Maria visar hur hon arbetar under lektionerna.
Till startsidan
Digitalt
I år kom regeringsbeslutet om att den digitala strategi som Skolverket föreslog 2016 ska genomföras. Beslutet innebär bland annat att programmering ska införas som ett tydligare inslag i flera grundskoleämnen.
På Högåsskolan i Knivsta i Uppsala län har man redan tagit sikte mot de nya riktlinjerna. Alla skolämnena ska samverka för att uppnå de övergripande mål och riktlinjer som finns i Lgr11 i kapitel 1 och 2.
Under bildläraren Maria Franzéns lektioner får eleverna studera de tre arbetsområdena digital bildframställning, datalogiskt tänkande och hantverksmässig bildframställning. Till exempel lär hon eleverna att programmera minirobotar, med så kallade Blue-bot.
Det är en liten robot, som man kan programmera på olika sätt så att den röra sig till en förutbestämd position genom att trycka på en viss knapp. Hon har ett datalogiskt tänkande som genomsyrar mycket av undervisningen.
Eleverna får lära sig mycket förutom bild, menar Maria Franzén. Eleverna tränar många olika förmågor från olika ämnen som matematik, svenska, samhällskunskap och teknik när de programmerar i bildsalen.
Det här ska genomsyra skolans alla ämnen.
– Eleverna utvecklar bland annat förmågor som samarbete, att pröva och lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Eleverna får också träna bild genom att skapa bilder för programmering, säger hon.
För att sammanföra bild och datalogiskt tänkande arbetade Maria fram ett arbetsområde med konsthistoria och bildanalys med programmering och digitalt skapande i undervisningen.
– Nationalmuseet lade ut 3 000 högupplösta bilder av konstverk online, vilket var som julafton för mig som bildlärare. Eleverna har fått använda sig av bilderna och jag gav dem en uppgift att skapa en bildanalys av verken. Sedan fick eleverna arbeta i par och ta reda på fakta om bilderna.
Med hjälp av blockprogrammeringsprogrammet Scratch fick eleverna göra digitala presentationer med rörelser och animationer. I slutändan samlas alla elevernas uppgifter in på en digital anslagstavla, bloggen Marias bildtorg.
– Den digitala anslagstavlan gör att arbetet blir viktigt på riktigt för eleverna. Det blir ett värdeskapande lärande, för vi skapar åt varandra och andra. Eleverna går ofta in och tittar på varandras arbeten. Det är fantastiskt, tycker jag.
Maria visar hur hon arbetar under lektionerna.
Maria Franzén ser en stor fara med att datalogiskt tänkande och programmering endast fastnar i ämnena matematik och teknik.
– Det här ska genomsyra skolans alla ämnen och med hjälp av programmering kan eleverna till exempel skapa berättelser i svenska och presentationer av olika kunskaper i skolan alla ämnen. Jag upplever att tekniken är så lustfylld under lektionerna så att det finns en fara att tappa fokus på själva innehållet i lektionen, säger hon.
För att undvika det brukar hon använda mig av olika ”exit-utvärderingar”, för att inte tappa begrepp hon önskar att hennes elever tränar.
– Som exempel kan det vara att jag ställer frågor som alla elever får svara på eller att eleverna ställer frågor till mig som jag svarar på. Eleverna får på så sätt repetera begrepp, säga dem och höra dem många gånger, säger hon och tillägger:
– Jag tycker tekniken är så spännande och mina tankar snurrar ofta kring hur jag kan använda teknik så att den förbättrar min undervisning för eleverna så att de når en högre måluppfyllelse och bidrar till att skapa ett mer lustfyllt lärande. Att söka nya pedagogiska metoder med teknik som pedagogiskt verktyg är för mig otroligt stimulerande och spännande.
1. ”Ta det i små steg. Börja inte för stort.”
2. ”Våga misslyckas som lärare, det är då du utvecklas. Om du inte testar dig fram så vet du ju inte vad som passar just dig.”
3. ”Arbeta tillsammans. Med andra kollegor, men framförallt med dina elever. Lär er tillsammans och lär er av varandra.”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Student Nya ordföranden Emma Arvidsson: ”Svårt se hur sjukt systemet är”.