
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Sockholm dundrade i sitt tal mot nedskärningarna. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Runt 500 personer slöt upp i Sveriges Lärares manifestation i Stockholm mot nedskärningar.
Nedskärningar
”Ni drar ner – när vi behöver mer!” och ”Sluta effektivisera – börja investera!”
Slagorden skallade under en klarblå himmel när Sveriges Lärare arrangerade en manifestation i Stockholm på lördagen.
– Utbildning måste få kosta, dundrade Stockholmsordföranden David Gustafsson från scenen.
Bland knoppande träd i Fatbursparken på Södermalm samlades cirka 500 personer till en manifestation både mot nedskärningarna och mot marknadsskolan.
På plakaten stod budskap som ”Jag vill planera, inte vikariera”, ”Stoppa nedskärningarna, öka skolbudgetarna” och ”Vi bär barnen – vem bär oss?”.
David Gustafsson markerade mot dagens resurstilldelning:
– Resurserna ska fördelas efter elevernas behov, inte som en fast skolpeng. Skolan är underfinansierad idag, därför måste både regering och enskilda kommuner öka sina anslag till skolan.
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Sockholm dundrade i sitt tal mot nedskärningarna. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Den andra ordföranden i Stockholm, Britt-Marie Selin, betonade att ”alla politiker har ansvar för misslyckandet med marknadsskolan”:
– Ni hör hur de säger att de varit naiva och blåögda. Vinden börjar äntligen vända i vår riktning, men nu är det viktigt att förändringar kommer på plats snabbt. Det behövs inte fler utredningar!
Britt-Marie Sehlin, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Sveriges Lärare hade också bjudit in talare från andra organisationer, som Kommunal, tankesmedjan Balans och Sveriges Lärarstudenter. Mellan talen svarade publiken i kör på ramsor från scenen:
”Vad ska vi göra?”
”Satsa på skolan!”
”När?”
”Nu!”
”När, när, när?”
”Nu, nu, nu!”
Följt av rungande applåder. Störst jubel och flest applåder fick nog ordföranden för Sveriges Lärarstudenter, Adam Kedert, som berättade om sin uppväxt i svensk skola:
– Vi var själva elever i ett ruttet skolsystem. Och när vi nu är ute på praktik möts vi av nedskärningar och kaos. Det var inte detta vi skrev upp oss för!
Ordföranden för Sveriges Lärarstudenter, Adam Kedert, drog ner stora applåder under sitt tal. Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Och han fortsatte:
– Politikerna säger att Sverige behöver en skola i världsklass, men hur kommer det sig att nyblivna lärare har svårt att få jobb samtidigt som det är lärarbrist? Framtidens lärare vill jobba i en skola i världsklass, men då måste det bli slut på neddragningar!
Hans kollega, ordförande för Lärarstudenter Stockholm Jonas Siwe, dömde ut marknadskolan och formulerade ordet som en del i publiken redan ropat: ”strejk”.
– Om lågstadielärare går ut i strejk stannar Sverige!
Många fackligt aktiva i Stockholms kranskommuner var också på plats, däribland högstadieläraren Staffan Dahlberg på Kvarnbergsskolan i Värmdö kommun. När ropen på strejk tonat bort säger han:
– Jag förstår deras frustration, men jag har svårt att se hur vi skulle formulera våra strejkmål.
Staffan Dahlberg och kollegan Erika Engström från Värmdö konstaterar att deras kommun har skurit ner på skolan i många år. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
På sin skylt har han ersatt ordet ”Budget” i budskapet ”Budget i balans” med ordet ”Barndom”.
– Vår kommun har skurit ner på skolan i många år nu, vi har tappat ett 20-tal tjänster: elevassistenter, socialpedagoger och annan kringpersonal.
Vad säger kommunledningen till er i facket?
– De vill satsa, men pengarna finns inte. Och inflationen har gjort det ännu tuffare. Men nästa år väntas i alla fall inte fler nedskärningar på min skola, säger Staffan Dahlberg.
En av de mest drivande bakom dagens demonstration, förhandlingsombudet Hanna Garberg vid Sveriges Lärare Stockholm, är stolt över att de fick ihop till en manifestation igen – men samtidigt lite besviken över att inte fler än 500 dök upp:
– Förra året var vi 2 500 personer, kanske var det arbetet med avtalsrörelsen som gjorde att inte fler hade ork att komma den här gången. Eller har vi tappat en del av kämpaglöden från i fjol?
Tillsammans med Linn Santeson ligger hon bakom det populära Instagramkontot ”Sthlmsskolorlarmar” som har över 7 000 följare. De har länge protesterat mot konsekvenserna av friskolesystemet.
Anslöt du dig till talkören nyss som propagerade för strejk?
– Ja, faktiskt, även om det kanske är kontroversiellt när jag nu har Sveriges Lärare-västen på mig. Men jag tror att vi skulle kunna få effekt om vi formulerade ett tydligt sifferkrav: så här många timmar behöver vi i förberedelse- och planeringstid.
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Här måste föräldrarna hjälpa till efter besparingarna
Tuffa sparåtgärderna – kommunen sänker lönerna
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.