"På spåret"-profilen hyllar läraryrket: ”Aldrig tråkigt”

Läraren Cecilia Düringer tävlar i ”På Spåret”. Foto: SVT och Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Tillsammans med lagkamraten Jonatan Unge möter hon Claes Elfsberg och Magdalena Forsberg i semifinalen i "På spåret". Programmet där hon också har hyllat läraryrket.
– Jag saknar verkligen klassrummet, säger historieläraren och programledaren Cecilia Düringer.

LÄSTIPS: Cecilia Düringer är hela Sveriges historielärare

Det drar ihop sig till final och Cecilia Düringer skickar en nervös-emoji inför fredagens sändning.

Hon är historia- och svensklärare för gymnasiet och läromedelsförfattare samt programledare för ”P3 historia”.

Hur stor användning har du av din lärarbakgrund i programmet?

– Läraryrket och bildning skulle jag säga hänger tätt ihop, och i ”På spåret” är ju en bred allmänbildning en stor tillgång. Som lärare har man också ägnat sitt yrkesliv åt att dagligen tänka snabbt och öva upp blixtreflexer i klassrummet och det är också bra att ha med sig in i buren förstås, säger hon till Läraren.se.

SE KLIPPET: Se inslaget från ”På Spåret” på Lärarens Facebook-sida

Du hyllade läraryrket i programmet, och kallade det för det roligaste jobb som finns. Vad är det som är så härligt med det skulle du säga?

– Förutom att det är ett samhällsbärande yrke, tycker jag att det bästa är att det är så svårt att bli uttråkad som lärare. Även om man kanske undervisar i samma ämnen eller kurser i många år, finns det alltid något nytt att testa, något mer att lära sig själv eller eleverna. Och så är det underbart att omge sig med tonåringar. Smarta, utmanande, roliga typer som gör att man får vara på tårna och inte slappar ihop i sin egen åldrande hjärna. 

Och: tror du att du kommer att återvända till undervisningen?
– Det ser jag inte alls som en omöjlighet. Jag saknar verkligen klassrummet – undervisningen och eleverna. 

SE KLIPPET: Se inslaget från ”På Spåret” på Lärarens Facebook-sida

MER LÄSNING OM CECILIA DÜRINGER: Lyfter ut historia ur klassrummet