
Aktörerna som deltog under mötet. Foto: Magnus Glans
Politik
Skolverkets senaste siffror visar att det kommer att saknas cirka 45 000 behöriga lärare och förskollärare om 15 år.
Myndigheten bedömer att den beräknade framtida bristen kommer att minska något jämfört med vad den förra prognosen visade, men läget är alltjämt oroande.
Störst är behoven de närmaste fem åren då rekryteringsbehovet uppgår till motsvarande 69 000 heltidstjänster. Det största rekryteringsbehovet finns i högstadiet.
I januari 2015 inledde regeringen satsningen ”Nationell samling för läraryrket”. Inom ramen för det har regeringen tillsammans med lärarfacken och arbetsgivare arbetat för att öka läraryrkets attraktionskraft.
Samtalen under förra mandatperioden ledde bland annat till kriterierna för lärarlönelyftet och utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner”.
I dag satte regeringen igång det nya initiativet ”Samling för fler lärare” med intentionen att hitta möjliga lösningar för att minska lärarbristen och öka attraktiviteten för läraryrket.
Utbildningsminister Anna Ekström och Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, bjöd under onsdagen in en rad aktörer runt läraryrket till utbildningsdepartementet för att samtala om behovet av lärare och förskollärare.
– Det är uppenbart att vi fortsatt har en lärarbrist. Ingen kommer att klara av det här ensam och därför är det viktigt att samla engagerade aktörer på det här sättet, säger Matilda Ernkrans efter det första mötet.
Aktörerna som deltog under mötet. Foto: Magnus Glans
Det var framför allt ett bra tillfälle att få en samlad bild av de olika aktörerna, menar hon.
– Jag kan konstatera att det finns mycket som vi har en gemensam samsyn om, men sedan finns det en del saker som vi skiljer oss åt.
Som till exempel vad då?
– Till exempel så finns det olika syn på hur mycket man ska lägga på fler vägar in i läraryrket och hur mycket ska vi satsa och ta ansvar för den långa lärarutbildningen. Det är bra för mig som statsråd att höra de olika åsikterna, säger Matilda Ernkrans.
Utbildningsminister Anna Ekström ser samarbete som en viktig del i arbetet.
– Det finns en bred samsyn kring problemen. Sedan är den inte lika bred när det gäller hur man ska lösa problemen. Men det är bra att det kommer upp på bordet, säger hon och tillägger:
– Min ambition är att vi ska ha ett vardagligt, enkelt och fungerande samarbete så att lärarnas organisationer kan bidra till att vi tar fram riktigt bra förslag, att vi kan få bra inspel som kan göra förslagen ännu bättre, men också att det ska finnas en öppenhet att komma med idéer och förslag. Ska vi se till att vi får fler lärare i Sverige, då måste vi jobba ihop.
Skolverkets nya siffror visar att läget med lärarbristen har ljusnat något – men det är alltjämt akut. Finns det något som du önskar att ni hade gjort annorlunda under förra mandatperioden?
– Jag tycker att det som vi gjorde under förra mandatperioden var kloka åtgärder. Lärdomen är att vi under den här mandatperioden måste göra ännu mer för att säkra läraryrkets attraktivitet. Det som är nytt den här gången är att vi har januariavtalet, där lärarbristen är en väldigt viktig del.
Den största delen av mötet gick åt att deltagarna fick gå igenom sina viktigaste inspel när man ska diskutera lärarbristen.
Skolvärldens reporter Fredrik Wallin intervjuar Anna Ekström. Foto: Magnus Glans
Svante Tideman, vice ordförande på Lärarnas Riksförbund, var en av de som var med under mötet.
– Vi har ju inte riktigt samma syn kring allt inom ämnet. Några talar väldigt mycket om att det ska finnas ”snabbspår”. Man vill, tycker vi då, göra lite för generösa valideringar i vissa fall. Vi håller hårt på att det inte får bli för lätt att bli lärare, då blir det inte något attraktivt alls.
Fick du säga det du ville få sagt under mötet?
– Ja, vi framförde att det är viktigt med bra villkor för lärarna.
Dagens ämne på premiärmötet var behovet av nya lärare. Vad kan Lärarnas Riksförbund göra bättre i den frågan?
– Fortsätta belysa villkoren i skolan. Vi är cirka 30–40 000 personer som skulle kunna jobba i skolan men som inte gör det. Det säger en del om hur villkoren är i dag. Väldigt många slutar för att det är för tufft där ute. Arbetsbelastningen är för hög och arbetsmiljön är för dålig. Staten måste ta ett större ansvar och se till att det blir likvärdigt.
Framöver kommer det vara betydligt färre aktörer inbjudna, anpassat efter ämnet som ska diskuteras. Under nästa möte, den 14 februari, kommer man att diskutera lärares professionsprogram.
• Friskolornas Riksförbund
• Idéburna skolors riksförbund
• Lärarförbundet
• Lärarnas Riksförbund
• Lärarutbildningskonventet
• Lärarnas Riksförbunds studerandeförening
• Lärarförbundet student
• Svenska Kommunalarbetarförbundet
• Sveriges Kommuner och Regioner
• Sveriges Universitets- och högskoleförbund
• Sveriges Skolledarförbund
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.