Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Till startsidan
I Göteborg samlas demonstranter på lördagen för att protestera mot nedskärningar i staden. Bilden från demonstrationen i maj förra året.
Nedskärningar
Följ lagen. Det är Sveriges Lärares krav på styret i Göteborg när de återigen samlas till manifestation mot nedskärningarna.
– Undervisningstid och planeringstid måste regleras, annars når vi ingenstans, säger Andrea Meiling, ordförande i Göteborg.
På riksnivå konstaterar Sveriges Lärare de värsta nedskärningarna på 30 år.
I Göteborg har förskola, fritidshem och skola haft sparkrav på 60 miljoner kronor under 2024.
– Det har blivit färre lärare och vi har ingen kringpersonal som kan ta hand om elevernas egenvård eller städning. Lärare ska plötsligt göra mer, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare Göteborg och konferencier under manifestationen den 14 september.
Därför svarar Sveriges Lärare med ytterligare en manifestation. Den sker under parollen ”Vi räcker inte till”, och talare är bland annat förbundsordföranden Anna Olskog.
Kraven lärarna framför är att politikerna ska följa skollagen och arbetsmiljölagen.
– Arbetsmiljö och skollag borde överträffa kommunlagen, men det är alltid den som överträffar allt. En kommun måste kunna gå minus för att följa de krav som finns i arbetsmijölagen och skollagen men i stället bryter man mot lagen, säger hon.
Lärarna kräver:
Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Inom staden har åtta förskolor stängts efter SCB:s befolkningsprognos och larmet om minskande barnafödande.
Förskollärare ringer fackförbundet och gråter.
Lärare i fritidshem larmar om två personal på 75 barn.
I skolan tvingas lärare att dammsuga samtidigt som undervisningstiden ökar och planeringstiden minskar när staden sparar.
Andrea Meiling menar att skrivelserna om dimensionering av arbetsuppgifterna i HÖK24 inte fått effekt.
– Vi har inte kommit någonstans i Göteborg, vi har försökt att initiera samtal men vi når inte fram. Lärares planeringstid och undervisningsgtid måste regleras, annars är vi helt i händerna på budget och rektors organisation, säger Andrea Meiling.
Vad: Under parollen ”Vi räcker inte till” samlas Sveriges Lärare Göteborg för en ytterligare manifestation för bättre villkor för lärare och bättre utbildning för stadens elever.
Talare: Anna Olskog, förbundsordförande för Sveriges Lärare, Helena Lückner vice ordförande förskola Göteborg, Cecilia Warnholtz vice ordförande grundskola Göteborg, Bengt Ekberg vice ordförande gymnasie- och vuxenutbildning Göteborg.
Datum: 14 september.
Plats: Gustav Adolfs torg.
Tid: Samling klockan 12.
Politikern om sparkraven: ”Orolig för nästa år också”
Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år
De protesterar mot skolans sparkrav på lärarnas dag
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.