
Maria visar hur hon arbetar under lektionerna.
Digitalt
I år kom regeringsbeslutet om att den digitala strategi som Skolverket föreslog 2016 ska genomföras. Beslutet innebär bland annat att programmering ska införas som ett tydligare inslag i flera grundskoleämnen.
På Högåsskolan i Knivsta i Uppsala län har man redan tagit sikte mot de nya riktlinjerna. Alla skolämnena ska samverka för att uppnå de övergripande mål och riktlinjer som finns i Lgr11 i kapitel 1 och 2.
Under bildläraren Maria Franzéns lektioner får eleverna studera de tre arbetsområdena digital bildframställning, datalogiskt tänkande och hantverksmässig bildframställning. Till exempel lär hon eleverna att programmera minirobotar, med så kallade Blue-bot.
Det är en liten robot, som man kan programmera på olika sätt så att den röra sig till en förutbestämd position genom att trycka på en viss knapp. Hon har ett datalogiskt tänkande som genomsyrar mycket av undervisningen.
Eleverna får lära sig mycket förutom bild, menar Maria Franzén. Eleverna tränar många olika förmågor från olika ämnen som matematik, svenska, samhällskunskap och teknik när de programmerar i bildsalen.
Det här ska genomsyra skolans alla ämnen.
– Eleverna utvecklar bland annat förmågor som samarbete, att pröva och lösa problem och omsätta idéer i handling på ett kreativt sätt. Eleverna får också träna bild genom att skapa bilder för programmering, säger hon.
För att sammanföra bild och datalogiskt tänkande arbetade Maria fram ett arbetsområde med konsthistoria och bildanalys med programmering och digitalt skapande i undervisningen.
– Nationalmuseet lade ut 3 000 högupplösta bilder av konstverk online, vilket var som julafton för mig som bildlärare. Eleverna har fått använda sig av bilderna och jag gav dem en uppgift att skapa en bildanalys av verken. Sedan fick eleverna arbeta i par och ta reda på fakta om bilderna.
Med hjälp av blockprogrammeringsprogrammet Scratch fick eleverna göra digitala presentationer med rörelser och animationer. I slutändan samlas alla elevernas uppgifter in på en digital anslagstavla, bloggen Marias bildtorg.
– Den digitala anslagstavlan gör att arbetet blir viktigt på riktigt för eleverna. Det blir ett värdeskapande lärande, för vi skapar åt varandra och andra. Eleverna går ofta in och tittar på varandras arbeten. Det är fantastiskt, tycker jag.
Maria visar hur hon arbetar under lektionerna.
Maria Franzén ser en stor fara med att datalogiskt tänkande och programmering endast fastnar i ämnena matematik och teknik.
– Det här ska genomsyra skolans alla ämnen och med hjälp av programmering kan eleverna till exempel skapa berättelser i svenska och presentationer av olika kunskaper i skolan alla ämnen. Jag upplever att tekniken är så lustfylld under lektionerna så att det finns en fara att tappa fokus på själva innehållet i lektionen, säger hon.
För att undvika det brukar hon använda mig av olika ”exit-utvärderingar”, för att inte tappa begrepp hon önskar att hennes elever tränar.
– Som exempel kan det vara att jag ställer frågor som alla elever får svara på eller att eleverna ställer frågor till mig som jag svarar på. Eleverna får på så sätt repetera begrepp, säga dem och höra dem många gånger, säger hon och tillägger:
– Jag tycker tekniken är så spännande och mina tankar snurrar ofta kring hur jag kan använda teknik så att den förbättrar min undervisning för eleverna så att de når en högre måluppfyllelse och bidrar till att skapa ett mer lustfyllt lärande. Att söka nya pedagogiska metoder med teknik som pedagogiskt verktyg är för mig otroligt stimulerande och spännande.
1. ”Ta det i små steg. Börja inte för stort.”
2. ”Våga misslyckas som lärare, det är då du utvecklas. Om du inte testar dig fram så vet du ju inte vad som passar just dig.”
3. ”Arbeta tillsammans. Med andra kollegor, men framförallt med dina elever. Lär er tillsammans och lär er av varandra.”
Debatt En av utredarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.