
| Foto: Jonas Fond
Valet 2018
Varför ska jag och mina kollegor som är väldigt intresserade av hur skolan fungerar rösta på Socialdemokraterna och er skolpolitik?
– För det första så är vi det enda partiet som konsekvent och hela tiden sätter kunskap och bildning först, och tycker att kunskap och bildning är viktigare än till exempel rätten att gå med obegränsad vinst i skolan. För det andra så är vi det parti som ser behovet av resurser i skolan. Vi inser att undervisning och skola kostar, och att kvalitet kostar. Vi vill ju i nästa mandatperiod prioritera välfärden före skattesänkningar.
– Sedan om jag ska lägga till någonting så tycker jag att faktiskt att vi är det parti som ser de här stora strukturella problemen med skolan och vågar prata om dem. Även om det inte alltid renderar lika stora rubriker som till exempel kepsar och liknande.
Om du stod här nere i personalrummet på en rast med lärare – vilket vallöfte skulle du då vilja och våga utfärda?
– Då skulle jag se lärarna i ögonen och säga vi kommer att sätta kunskap och bildning och elevernas rätt till kunskap och bildning i första rummet, hela tiden. Före skolägarnas rätt att gå med vinster. Men sedan skulle jag också lova att vi kommer göra vad vi kan för att vi inte ska ha religiösa friskolor i Sverige. Skolan ska vara en plats där elevens kunskap och bildning står i centrum, och det betyder också att det är lärare och rektor som ska bestämma. Inte präster och imamer.
Finns det något som du ser självkritiskt på under din period som gymnasie- och kunskapslyftsminister?
– Ja, herregud det är väl massor. Jag kom ju direkt in som politiker utan att ha varit det innan. Vi tillsatte en jättestor utredning för någon månad sedan om gymnasieskolans finansiering, och dimensionering och planering. Det är en jättestor sak. Det kan jag tycka självkritiskt att det borde jag ha faktiskt kommunicerat bättre vilken stor och viktig utredning det är.
Vi är det parti som ser behovet av resurser i skolan.
Kommer den utredningen att inbegripa frågor som till exempel elevers val i gymnasiet och skolsegregation på grund av gymnasieval?
– Ja, absolut. Det är det som är hela poängen. Min tanke med den utredningen är att vi ska gå från dagens väldigt tydliga marknadsstyrning av skolan till en mer regional planering. Gymnasieskolans utbud av program blir ju liksom summan av alla elevers enskilda val. Det behövs faktiskt lite hänsynstagande till vad som behövs för näringslivet. Gymnasieskolans yrkesprogram har ju halverats nästan på 12 års tid.
Men det borde innebära att ni genom staten eller möjligtvis regionala skolmyndigheter kommer styra mycket mer över huvudmännen, och begränsa deras valmöjligheter. Kommer det att bli så?
– Den här utredningen har fått väldigt fria händer. Det som är sagt är att man ska hitta ett system för regional planering och man kan tänka sig flera varianter där. Man kan tänka sig ett system där de kommunala huvudmännen går ihop mycket tydligare, men man kan också tänka sig ett ökat statligt ansvarstagande.
| Foto: Jonas Fond
Om vi tittar på den skolpolitik som era politiska konkurrenter går ut med eller vill ha. Är det något i den som du tycker har fördelar eller skulle vilja prata med dem om?
– Ja, väldigt mycket faktiskt. Jag tycker att skolpolitiken på pappret eller på ytan är mer särskiljande än vad den är i verkligheten. I verkligheten så är vi nog rätt överens om att det till exempel behövs väldigt stora insatser för att ge lärarna chansen att verkligen höja kvaliteten i undervisningen. Genom bättre förutsättningar för att planera, genomföra och efterarbeta undervisningen. Som är nyckeln. Så jag skulle vilja se mer samarbete, absolut.
Tror du att det finns en vilja från politiker att släppa skolfrågan som ett tvisteämne?
– Jag hoppas verkligen det. Tittar du på de här länderna med uthålligt höga skolresultat och med god rekrytering till läraryrket, då ser du ju att det ofta faktiskt är rätt mycket makt hos lärarna och rätt mycket samförstånd i politiken.
Jag har läst Socialdemokraternas skolpolitiska program och någonting som återkommer där är det här med mindre klasser. Hur kan man som minister eller i en regering arbeta för att lärarna ska få en lättare arbetssituation? Inte ha lika många elever framför sig rent konkret i salen.
– Där har vi under den här mandatperioden gjort rejäla statsbidrag för minskade klasstorlekar, och framförallt ska jag säga för lite mindre barn. Förskolegrupper och lågstadieklasser. Men det är ju ingen tvekan om att det viktigaste är kvaliteten i undervisningen, men ska den bli riktigt bra – ja, då är ju mindre klasser att föredra. Allt annat lika.
| Foto: Jonas Fond
– Om man är huvudman, om man är kommun eller friskola, då sitter man ju på makten. Då är man den som bestämmer över klasstorleken och över pengarna. Det vi kan göra från regeringens sida det är att säkerställa att det finns ekonomiska resurser att hålla nere klasserna. Därför så tror jag att det här som kommer blir ett ganska klassiskt val på det viset. Det kommer handla om pengar till välfärden, däribland skolan, eller skattesänkningar. Så det kommer att bli ett tydligt val på det sättet. För små klasser kostar pengar.
Om du fick chansen att förändra något i grunden i det svenska skolsystemet – vad skulle det vara då?
– Då skulle jag faktiskt ta och resa tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal och säga: ”ta det lite lugnt med alla de där reformerna”. Framförallt så skulle jag vädja till dåtidens skolpolitiker att lugna ner sig med de här marknadsreformerna. Vi satte igång med hela det här paketet med fritt skolval, möjligheter att gå med vinst helt obegränsat, väldigt fri etableringsrätt, skolpeng som man bär med sig. Det har faktiskt inget annat land följt efter. Där skulle det vara bra om man hade kunnat hitta ett lite mer normalt system. Med möjlighet att välja en skola, och med förekomsten av fristående skolor – men utan de här marknasstyrningsprinciperna som leder så fel.
Intervjun med Socialdemokraternas Anna Ekström gjordes på Blackebergs gymnasium i Stockholm den 3 maj 2018.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Arbetsmiljö Paul Carlbark tillbaka i klassrummet – släpper bok om maktmissbruk i skolan.
Lön & avtal Nya unika siffror: ”En skillnad på över 1 100 kronor i månaden går inte att acceptera”.
Hoten mot lärarna Ett halvår efter skolattacken i Örebro – så har Sveriges Lärare jobbat.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik ”Styrkan finns i kombinationen mellan tydlig lärarledd undervisning och socialt, likvärdigt lärande”, skriver Johanna Lüddeckens.
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Replik ”Lärare ska inte ha något som helst utrymme att använda ineffektiva och dåliga undervisningsmetoder”, skriver Linnea Lindquist.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.