Waldorfskolan Solvik i Järna. Foto: SVT
Till startsidan
Waldorfpedagogik
En annorlunda skola byggd på Waldorfpedagogik där ”friheten var allt” och ”vanlig undervisning var livsfarlig”. Men många elever lärde sig varken räkna eller skriva.
Bilden av Solvikskolan i antroposofernas Järna pendlar från ljus till mörker i SVT:s nya dokumentärserie ”De utvalda barnen” som har premiär i kväll.
– Det känns inte som jag fick lära mig någonting, säger den före detta eleven Nemi.
* Se Dokument inifrån: De utvalda barnen på SVT Play här
När skolmyndigheterna kom för att inspektera Solvikskolan fick barnen i uppdrag att ”leka skola”. De skulle ha böcker och pennor, som de normalt inte använde och räcka upp handen.
– Vi måste göra ett bra intryck för annars skulle skolan råka illa ut. Det förstod jag. Vi låtsades ha lektion helt enkelt, säger Markus i dokumentären, som var elev på skolan mellan 1986-1995.
Så mycket undervisning minns inte Markus överhuvudtaget under alla sina år på skolan.
– Det var mest lek faktiskt, säger han.
Eleven Vendela, som slutade på skolan 1990, konstaterar i filmen:
– Vi hade inga böcker i skolan. Vi läste inte en enda bok under hela min skolgång på nio år.
Många elever lärde sig varken skriva eller räkna.
Nemi var elev på skolan 1993–2000:
– Jag förstod inte att det var så illa förrän jag började söka utbildningar, för jag kunde ju inte skriva.
– Och skulle jag söka jobb och sitta i kassan så fungerade det inte med bara huvudräkning.
– I betyget står det att jag har VG i matte. Men det stämmer inte, för jag kan inte matte.
Waldorfskolan Solvik i Järna. Foto: SVT
LÄSTIPS Solvikskolans chef: Jag vågar inte säga att det inte finns kvar
Filmaren Jasper Lake, som gjort den nya dokumentärserien om Solvikskolan, som har premiär på SVT den 6 maj, tillhörde en av de be första elevkullarna när han började på skolan i Järna 1984.
Solvikskolan grundades av unga lärare som ville pröva gränserna tillsammans med föräldrar och elever och skapa något helt nytt; en mer konstnärlig, experimentell och prövande pedagogik, som skulle bryta med den gamla skolvärlden. Erik Norrlin, en av de fd lärarna och grundarna på skolan förklarar i dokumentären:
– Skolan är ju ett slöseri med livstid överhuvudtaget. En elev i vanliga skolan går 12 000 timmar ungefär under sin skoltid. Det sägs att 6 500 timmar går åt till att vänta på läraren.
Han beskriver att tanken med Solviksskolan var att öppna ett landskap genom konsten för eleverna. Det skulle göra att de själva fick viljan att söka kunskap. Det var en radikal pedagogik medger Erik Norrlin.
Erik Norrlin, en av de fd lärarna och grundarna medger att det inte fanns någon plan. Foto: SVT
– Vi sökte efter att pröva nya vägar hela tiden. Det fanns ingen kursplan. Det fanns ett skapande kreativt tomrum. Du måste tänka dig mer ett kaos, men ett kreativt kaos, som ordnar sig så småningom. Det fanns ingen plan, förklarar han.
LÄSTIPS "Det är dags att de utsatta får berätta sin historia"
Pär Ahlbom, som också var lärare och grundare av skolan, beskrivs främst som hjärnan bakom pedagogiken. Han bor i dag kvar nära skolan och fungerar som mentor till vissa lärare på skolan. Han säger att eftersom det inte var möjligt att avveckla skolan som sådan så fick de starta en skola och därefter ta bort det som kännetecknade den gamla skolan.
– Vanlig undervisning är livsfarlig. En massa datum om krig och sådant som jag fick lära mig i skolan. Fullständig skit bara. Vad fan ska man med en massa årtal och räkna upp Hallands floder i en rad? säger han upprört i dokumentären.
