
Aktörerna som deltog under mötet. Foto: Magnus Glans
Politik
Skolverkets senaste siffror visar att det kommer att saknas cirka 45 000 behöriga lärare och förskollärare om 15 år.
Myndigheten bedömer att den beräknade framtida bristen kommer att minska något jämfört med vad den förra prognosen visade, men läget är alltjämt oroande.
Störst är behoven de närmaste fem åren då rekryteringsbehovet uppgår till motsvarande 69 000 heltidstjänster. Det största rekryteringsbehovet finns i högstadiet.
I januari 2015 inledde regeringen satsningen ”Nationell samling för läraryrket”. Inom ramen för det har regeringen tillsammans med lärarfacken och arbetsgivare arbetat för att öka läraryrkets attraktionskraft.
Samtalen under förra mandatperioden ledde bland annat till kriterierna för lärarlönelyftet och utredningen ”Bättre skola genom mer attraktiva skolprofessioner”.
I dag satte regeringen igång det nya initiativet ”Samling för fler lärare” med intentionen att hitta möjliga lösningar för att minska lärarbristen och öka attraktiviteten för läraryrket.
Utbildningsminister Anna Ekström och Matilda Ernkrans, minister för högre utbildning och forskning, bjöd under onsdagen in en rad aktörer runt läraryrket till utbildningsdepartementet för att samtala om behovet av lärare och förskollärare.
– Det är uppenbart att vi fortsatt har en lärarbrist. Ingen kommer att klara av det här ensam och därför är det viktigt att samla engagerade aktörer på det här sättet, säger Matilda Ernkrans efter det första mötet.
Aktörerna som deltog under mötet. Foto: Magnus Glans
Det var framför allt ett bra tillfälle att få en samlad bild av de olika aktörerna, menar hon.
– Jag kan konstatera att det finns mycket som vi har en gemensam samsyn om, men sedan finns det en del saker som vi skiljer oss åt.
Som till exempel vad då?
– Till exempel så finns det olika syn på hur mycket man ska lägga på fler vägar in i läraryrket och hur mycket ska vi satsa och ta ansvar för den långa lärarutbildningen. Det är bra för mig som statsråd att höra de olika åsikterna, säger Matilda Ernkrans.
Utbildningsminister Anna Ekström ser samarbete som en viktig del i arbetet.
– Det finns en bred samsyn kring problemen. Sedan är den inte lika bred när det gäller hur man ska lösa problemen. Men det är bra att det kommer upp på bordet, säger hon och tillägger:
– Min ambition är att vi ska ha ett vardagligt, enkelt och fungerande samarbete så att lärarnas organisationer kan bidra till att vi tar fram riktigt bra förslag, att vi kan få bra inspel som kan göra förslagen ännu bättre, men också att det ska finnas en öppenhet att komma med idéer och förslag. Ska vi se till att vi får fler lärare i Sverige, då måste vi jobba ihop.
Skolverkets nya siffror visar att läget med lärarbristen har ljusnat något – men det är alltjämt akut. Finns det något som du önskar att ni hade gjort annorlunda under förra mandatperioden?
– Jag tycker att det som vi gjorde under förra mandatperioden var kloka åtgärder. Lärdomen är att vi under den här mandatperioden måste göra ännu mer för att säkra läraryrkets attraktivitet. Det som är nytt den här gången är att vi har januariavtalet, där lärarbristen är en väldigt viktig del.
Den största delen av mötet gick åt att deltagarna fick gå igenom sina viktigaste inspel när man ska diskutera lärarbristen.
Skolvärldens reporter Fredrik Wallin intervjuar Anna Ekström. Foto: Magnus Glans
Svante Tideman, vice ordförande på Lärarnas Riksförbund, var en av de som var med under mötet.
– Vi har ju inte riktigt samma syn kring allt inom ämnet. Några talar väldigt mycket om att det ska finnas ”snabbspår”. Man vill, tycker vi då, göra lite för generösa valideringar i vissa fall. Vi håller hårt på att det inte får bli för lätt att bli lärare, då blir det inte något attraktivt alls.
Fick du säga det du ville få sagt under mötet?
– Ja, vi framförde att det är viktigt med bra villkor för lärarna.
Dagens ämne på premiärmötet var behovet av nya lärare. Vad kan Lärarnas Riksförbund göra bättre i den frågan?
– Fortsätta belysa villkoren i skolan. Vi är cirka 30–40 000 personer som skulle kunna jobba i skolan men som inte gör det. Det säger en del om hur villkoren är i dag. Väldigt många slutar för att det är för tufft där ute. Arbetsbelastningen är för hög och arbetsmiljön är för dålig. Staten måste ta ett större ansvar och se till att det blir likvärdigt.
Framöver kommer det vara betydligt färre aktörer inbjudna, anpassat efter ämnet som ska diskuteras. Under nästa möte, den 14 februari, kommer man att diskutera lärares professionsprogram.
• Friskolornas Riksförbund
• Idéburna skolors riksförbund
• Lärarförbundet
• Lärarnas Riksförbund
• Lärarutbildningskonventet
• Lärarnas Riksförbunds studerandeförening
• Lärarförbundet student
• Svenska Kommunalarbetarförbundet
• Sveriges Kommuner och Regioner
• Sveriges Universitets- och högskoleförbund
• Sveriges Skolledarförbund
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.