
| Foto: Dennis Thern/Hoppets stjärna
Stöd
Byn Valsa Seaca (Torra dalen) består av 3 700 fattiga bybor, varav 1 700 är romer som står längst ned på samhällsstegen. Byn ligger inte långt från gränsen mot Moldavien och varje år åker omkring 400 av invånarna till Sverige och Norge för att spela dragspel eller tigga.
Hit kom hjälporganisationen Hoppets stjärna, med bas i Kärrsjö i Ångermanland, för tre vintrar sedan.
– Då frös människor ihjäl i sina bostäder, varav många bestod av skjul som saknade fönster och ytterdörrar, säger Lennart Eriksson, grundare av Hoppets Stjärna, som samlade in ved till familjerna så att de skulle klara resten av vintern.
För två år sedan startades skolresurscentret. Lennart Eriksson säger:
– Alla barn i byn går inte i skolan och många av dem som går i skolan hade svårt att klara skolgången. Hur ska man kunna göra läxorna om mamma och pappa inte kan läsa och skriva? Hur ska man kunna plugga om det är minusgrader i bostaden och dessutom mörkt för att man inte har elektricitet?
– Vi fick ta över ett hus av kommunen, men kommungubbarna var skeptiska. ”Det kommer aldrig att gå, dessa ungar kommer aldrig för att göra läxorna”, sa gubbarna.
Så fel de hade.
Nu är det kö. Varje dag efter skolan kommer ett 50-tal barn (fler ryms inte) för att få hjälp med läxorna av lärarna Andrea Plescan och Cornelia Nechifor, som har anställts av Hoppets stjärna.
– Dessutom får barnen ett mål varm mat, de får duscha och tvätta sina kläder. Och så försöker vi ge dem så mycket mänsklig värme och kärlek som vi bara kan, säger Cornelia.
Andrea fyller i:
– Det är fantastiskt vilka framsteg som barnen började göra sedan de kom till oss efter skolan. Tidigare hade väldigt många av dem inga möjligheter att göra läxorna. Nu ser vi att om ett barn – hur fattigt det än är – bara får chansen, så lyckas de flesta.
Tidigare var det nästan ingen som ville ha med barnen att göra – så smutsiga var de.
– Nu har barnen vant sig vid att vara rena och kräver av sina föräldrar att också dom ska hålla sig rena, säger Lennart Eriksson, som poängterar vikten av att hjälpa på plats. Det här är inget quick fix, men om vi hjälper barnen med undervisning och hälsa, så kanske nästa generation får det bättre och slipper åka till Sverige och tigga.
Det är en fantastisk hjälp för mina barn.
Arbetet i byn Valea Seaca har blivit en succé och organisationen har öppnat ytterligare fyra skolresurscentra i andra fattiga byar. Allt är finansierat med insamlade pengar och gåvor.
Resurscentret har betytt mycket för de familjer som har fått chansen att bli hjälpta.
| Foto: Dennis Thern/Hoppets stjärna
Artisterna Brolle och Mimi Werner har valt att bli ambassadörer för Hoppets stjärnas arbete i Valea Seaca. Drömmen är att starta en musikklass. I resurscentret träffar Mimi och Brolle trebarnsmamman Michaela Tanase. Två av barnen – André, 10, och Roberta, 8, får varje dag läxhjälp i resurscentret.
– Det är en fantastisk hjälp för mina barn. Vi har det så svårt, min man har hepatit, struntar i att ta medicin och så dricker han och arbetar inte. Jag har bestämt mig för att klara barnen och mig utan hans hjälp, säger hon.
Hon säger att familjen har fått högre status i byn eftersom det går så bra för barnen i skolan. Äldsta dottern Andrea, 15, har kommit in på gymnasiet.
Michaela Tanase har fått ett växthus av Hoppets stjärna. Där odlar hon tomater, lök, äggplantor, paprika, morötter och mycket mer, som hon säljer.
– Och så kokar jag tomatsås och konserverar, jag har lagt upp ett lager som jag ska sälja i vinter, säger hon.
Michaela vill ge något tillbaka – därför arbetar hon gratis med att städa, diska, tvätta kläder och hålla ordning på ungarna i resurscentret några timmar varje dag.
Det här skulle fler människor i Sverige behöva se och uppleva.
I ett litet ruckel i byn sover en familj på åtta barn och tre vuxna. Magdalena, 21, är ingift i familjen. Hon står med sin tio månader gamla baby Nicola i famnen. Han är hungrig och skriker efter mammas bröst.
Magdalena – som är gift med sonen i huset – berättar om hur hon får ta hand om sin svärmors åtta barn (svärmor Constansa, 38, har totalt tolv barn).
Flera av barnen går inte i skola för att familjen inte har några papper på att de överhuvud taget existerar och några barn har inte kläder – och snart kommer vintern.
– De små barnen riskerar att frysa ihjäl i vinter om de inte får hjälp, säger Mimi och Brolle.
– Ja, vi måste hjälpa familjen med en ny bostad. De kan inte bo i ett ruckel med stampat jordgolv, hål i väggarna och ett tak som läcker, säger Aura Vatamaniuc, chef för Hoppets Stjärnas verksamhet i Rumänien.
Ni har sett förfärlig fattigdom när ni var hemma hos familjen som knappt hade tak över huvudet och där åtta barn bodde i en liten skrubb. Hur känns ett sånt möte?
| Foto: Dennis Thern/Hoppets stjärna
– Jag tänkte på hur vi har det där hemma och jag fick nästan dåligt samvete för att vi har det så bra, men inte alltid uppskattar det. Barnen i huset var glada, men det var väldigt tungt att se hur eländigt de hade det – jag blev väldigt berörd.
Brolle:
– När jag såg deras livssituation skämdes jag lite över att vi klagar över våra vardagliga problem hemma i Sverige. Det är svårt att sätta fingret på varje enskild känsla, men jag tänker att det är nyttigt att se. Det här skulle fler människor i Sverige behöva se och uppleva.
Hoppets Stjärna och utbildning
Arbetet i Rumänien
Debatt Svenskläraren skriver om motståndet mot en ”bra, säker och beprövad läsmetod”.
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.