna från samma ort, Mia Skäringer.
Ett tag tog det innan Anna Rydberg hittade sin lärarstil. Hon säger, och just då låter hon som Skäringer, lite självkritisk, lite bitsk, att hon nog var mycket av en Mariekex- och saft-fröken i början, mån om att barnen skulle tycka om henne.
– Jag hade nog inte riktigt förstått att man måste känna sig som en självskriven ledare i klassrummet. Annars brakar det. Man ska inte vara sträng men tydlig. Först var jag kanske lite inställsam. Så det var nog betydligt stökigare på de första lektionerna. Nu vet jag att jag kan visa att jag bestämmer det mesta, även om barnen så klart ska vara med och påverka, poängterar Anna Rydberg.
Nu vet jag att jag kan visa att jag bestämmer det mesta, även om barnen så klart ska vara med och påverka.
I Järvaområdet, där Husby ligger, finns problem med arbetslöshet, kriminalitet och utanförskap. När Läraren förra månaden tittade närmare på slutbetygen i utsatta områden, var flera skolor från Järvaområdet med på listan över skolor där många elever inte klarar gymnasiebehörigheten.
Men Anna som började på Husbygårdsskolan redan 1999, understryker att det är som att jobba på vilken skola som helst.
– Jag skulle önska att det inte var så himla segregerat. Mina barn har gått på Aspuddens skola (i södra Stockholm, reds anm.) och den är blandad, med både människor som har sin bakgrund i Sverige helt och hållet och många som inte har det. Så skulle jag önska att det var här också, men det är inte skolans fel utan det är hela samhällets fel, menar Anna Rydberg.
I stadsdelen Husby hade 87 procent av invånarna utländsk bakgrund 2021. I Stockholm som helhet är den siffran 34,3 procent.
När hon beskriver sin lärarstil säger hon att hon försöker vara mjuk och nära. Det är mycket kramar. Hon är en fysisk lärare och det märks i klassrummet. Barnen, eller ungarna, som hon uttrycker det ibland, ska känna att hon verkligen tycker om dem. Det gäller att bygga en relation som gör att barnen, och hon själv, vågar göra fel, vågar ställa konstiga frågor. De ska veta att de blir lyssnade på och att de kan skratta och ha roligt ihop.
– Som jag brukar säga: Jag är inte mer intelligent eller klokare än barnen. Men jag har levt lite längre så jag har erfarenhet. Om jag säger något som går emot dem eller nekar dem något som de vill göra, är det inte för att jag är elak eller för att jag är smartare, utan för att jag vet att det här kommer inte att funka, förklarar Anna Rydberg.
Föräldrarna vet att de alltid får kontakta henne. Den relationen är också, menar hon, en grundförutsättning för att det ska bli ett bra klimat i skolan.
Som hon ser det har skolan blivit svårare sedan hon började som lärare. I tidig ålder ska eleverna kunna resonera och berätta varför de tycker som de gör, varför de gör som de gör. Kanske, funderar hon, har skolan blivit mer formell, och det speglar av sig på lärarnas sätt att uttrycka sig i utvecklingssamtal och i sin dokumentation.
– Därför är det så viktigt att vara informell i vardagen!
Kayce Abdulahi Abdi och Nada Taher Wahab lyssnar när Anna Rydberg läser högt för klassen.
Hon erkänner att hon kan bli lite sur på sina egna elever när de suckar över lärare som inte rättar prov tillräckligt fort. Själv suckar hon över den arbetsbelastning som lärare har, större ju högre upp i stadierna de jobbar.
– Kraven har också ökat på eleverna. Det är kanske därför som så många slås ut tidigt, det är kanske därför som hemmasittarna blir allt fler.
Själv tyckte hon om att gå i skolan. Hon hade en lågstadiefröken som hon fullständigt älskade.
– Jag grinade så jag fick näsblod på skolavslutningen i trean.
Tänk på hur Mia Skäringer hade levererat den meningen så förstår ni ungefär hur det låter. Lite mjukare bara.
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.