David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Sockholm dundrade i sitt tal mot nedskärningarna. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Till startsidan
Runt 500 personer slöt upp i Sveriges Lärares manifestation i Stockholm mot nedskärningar.
Nedskärningar
”Ni drar ner – när vi behöver mer!” och ”Sluta effektivisera – börja investera!”
Slagorden skallade under en klarblå himmel när Sveriges Lärare arrangerade en manifestation i Stockholm på lördagen.
– Utbildning måste få kosta, dundrade Stockholmsordföranden David Gustafsson från scenen.
Bland knoppande träd i Fatbursparken på Södermalm samlades cirka 500 personer till en manifestation både mot nedskärningarna och mot marknadsskolan.
På plakaten stod budskap som ”Jag vill planera, inte vikariera”, ”Stoppa nedskärningarna, öka skolbudgetarna” och ”Vi bär barnen – vem bär oss?”.
David Gustafsson markerade mot dagens resurstilldelning:
– Resurserna ska fördelas efter elevernas behov, inte som en fast skolpeng. Skolan är underfinansierad idag, därför måste både regering och enskilda kommuner öka sina anslag till skolan.
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Sockholm dundrade i sitt tal mot nedskärningarna. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Den andra ordföranden i Stockholm, Britt-Marie Selin, betonade att ”alla politiker har ansvar för misslyckandet med marknadsskolan”:
– Ni hör hur de säger att de varit naiva och blåögda. Vinden börjar äntligen vända i vår riktning, men nu är det viktigt att förändringar kommer på plats snabbt. Det behövs inte fler utredningar!
Britt-Marie Sehlin, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Sveriges Lärare hade också bjudit in talare från andra organisationer, som Kommunal, tankesmedjan Balans och Sveriges Lärarstudenter. Mellan talen svarade publiken i kör på ramsor från scenen:
”Vad ska vi göra?”
”Satsa på skolan!”
”När?”
”Nu!”
”När, när, när?”
”Nu, nu, nu!”
Följt av rungande applåder. Störst jubel och flest applåder fick nog ordföranden för Sveriges Lärarstudenter, Adam Kedert, som berättade om sin uppväxt i svensk skola:
– Vi var själva elever i ett ruttet skolsystem. Och när vi nu är ute på praktik möts vi av nedskärningar och kaos. Det var inte detta vi skrev upp oss för!
Ordföranden för Sveriges Lärarstudenter, Adam Kedert, drog ner stora applåder under sitt tal. Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
Och han fortsatte:
– Politikerna säger att Sverige behöver en skola i världsklass, men hur kommer det sig att nyblivna lärare har svårt att få jobb samtidigt som det är lärarbrist? Framtidens lärare vill jobba i en skola i världsklass, men då måste det bli slut på neddragningar!
Hans kollega, ordförande för Lärarstudenter Stockholm Jonas Siwe, dömde ut marknadskolan och formulerade ordet som en del i publiken redan ropat: ”strejk”.
– Om lågstadielärare går ut i strejk stannar Sverige!
Många fackligt aktiva i Stockholms kranskommuner var också på plats, däribland högstadieläraren Staffan Dahlberg på Kvarnbergsskolan i Värmdö kommun. När ropen på strejk tonat bort säger han:
– Jag förstår deras frustration, men jag har svårt att se hur vi skulle formulera våra strejkmål.
Staffan Dahlberg och kollegan Erika Engström från Värmdö konstaterar att deras kommun har skurit ner på skolan i många år. Foto: Meli Petersson Ellafi/Bildbyrån
På sin skylt har han ersatt ordet ”Budget” i budskapet ”Budget i balans” med ordet ”Barndom”.
– Vår kommun har skurit ner på skolan i många år nu, vi har tappat ett 20-tal tjänster: elevassistenter, socialpedagoger och annan kringpersonal.
Vad säger kommunledningen till er i facket?
– De vill satsa, men pengarna finns inte. Och inflationen har gjort det ännu tuffare. Men nästa år väntas i alla fall inte fler nedskärningar på min skola, säger Staffan Dahlberg.
En av de mest drivande bakom dagens demonstration, förhandlingsombudet Hanna Garberg vid Sveriges Lärare Stockholm, är stolt över att de fick ihop till en manifestation igen – men samtidigt lite besviken över att inte fler än 500 dök upp:
– Förra året var vi 2 500 personer, kanske var det arbetet med avtalsrörelsen som gjorde att inte fler hade ork att komma den här gången. Eller har vi tappat en del av kämpaglöden från i fjol?
Tillsammans med Linn Santeson ligger hon bakom det populära Instagramkontot ”Sthlmsskolorlarmar” som har över 7 000 följare. De har länge protesterat mot konsekvenserna av friskolesystemet.
Anslöt du dig till talkören nyss som propagerade för strejk?
– Ja, faktiskt, även om det kanske är kontroversiellt när jag nu har Sveriges Lärare-västen på mig. Men jag tror att vi skulle kunna få effekt om vi formulerade ett tydligt sifferkrav: så här många timmar behöver vi i förberedelse- och planeringstid.
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Här måste föräldrarna hjälpa till efter besparingarna
Tuffa sparåtgärderna – kommunen sänker lönerna
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.