 
                        Runt 500 personer samlades för att demonstrera på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog var en av talarna under demonstrationen i Göteborg.
                        Nedskärningar
                        Anna Olskog talade under Sveriges Lärares manifestation i Göteborg:
– Sveriges Lärare är ett självklart nav i motståndsrörelsen mot underfinansieringen, säger hon.
                    
På Gustaf Adolfs torg i Göteborg samlades på lördagen lärarna som fått nog. ”Vi räcker inte till” är budskapet, och nedskärningarna i kommunen är orsaken.
På plats finns vittnen från nedskärningarna:
Talare var Helena Lückner, vice ordförande Sveriges Lärare förskola Göteborg, Cecilia Warnholtz, vice ordförande Sveriges Lärare grundskola Göteborg och Bengt Ekberg, vice ordförande Sveriges Lärare gymnasium och vuxenutbildning Göteborg.
På plats fanns också förbundsordföranden Anna Olskog.
Nyligen kom rapporten ”Nedskärningarna fortsätter” från fackförbundet, och Vi Lärare har rapporterat hur medlemmar drabbas i hela landet.
– Protesterna måste komma från fler håll. Vi måste få upp den stora allmänhetens ögon för vad som pågår och vilka konsekvenser det får, säger Anna Olskog.
De tre talarna från kommunen redovisar hur färre ska göra mer, om ökat våld och utebliven tid för planering och efterarbete.
 
                        Runt 500 personer samlades för att demonstrera på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
Anna Olskog lägger ansvaret både på regering och kommuner. Göteborg tillhör de storstadskommuner som går med vinst.
– Vore det inte bättre att dessa kommuner nu tog ur ladorna i stället för att direkt slå mot den unga generationens humankapital? Frågar ni mig är svaret ett rungande ja, säger hon.
Sedan kommer kraven, bland annat på ett nytt skolpengssystem.
– Självklart står de flesta friskolor för lika värdefulla lärarinsatser som andra skolor. Det handlar inte om det. Det är systemet som behöver ändras. I grunden, säger Anna Olskog.
Och för regleringar:
– Längst ut i en lång styrkedja står vi lärare, där allt mindre tid ges för kärnuppdraget. Allt större tyngd ges till rapportering, matriser, obligatoriska moment och varumärkesarbete, säger hon.
Sveriges Lärare har presenterat sina krav i ”Nedskärningarna fortsätter”.
Samma krav som Göteborgs lärare nu framför till sina politiker, tillsammans på en lördag på Gustaf Adolfs torg.
Skarpa varningen från lärarna: ”Vi räcker inte till”
Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år
Politikern om sparkraven: ”Orolig för nästa år också”
Nya protester mot tuffa nedskärningar: ”Vi räcker inte till”
De protesterar mot skolans sparkrav på lärarnas dag
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
 
						 
                    Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”