 
                        ”Det känns jättesorgligt att ha låg lön när man är lojal”, säger Maria Eriksson-Ekholm. Foto: Staffan Claesson
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                Maria Eriksson-Ekholm är legitimerad att undervisa på låg- och mellanstadiet i alla ämnen utom slöjd och engelska. Foto: Staffan Claesson
                        Lönegranskning
                        Efter nästan 20 år som låg- och mellanstadielärare tjänar Maria Eriksson-Ekholm 35 800 kronor i månaden.
 – Det känns helt fel när nya lärare går in på en högre lön än vad jag har.
                    
LÄS ÄVEN: Unika siffror: Lönesveket mot äldre och lojala
Till att börja med utbildade hon sig till förskollärare och arbetade även som sådan under många år.
– Efter en whiplashskada, som gjorde att jag inte längre kunde lyfta små barn, vidareutbildade jag mig till lärare. Jag blev klar 2004 och är legitimerad att undervisa på låg- och mellanstadiet i alla ämnen utom slöjd och engelska, berättar Maria Eriksson-Ekholm, 62.
– Jag har därefter vidareutbildat mig och är i dag behörig att undervisa i matematik upp till årskurs nio samt att vara VFU-handledare.
Sedan nio år tillbaka arbetar hon på Jumkils skola, en liten kommunal F–5-skola i utkanten av Uppsala.
– Vi är sex lärare på skolan som har ungefär 100 elever. Jag har i år en 4–5:a.
– Jag har alltid arbetat för Uppsala kommun, varit en lojal medarbetare som inte ställt några speciella krav. Det var först när jag för några år sedan blev fackligt aktiv som jag fick upp ögonen för att man numera själv måste se om sitt hus. Det är jag och några till i kommunen som ligger i lönebotten. Vi är gamla godingar som kämpar på.
Vad har du i lön?
– 35 800 kronor. Jag ligger långt under snittet.
 
                        ”Det känns jättesorgligt att ha låg lön när man är lojal”, säger Maria Eriksson-Ekholm. Foto: Staffan Claesson
Maria Eriksson-Ekholm berättar att den biträdande rektorn blev alldeles bestört när hon i samband med ett medarbetarsamtal strax före jul såg vad Maria Eriksson-Ekholm har i lön.
– Hon sa att jag tjänar mindre än vad nyexade lärare gör. Jag vet, svarade jag.
Vad hände därefter?
– Biträdande rektorn sa att det ska göras en handlingsplan för att få upp min lön. Vi får se vad det blir av det. Hon har åtminstone sagt ordet och lovat att göra något, vilket känns bra.
Hur känns det att nya lärare kommer in på en högre lön än vad du har?
– Fel, även om det så klart inte är deras fel. Det känns jättesorgligt att ha låg lön när man är lojal, omtyckt som lärare av elever och föräldrar och jobbar häcken av sig.
– När jag om några år går i pension kommer jag dessutom få en fruktansvärt dålig pension. Det beror delvis på att jag arbetade halvtid när barnen var små, vilket är helt förödande för pensionen. Men också på min låga lön.
Hannah, 31, höjde sin lön med 7 000 kr
Facket om att erfarenhet inte lönar sig: ”Förödande”
Experten: Tänk på det här inför ditt lönesamtal
Lärarnas löner under snittet: ”Har inte satsat”
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
 
						Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
