
Maria visar hur hon arbetar under lektionerna.
Digitalt
I år kom regeringsbeslutet om att den digitala strategi som Skolverket föreslog 2016 ska genomföras. Beslutet innebär bland annat att programmering ska införas som ett tydligare inslag i flera grundskoleämnen.
På Högåsskolan i Knivsta i Uppsala län har man redan tagit sikte mot de nya riktlinjerna. Alla skolämnena ska samverka för att uppnå de övergripande mål och riktlinjer som finns i Lgr11 i kapitel 1 och 2.
Under bildläraren Maria Franzéns lektioner får eleverna studera de tre arbetsområdena digital bildframställning, datalogiskt tänkande och hantverksmässig bildframställning. Till exempel lär hon eleverna att programmera minirobotar, med så kallade Blue-bot.
Det är en liten robot, som man kan programmera på olika sätt så att den röra sig till en förutbestämd position genom att trycka på en viss knapp. Hon har ett datalogiskt tänkande som genomsyrar mycket av undervisningen.
Eleverna får lära sig mycket förutom bild, menar Maria Franzén. Eleverna tränar många olika förmågor från olika ämnen som matematik, svenska, samhällskunskap och teknik när de programmerar i bildsalen.
Det här ska genomsyra skolans alla ämnen.
– Eleverna utvecklar bland annat förmågor som samarbete, att pröva och lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Eleverna får också träna bild genom att skapa bilder för programmering, säger hon.
För att sammanföra bild och datalogiskt tänkande arbetade Maria fram ett arbetsområde med konsthistoria och bildanalys med programmering och digitalt skapande i undervisningen.
– Nationalmuseet lade ut 3 000 högupplösta bilder av konstverk online, vilket var som julafton för mig som bildlärare. Eleverna har fått använda sig av bilderna och jag gav dem en uppgift att skapa en bildanalys av verken. Sedan fick eleverna arbeta i par och ta reda på fakta om bilderna.
Med hjälp av blockprogrammeringsprogrammet Scratch fick eleverna göra digitala presentationer med rörelser och animationer. I slutändan samlas alla elevernas uppgifter in på en digital anslagstavla, bloggen Marias bildtorg.
– Den digitala anslagstavlan gör att arbetet blir viktigt på riktigt för eleverna. Det blir ett värdeskapande lärande, för vi skapar åt varandra och andra. Eleverna går ofta in och tittar på varandras arbeten. Det är fantastiskt, tycker jag.
Maria visar hur hon arbetar under lektionerna.
Maria Franzén ser en stor fara med att datalogiskt tänkande och programmering endast fastnar i ämnena matematik och teknik.
– Det här ska genomsyra skolans alla ämnen och med hjälp av programmering kan eleverna till exempel skapa berättelser i svenska och presentationer av olika kunskaper i skolan alla ämnen. Jag upplever att tekniken är så lustfylld under lektionerna så att det finns en fara att tappa fokus på själva innehållet i lektionen, säger hon.
För att undvika det brukar hon använda mig av olika ”exit-utvärderingar”, för att inte tappa begrepp hon önskar att hennes elever tränar.
– Som exempel kan det vara att jag ställer frågor som alla elever får svara på eller att eleverna ställer frågor till mig som jag svarar på. Eleverna får på så sätt repetera begrepp, säga dem och höra dem många gånger, säger hon och tillägger:
– Jag tycker tekniken är så spännande och mina tankar snurrar ofta kring hur jag kan använda teknik så att den förbättrar min undervisning för eleverna så att de når en högre måluppfyllelse och bidrar till att skapa ett mer lustfyllt lärande. Att söka nya pedagogiska metoder med teknik som pedagogiskt verktyg är för mig otroligt stimulerande och spännande.
1. ”Ta det i små steg. Börja inte för stort.”
2. ”Våga misslyckas som lärare, det är då du utvecklas. Om du inte testar dig fram så vet du ju inte vad som passar just dig.”
3. ”Arbeta tillsammans. Med andra kollegor, men framförallt med dina elever. Lär er tillsammans och lär er av varandra.”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”