
Restaurangen där affären om Academedia gjordes upp.
I en intervju med Vi Lärare berättar Roger Akelius om hur storaffären av Academedia gjordes upp – och varför den stoppades.
Friskolor
Det var tankar om stopp för aktieutdelning som till slut fick storaffären i Sveriges största friskolekoncern Academedia att haverera.
– Aktieägarna prioriteras framför hur man kan göra det bra för barnen, säger fastighetsmogulen och filantropen Roger Akelius till Vi Lärare.
Han beskriver sig själv som en pedagogiknörd.
– Jag har under de senaste sex åren studerat pedagogik i detalj och utvecklat metoder som gör det lättare att lära sig språk och matematik. Det är metoder som bland annat används av Unicef. Vi – stiftelsen Akelius Foundation – ger varje år ungefär en miljard kronor till olika utbildningsprojekt.
I januari i år bjöd han ner friskolekoncernen Academedias största ägare, investmentbolaget Mellby Gårds styrelseordförande och ägare Rune Andersson och bolagets vd Johan Andersson, till spanska solkusten för ett möte.
Rune Andersson, Mellby Gårds styrelseordförande och ägare.
– Jag bor normalt på Cypern. Renoveringen av min villa där skulle vara klar till jul, men har dragit ut på tiden. Jag köpte därför en lägenhet i Fuengirola, bara 20 minuter från Malagas flygplats, som jag bor i under tiden, berättar Roger Akelius för Vi Lärare.
– Jag känner Rune sedan länge. Vi träffades första gången 1968 på en restaurang i Göteborg. Han gick då sista året på Chalmers, medan jag arbetade på IBM och var lärare på Chalmers i programmering och datateknik. Sedan dess har vi haft kontakt.
Efter att parterna en tid diskuterat ett samarbete kom de till slut överens om att Roger Akelius, via stiftelsen Akelius Foundation, skulle köpa Mellby Gårds andel – knappt 25 procent – i Sveriges största friskolekoncern Academedia.
– Till att börja med var de inte intresserade av att sälja, men ändrade sig.
Restaurangen där affären om Academedia gjordes upp.
Priset sattes till 1,7 miljarder kronor, nästan 23 procent över den dåvarande aktiekursen.
– Efteråt gick vi till restaurangen La Caracola (alldeles vid strandpromenaden i Fuengirola, reds anm) och åt en väldigt god torsk.
I tisdags klockan 19 förra veckan tillkännagav Mellby Gård affären genom ett pressmeddelande. Företagets vd Johan Andersson förklarade:
JohanAndersson, vd för Mellby Gård.
”Vi har inte haft några planer på att sälja vårt innehav i Academedia, men efter våra diskussioner med Roger Akelius känner vi stor trygghet i att bolaget får en ny ansvarsfull huvudägare med betydande engagemang och resurser att utveckla verksamheten vidare.”
Dagarna efter genomförde Roger Akelius en rad intervjuer om sin syn på skolan. Han berättade bland annat att han vill skrota betygen som han anser är avskyvärda, minska klasstorlekarna, förlägga en större del av undervisningen utomhus och introducera nya pedagogiska metoder.
Och inte minst: slopa utdelning till aktieägarna.
– Det gäller skolor som är skattefinansierade. Däremot tycker jag att det är en annan sak med skolor som är helt privatfinansierade. De kan både få göra vinst och ge utdelning.
– Om fem eller tio år kommer kommunerna få dra ned på kostanderan för skola, vård och liknande. Vi kan då få privata skolor som helt betalas av föräldrarna, ungefär som det finns i många andra länder.
En del av Academedias skolor skulle kunna vara sådana, enligt Roger Akelius, som trots rekordköpet inte hade några planer på att själv ta plats i skolkoncernens styrelse.
– Nej. Jag är en gammal gubbe som fyller 79 år i april. Däremot hoppas jag ha kontakt med folk i bolaget och vara en influenser, sade han i förra veckan till Vi Lärare.
Framför allt hans tankar om utdelningsstopp fick Academediaaktien att rasa i värde.
– I fredags kontaktade Johan mig och sade att han hade fått mycket klagomål från aktieägare och Academedias ledning, och att Mellby Gård ville dra sig ur affären.
– Jag blev väldigt förvånad. Jag hade då fått ett 50-tal brev från lärare och föräldrar som skrev att de är både glada och positiva till att jag kommer in. Det tog mig ett dygn innan jag förstod allvaret i hur Johan och Rune såg på detta.
Till Dagens Industri säger Johan Andersson:
– I fredags kontaktade vi Roger Akelius och bad om att få häva avtalet. I lördags kom vi överens. Det har inte känts bra alls. Det viktigaste när man gör en affär är att det ska kännas rätt i magen.
Roger Akelius menar att det var hans tankar om aktieutdelning som fällde affären.
– Aktieägarna blev störda av att jag sa att man inte skulle ta ut aktieutdelning.
– Sveriges största avis för aktiehoroskop (läs Dagens Industri, reds anm) drev på både ledarsidan och av kända skribenter ett utdelningsstopp som något förfärligt för aktieägarna. Det blev ett mediedrev där man prioriterade aktieägarna framför hur man kan göra det bra för barnen.
Är du besviken?
– Nej. Jag var lite nostalgisk och tänkte att jag kunde hjälpa till lite i Sverige. Jag tycker att jag är duktig på pedagogik. Men jag ställer mig inte upp på barrikaderna och kämpar för detta. Jag är på sätt och vis kvar i Sverige ändå.
Samuel Bengmark, biträdande professor vid Institutionen för matematiska vetenskaper vid Chalmers tekniska högskola, berättar för Vi Lärare att i höstas startade arbetet med att bygga upp Akelius Math Learning Lab, ett samarbete mellan Chalmers, Göteborgs universitet och Akelius Math AB.
– Tanken är att utveckla material för lärande i matematik som ska finnas på många språk.
– Sammanlagt 17 personer kommer att arbeta med detta, varav tio med att ta fram och utveckla materialet och sju med forska kring det. Projektet, som finansieras av Akelius Foundation, löper på fem år.
2024-02-14.
Affären stoppad – miljardären får inte köpa Academedia
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.