Så ger du eleverna bättre ekonomikoll

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Karin Lundin är mellanstadielärare på en skola i ­Österbybruk. Hon inspirerar också sina drygt 14 500 följare på Instagram under namnet Budget­fröken. Här ger hon fem råd som du kan använda för att ge dina elever bättre ekonomikoll.

Karin Lundin märker att det ibland finns ett stort fokus på pengar bland elever – och att många tänker att mycket pengar är lika med att vara framgångsrik. 

Hon vill förmedla sin filosofi om vikten av att skaffa sig kunskap. 

– Rik på kunskap är viktigare än att vara rik på pengar, säger hon.

Här är hennes tips för mer kunskap – och därigenom bättre ekonomikoll för både dig och eleverna:

Skaffa dig en överblick över din ekonomi 

– Få koll på ditt utgångsläge. Det gäller oavsett vecko- eller månadspeng, studiebidrag eller lön. Visa eleverna att det är så mycket bättre att veta än att gissa – och lär barn och ungdomar att tidigt ha koll på sina pengar, oavsett hur mycket de har.

 Lär dig nyttan av en budget 

– Gör en plan för dina pengar. Du styr då dina pengar och inte tvärtom. Detta är lika applicerbart om du har en månadspeng som en lön. Och när du väl inser att du kan påverka och ta makten över din egen ekonomi, blir den också något enklare och roligare än vad du kanske tror. 

Handla bara för pengar som du har

– Lär ut vikten av att spara först, handla sedan. Här handlar det också om att visa att det är viktigt att spara, oavsett summa, och vilka olika sparformer som finns. Många elever tror exempelvis att ”aktier bara är för rika eller för dem som jobbar på bank”, men öppna dörren för att alla kan spara i aktier och fonder.

Förstå vad lån innebär

– Om, och verkligen bara om, du måste låna: ta reda på villkoren för lånet och vad ränta och amortering betyder. Det handlar inte om att skamma lån, studielån eller bostadslån kan behövas, men det är viktigt att veta att du aldrig eller väldigt sällan får låna pengar gratis. Kanske bara av din mamma eller pappa.

Tänk på att träning slår talang 

– Påverka det du kan påverka i stället för att jämföra dig med andra. Ju mer du tränar på att få ekonomikoll, desto bättre blir du på det! Här kan du med fördel dra paralleller till sport för eleverna. Eleverna tränar kanske något själva, så låt dem inse vilken utveckling de haft genom åren. Och beskriv att detsamma gäller för ekonomiska kunskaper.