
Restaurangen där affären om Academedia gjordes upp.
I en intervju med Vi Lärare berättar Roger Akelius om hur storaffären av Academedia gjordes upp – och varför den stoppades.
Friskolor
Det var tankar om stopp för aktieutdelning som till slut fick storaffären i Sveriges största friskolekoncern Academedia att haverera.
– Aktieägarna prioriteras framför hur man kan göra det bra för barnen, säger fastighetsmogulen och filantropen Roger Akelius till Vi Lärare.
Han beskriver sig själv som en pedagogiknörd.
– Jag har under de senaste sex åren studerat pedagogik i detalj och utvecklat metoder som gör det lättare att lära sig språk och matematik. Det är metoder som bland annat används av Unicef. Vi – stiftelsen Akelius Foundation – ger varje år ungefär en miljard kronor till olika utbildningsprojekt.
I januari i år bjöd han ner friskolekoncernen Academedias största ägare, investmentbolaget Mellby Gårds styrelseordförande och ägare Rune Andersson och bolagets vd Johan Andersson, till spanska solkusten för ett möte.
Rune Andersson, Mellby Gårds styrelseordförande och ägare.
– Jag bor normalt på Cypern. Renoveringen av min villa där skulle vara klar till jul, men har dragit ut på tiden. Jag köpte därför en lägenhet i Fuengirola, bara 20 minuter från Malagas flygplats, som jag bor i under tiden, berättar Roger Akelius för Vi Lärare.
– Jag känner Rune sedan länge. Vi träffades första gången 1968 på en restaurang i Göteborg. Han gick då sista året på Chalmers, medan jag arbetade på IBM och var lärare på Chalmers i programmering och datateknik. Sedan dess har vi haft kontakt.
Efter att parterna en tid diskuterat ett samarbete kom de till slut överens om att Roger Akelius, via stiftelsen Akelius Foundation, skulle köpa Mellby Gårds andel – knappt 25 procent – i Sveriges största friskolekoncern Academedia.
– Till att börja med var de inte intresserade av att sälja, men ändrade sig.
Restaurangen där affären om Academedia gjordes upp.
Priset sattes till 1,7 miljarder kronor, nästan 23 procent över den dåvarande aktiekursen.
– Efteråt gick vi till restaurangen La Caracola (alldeles vid strandpromenaden i Fuengirola, reds anm) och åt en väldigt god torsk.
I tisdags klockan 19 förra veckan tillkännagav Mellby Gård affären genom ett pressmeddelande. Företagets vd Johan Andersson förklarade:
JohanAndersson, vd för Mellby Gård.
”Vi har inte haft några planer på att sälja vårt innehav i Academedia, men efter våra diskussioner med Roger Akelius känner vi stor trygghet i att bolaget får en ny ansvarsfull huvudägare med betydande engagemang och resurser att utveckla verksamheten vidare.”
Dagarna efter genomförde Roger Akelius en rad intervjuer om sin syn på skolan. Han berättade bland annat att han vill skrota betygen som han anser är avskyvärda, minska klasstorlekarna, förlägga en större del av undervisningen utomhus och introducera nya pedagogiska metoder.
Och inte minst: slopa utdelning till aktieägarna.
– Det gäller skolor som är skattefinansierade. Däremot tycker jag att det är en annan sak med skolor som är helt privatfinansierade. De kan både få göra vinst och ge utdelning.
– Om fem eller tio år kommer kommunerna få dra ned på kostanderan för skola, vård och liknande. Vi kan då få privata skolor som helt betalas av föräldrarna, ungefär som det finns i många andra länder.
En del av Academedias skolor skulle kunna vara sådana, enligt Roger Akelius, som trots rekordköpet inte hade några planer på att själv ta plats i skolkoncernens styrelse.
– Nej. Jag är en gammal gubbe som fyller 79 år i april. Däremot hoppas jag ha kontakt med folk i bolaget och vara en influenser, sade han i förra veckan till Vi Lärare.
Framför allt hans tankar om utdelningsstopp fick Academediaaktien att rasa i värde.
– I fredags kontaktade Johan mig och sade att han hade fått mycket klagomål från aktieägare och Academedias ledning, och att Mellby Gård ville dra sig ur affären.
– Jag blev väldigt förvånad. Jag hade då fått ett 50-tal brev från lärare och föräldrar som skrev att de är både glada och positiva till att jag kommer in. Det tog mig ett dygn innan jag förstod allvaret i hur Johan och Rune såg på detta.
Till Dagens Industri säger Johan Andersson:
– I fredags kontaktade vi Roger Akelius och bad om att få häva avtalet. I lördags kom vi överens. Det har inte känts bra alls. Det viktigaste när man gör en affär är att det ska kännas rätt i magen.
Roger Akelius menar att det var hans tankar om aktieutdelning som fällde affären.
– Aktieägarna blev störda av att jag sa att man inte skulle ta ut aktieutdelning.
– Sveriges största avis för aktiehoroskop (läs Dagens Industri, reds anm) drev på både ledarsidan och av kända skribenter ett utdelningsstopp som något förfärligt för aktieägarna. Det blev ett mediedrev där man prioriterade aktieägarna framför hur man kan göra det bra för barnen.
Är du besviken?
– Nej. Jag var lite nostalgisk och tänkte att jag kunde hjälpa till lite i Sverige. Jag tycker att jag är duktig på pedagogik. Men jag ställer mig inte upp på barrikaderna och kämpar för detta. Jag är på sätt och vis kvar i Sverige ändå.
Samuel Bengmark, biträdande professor vid Institutionen för matematiska vetenskaper vid Chalmers tekniska högskola, berättar för Vi Lärare att i höstas startade arbetet med att bygga upp Akelius Math Learning Lab, ett samarbete mellan Chalmers, Göteborgs universitet och Akelius Math AB.
– Tanken är att utveckla material för lärande i matematik som ska finnas på många språk.
– Sammanlagt 17 personer kommer att arbeta med detta, varav tio med att ta fram och utveckla materialet och sju med forska kring det. Projektet, som finansieras av Akelius Foundation, löper på fem år.
2024-02-14.
Affären stoppad – miljardären får inte köpa Academedia
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.
Fackligt Facken i välfärden kräver riktiga budgetsatsningar.
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren