
Runt 500 personer samlades för att demonstrera på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog var en av talarna under demonstrationen i Göteborg.
Nedskärningar
Anna Olskog talade under Sveriges Lärares manifestation i Göteborg:
– Sveriges Lärare är ett självklart nav i motståndsrörelsen mot underfinansieringen, säger hon.
På Gustaf Adolfs torg i Göteborg samlades på lördagen lärarna som fått nog. ”Vi räcker inte till” är budskapet, och nedskärningarna i kommunen är orsaken.
På plats finns vittnen från nedskärningarna:
Talare var Helena Lückner, vice ordförande Sveriges Lärare förskola Göteborg, Cecilia Warnholtz, vice ordförande Sveriges Lärare grundskola Göteborg och Bengt Ekberg, vice ordförande Sveriges Lärare gymnasium och vuxenutbildning Göteborg.
På plats fanns också förbundsordföranden Anna Olskog.
Nyligen kom rapporten ”Nedskärningarna fortsätter” från fackförbundet, och Vi Lärare har rapporterat hur medlemmar drabbas i hela landet.
– Protesterna måste komma från fler håll. Vi måste få upp den stora allmänhetens ögon för vad som pågår och vilka konsekvenser det får, säger Anna Olskog.
De tre talarna från kommunen redovisar hur färre ska göra mer, om ökat våld och utebliven tid för planering och efterarbete.
Runt 500 personer samlades för att demonstrera på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
Anna Olskog lägger ansvaret både på regering och kommuner. Göteborg tillhör de storstadskommuner som går med vinst.
– Vore det inte bättre att dessa kommuner nu tog ur ladorna i stället för att direkt slå mot den unga generationens humankapital? Frågar ni mig är svaret ett rungande ja, säger hon.
Sedan kommer kraven, bland annat på ett nytt skolpengssystem.
– Självklart står de flesta friskolor för lika värdefulla lärarinsatser som andra skolor. Det handlar inte om det. Det är systemet som behöver ändras. I grunden, säger Anna Olskog.
Och för regleringar:
– Längst ut i en lång styrkedja står vi lärare, där allt mindre tid ges för kärnuppdraget. Allt större tyngd ges till rapportering, matriser, obligatoriska moment och varumärkesarbete, säger hon.
Sveriges Lärare har presenterat sina krav i ”Nedskärningarna fortsätter”.
Samma krav som Göteborgs lärare nu framför till sina politiker, tillsammans på en lördag på Gustaf Adolfs torg.
Skarpa varningen från lärarna: ”Vi räcker inte till”
Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år
Politikern om sparkraven: ”Orolig för nästa år också”
Nya protester mot tuffa nedskärningar: ”Vi räcker inte till”
De protesterar mot skolans sparkrav på lärarnas dag
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.