– Barnen ska inte leva i ett futtigt liv och lära sig att bli futtiga människor. De ska inte anpassa sig till samhället. De ska förändra samhället.
Filmaren Jasper Lakes ursprungliga bild av sin skolgång är ljus. Den handlar om lek, frihet och konst. Att samla huggormar och plurra i ån. Hans och klasskamraternas skoldagar kunde fyllas med brottning, massor av lekar, sång, dans, målning, klättring i träd och att kasta sig från en lina på gårdsplanen. Men ju fler han möter och intervjuar som gått på Solviksskolan desto grumligare blir hans bild av skolan. Det egna minnet av skolan får en skugga. Och en oroande tanke väcks:
– Hade allt varit ett experiment med vår framtid som insats? frågar han sig.
Efter att han startat en Facebooksida för elever, lärare och föräldrar som varit knutna till Solvikskolan så växer också en betydligt mörkare berättelse om skoltiden fram.
Jasper Lake, dokumentärskaparen som själv var elev på Solvikskolan. Foto: SVT och Kiefer Lee
En berättelse om elever som mobbades svårt av både lärare och elever. Om elever som inte lärde sig läsa, räkna eller skriva. Och om elever som delades in i A och B lag.
Elever som var modiga, rörliga, kunde sjunga, måla vackert och var öppna i sinnet steg snabbt i rangordningen på skolan och favoriserades av vissa lärare. De blev ”idealbarn”.
– Du vet skolan har en väldigt mörk sida också med såna här ideal och hur det var och hur man skulle förändra människor, säger Merete Lövlie, grundare och Jaspers fd lärare i dokumentären.
När hon ifrågasatte de tankarna och menade att skolan skulle vara för alla så sågs hon som en som ”inte riktigt hade förstått”, hävdar hon.
De andra barnen som inte levde upp till idealen fick det tufft. Elever berättar hur de gömde sig på skolan eller i skogen för att inte bli utsatta fysiskt och verbalt av andra elever och lärare.
– Några elever fick inte känna att de var värdefulla. Det fanns några som inte hade eller som inte tillräknades något människovärde. Och då kunde man driva hej vilt med dem och det var ofta på lärarnas initiativ, säger eleven Vendela.
Eleven Josef, som gick på skolan mellan 1985-1991 beskriver att friheten och gränslösheten på skolan innebar att den starkaste som tog kommandot vann och att det förekom jättemycket våld bland barnen. Den som inte kunde klara sig fick enligt honom ”skylla sig själv”. Eleven Nemi som gick på skolan 1993-2000 jämför livet på skolan med flugornas herre. Hon satt många dagar uppe i skogen och väntade på att skoldagen skulle ta slut så hon kunde gå hem.
– De som ville mobba mig hade fri jaktsäsong.
Elevernas minnesbilder bemöts olika av grundarna till skolan.
Pär Ahlbom vill inte kännas vid att elever skulle ha mobbats på skolan i någon större omfattning eller att många elever skadade sig när de skulle visa upp sitt mod för att öka på sin status. Han beskriver att alla minnen som nu berättas i dokumentären från elever och andra på skolan är som att titta ned i en skittunna.
– Vad fan, jag tror inte på de där minnena. Mobbning har vi alltid tagit jätteallvarligt. Jag tror att det helt enkelt är fejk. Det är fejknews, säger han.
Erik Norrlin har en helt annan syn i dokumentären på det eleverna berättat:
– De bekräftar det jag redan hade undvikit att tänka. Det jag visste var sant men som jag inte ville skulle vara sant, säger han.
Fotnot: Alla citat är i texten är hämtade från SVT-dokumentären De utvalda barnen.
LÄS ÄVEN
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Arbetsmiljö Skyddsombudet som larmade: ”Jag kunde inte sova på natten.”
Arbetsmiljö Skyddsombudsstoppen: Hot, våld och dåligt klimat.
Arbetsmiljö Huvudskyddsombudet: ”När ord inte hjälper får vi ta fram lagarna”.