Tre av tio elever i utsatta områden klarar inte skolan
”Tragiskt men inte förvånande”, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog om den nya rapporten.
Likvärdighet
Var tredje elev i utsatta områden klarar inte skolan. De behöriga lärarna är färre och rektorerna slutar och drar vidare.
Nu varnar Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF) för att utan stora insatser kan polariseringen öka ytterligare.
– Det är tragiskt, men inte förvånande, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
Omkring 80 000 barn och unga lever i områden med stora socioekonomiska utmaningar – och de har sämre levnadsvillkor än andra unga. Det slår MUCF fast i en ny rapport, som i mångt och mycket fokuserar på skolan.
Drygt 30 procent av eleverna i områden med stora socioekonomiska utmaningar blir inte behöriga till gymnasiet. Motsvarande siffra för elever från icke utsatta områden är cirka tio procent.
Och bara ungefär hälften av eleverna i socioekonomiskt utmanade områden fullföljer gymnasiet inom fyra år efter avslutad grundskola.
– Det är allvarliga siffror. Att det är så stora skillnader är problematiskt. Att ha fullföljt gymnasiet är en vattendelare på arbetsmarknaden, så att stora grupper inte gör det är allvarligt, säger Magnus Jägerskog på MUCF.
”Ett svek mot barnen”
Anna Olskog säger att skolan har flaggat för detta under lång tid.
– Det är ett svek mot barnen och eleverna. Vi påpekar ständigt att den svenska skolan har ett stort problem med likvärdigheten och att klara det kompensatoriska uppdraget. Alla barn och elever förtjänar att lyckas i skolan och de måste undervisas av legitimerade behöriga lärare. I dag ser det inte ut så, skolor i utsatta områden har en mycket lägre andel behöriga lärare, säger hon.
För att vända den här trenden vill MUCF se en politisk satsning, med aktiva beslut, på skolan.
– Lärar- och rektorsomsättningen är högre i de här områdena, och det är en lägre andel behöriga lärare. I utsatta områden behöver de bästa lärarna finnas för att kunna möta de största utmaningarna. Så ser det inte ut i dag. Politiken behöver vara proaktiv för att vända utvecklingen, säger Magnus Jägerskog.
Hamnar i utanförskap
Anna Olskog anser att regeringen inte gör tillräckligt.
– Det gör inte heller kommunerna. Nedskärningarna i skolan och förskolan blir allt större och försämrar ytterligare möjligheterna för elever att lyckas, när elevgrupper blir allt större och lärartätheten och möjligheterna till särskilt stöd allt sämre. Stoppa nedskärningarna och börja investera i skolan och förskolan.
Att inte klara eller gå klart skolan är en av de största riskfaktorerna för att hamna i utanförskap, enligt MUCF och Sveriges Lärare.
– En lyckad skolgång är en investering i framtiden och en viktig garant för att inte hamna i ett livslångt utanförskap. Elever som slås ut i skolan löper också en högre risk för att hamna i kriminalitet. Hela vårt samhälle vinner på att satsa på skola och förskola, säger Anna Olskog.
LÄS MER: