
| Foto: Jonas Fond
Valet 2018
Varför ska jag och mina kollegor som är väldigt intresserade av hur skolan fungerar rösta på Socialdemokraterna och er skolpolitik?
– För det första så är vi det enda partiet som konsekvent och hela tiden sätter kunskap och bildning först, och tycker att kunskap och bildning är viktigare än till exempel rätten att gå med obegränsad vinst i skolan. För det andra så är vi det parti som ser behovet av resurser i skolan. Vi inser att undervisning och skola kostar, och att kvalitet kostar. Vi vill ju i nästa mandatperiod prioritera välfärden före skattesänkningar.
– Sedan om jag ska lägga till någonting så tycker jag att faktiskt att vi är det parti som ser de här stora strukturella problemen med skolan och vågar prata om dem. Även om det inte alltid renderar lika stora rubriker som till exempel kepsar och liknande.
Om du stod här nere i personalrummet på en rast med lärare – vilket vallöfte skulle du då vilja och våga utfärda?
– Då skulle jag se lärarna i ögonen och säga vi kommer att sätta kunskap och bildning och elevernas rätt till kunskap och bildning i första rummet, hela tiden. Före skolägarnas rätt att gå med vinster. Men sedan skulle jag också lova att vi kommer göra vad vi kan för att vi inte ska ha religiösa friskolor i Sverige. Skolan ska vara en plats där elevens kunskap och bildning står i centrum, och det betyder också att det är lärare och rektor som ska bestämma. Inte präster och imamer.
Finns det något som du ser självkritiskt på under din period som gymnasie- och kunskapslyftsminister?
– Ja, herregud det är väl massor. Jag kom ju direkt in som politiker utan att ha varit det innan. Vi tillsatte en jättestor utredning för någon månad sedan om gymnasieskolans finansiering, och dimensionering och planering. Det är en jättestor sak. Det kan jag tycka självkritiskt att det borde jag ha faktiskt kommunicerat bättre vilken stor och viktig utredning det är.
Vi är det parti som ser behovet av resurser i skolan.
Kommer den utredningen att inbegripa frågor som till exempel elevers val i gymnasiet och skolsegregation på grund av gymnasieval?
– Ja, absolut. Det är det som är hela poängen. Min tanke med den utredningen är att vi ska gå från dagens väldigt tydliga marknadsstyrning av skolan till en mer regional planering. Gymnasieskolans utbud av program blir ju liksom summan av alla elevers enskilda val. Det behövs faktiskt lite hänsynstagande till vad som behövs för näringslivet. Gymnasieskolans yrkesprogram har ju halverats nästan på 12 års tid.
Men det borde innebära att ni genom staten eller möjligtvis regionala skolmyndigheter kommer styra mycket mer över huvudmännen, och begränsa deras valmöjligheter. Kommer det att bli så?
– Den här utredningen har fått väldigt fria händer. Det som är sagt är att man ska hitta ett system för regional planering och man kan tänka sig flera varianter där. Man kan tänka sig ett system där de kommunala huvudmännen går ihop mycket tydligare, men man kan också tänka sig ett ökat statligt ansvarstagande.
| Foto: Jonas Fond
Om vi tittar på den skolpolitik som era politiska konkurrenter går ut med eller vill ha. Är det något i den som du tycker har fördelar eller skulle vilja prata med dem om?
– Ja, väldigt mycket faktiskt. Jag tycker att skolpolitiken på pappret eller på ytan är mer särskiljande än vad den är i verkligheten. I verkligheten så är vi nog rätt överens om att det till exempel behövs väldigt stora insatser för att ge lärarna chansen att verkligen höja kvaliteten i undervisningen. Genom bättre förutsättningar för att planera, genomföra och efterarbeta undervisningen. Som är nyckeln. Så jag skulle vilja se mer samarbete, absolut.
Tror du att det finns en vilja från politiker att släppa skolfrågan som ett tvisteämne?
– Jag hoppas verkligen det. Tittar du på de här länderna med uthålligt höga skolresultat och med god rekrytering till läraryrket, då ser du ju att det ofta faktiskt är rätt mycket makt hos lärarna och rätt mycket samförstånd i politiken.
Jag har läst Socialdemokraternas skolpolitiska program och någonting som återkommer där är det här med mindre klasser. Hur kan man som minister eller i en regering arbeta för att lärarna ska få en lättare arbetssituation? Inte ha lika många elever framför sig rent konkret i salen.
– Där har vi under den här mandatperioden gjort rejäla statsbidrag för minskade klasstorlekar, och framförallt ska jag säga för lite mindre barn. Förskolegrupper och lågstadieklasser. Men det är ju ingen tvekan om att det viktigaste är kvaliteten i undervisningen, men ska den bli riktigt bra – ja, då är ju mindre klasser att föredra. Allt annat lika.
| Foto: Jonas Fond
– Om man är huvudman, om man är kommun eller friskola, då sitter man ju på makten. Då är man den som bestämmer över klasstorleken och över pengarna. Det vi kan göra från regeringens sida det är att säkerställa att det finns ekonomiska resurser att hålla nere klasserna. Därför så tror jag att det här som kommer blir ett ganska klassiskt val på det viset. Det kommer handla om pengar till välfärden, däribland skolan, eller skattesänkningar. Så det kommer att bli ett tydligt val på det sättet. För små klasser kostar pengar.
Om du fick chansen att förändra något i grunden i det svenska skolsystemet – vad skulle det vara då?
– Då skulle jag faktiskt ta och resa tillbaka till sent 80-tal/tidigt 90-tal och säga: ”ta det lite lugnt med alla de där reformerna”. Framförallt så skulle jag vädja till dåtidens skolpolitiker att lugna ner sig med de här marknadsreformerna. Vi satte igång med hela det här paketet med fritt skolval, möjligheter att gå med vinst helt obegränsat, väldigt fri etableringsrätt, skolpeng som man bär med sig. Det har faktiskt inget annat land följt efter. Där skulle det vara bra om man hade kunnat hitta ett lite mer normalt system. Med möjlighet att välja en skola, och med förekomsten av fristående skolor – men utan de här marknasstyrningsprinciperna som leder så fel.
Intervjun med Socialdemokraternas Anna Ekström gjordes på Blackebergs gymnasium i Stockholm den 3 maj 2018.
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.