Hinda Hussein: Därför är jag lärare i modersmål

Foto: Daniel Stiller

Hinda Hussein undervisar i modersmål i somaliska, på enhet flerspråkigt lärande (EFL) i Kungsbacka.

Hinda Hussein om varför hon är modersmålslärare – och vad hon skulle göra om hon var utbildningsminister för en dag.

  • Därför är jag lärare:

– Jag vill ge barn och unga tillgång till kunskap och utrusta dem med verktyg för att förstå och orientera sig i världen. Som modersmålslärare har jag känt hur meningsfullt det är att se elevernas utveckling, stötta deras språk och identitetsbyggande. Att vidareutbilda mig till ämneslärare i sociologi och psykologi via KPU har medfört att jag kan förena min teoretiska kunskap med den praktiska erfarenheten och göra skillnad i ungas liv.

  • Då känner jag extra glädje:

– Små ögonblick som när en elev äntligen knäcker koden till ett svårt problem eller vågar uttrycka sina tankar högt ger en glädje som är svår att beskriva. Ibland är det ett ögonblick som räcker. Ett leende, en uppenbarelse, ett ”aha!” – då känns allt arbete meningsfullt och det får mig att älska det jag gör ännu mer.

  • Om jag var skolminister för en dag …

… skulle jag fokusera på det som verkligen påverkar: lika förutsättningar mellan skolor, stöd och rimlig arbetsbelastning för lärarna, tryggare klassrum och möjligheten för varje elev att nå sin fulla potential. Jag skulle främja kreativitet och lusten att lära, använda digitala verktyg på smarta sätt och se till att ingen elev lämnas utanför. En dag räcker förstås inte för att förändra allt, men den kan sätta tonen – i slutändan handlar skolan om människor, inte bara statistik och provresultat.