Facket om lärare som meriteras: ”Koppla till lön”

En genrebild av en person som sitter med dator, anteckningar och ett porträtt av Robin Smith
Foto: AdobeStock/Sven Jansson

Robin Smith, Sveriges Lärare, vill se mer pengar i plånboken för lärare som meriterar sig inom professionsprogrammet.

Huvudmännens kännedom om nya professionsprogrammet är fortfarande låg. Det menar Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.
– Det är jätteviktigt att huvudmännen får upp ögonen för det ansvar de har, säger han.
Lärarfacket kräver att lärare som meriterar sig inom programmet också märker det i lönekuvertet.

Den 1 september rullades det nationella professionsprogrammet ut över Skolsverige.

Legitimerade lärare i förskola, fritidshem och skola får möjlighet dels till fortbildning, dels till ett statligt meriteringssystem.

Men Sveriges Lärare saknar ett statsbidrag till huvudmännen, som kommer att stå med ökade lönekostnader för vikarier för de lärare som väljer fortbildning.

– Staten tar större ansvar för skolan, och då är det logiskt att de tar ett större ansvar för finansieringen, säger Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare.

Han ser också praktiska problem.

”Mycket är oklart”

– Det är jätteviktigt att huvudmännen får upp ögonen för det ansvar de har genom skollagens skrivningar. Legitimerade lärare ska ges möjlighet att delta i meriteringsgrundande kompetensutveckling. Kännedomen är dock låg och väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart, säger Robin Smith.

Professionsprogrammet innehåller två delar, en fortbildningsdel och en meriteringsdel.

Meritering sker i fyra steg, där det mest avancerade ställer krav på forskarexamen.

Skolverket erbjuder 16 uppdragsutbildningar, och lärare kan också fortbilda sig inom ämnesstudier, ämnesdidaktiska studier, studier inom förskolepedagogik, kognitionsvetenskap, specialpedagogik eller ledarskap.

Men det är inte helt lätt som enskild att reda ut vilken utbildning som kan leda till meritering.

– Här finns ett fotarbete för Skolverket och lärosätena att göra, säger Robin Smith.

Koppla till lönen

Sveriges Lärare vill även se att de parallella karriärssatsningarna –professionsprogram, lärarlönelyftet och förstelärarsystemet – kommer att jämkas samman. 

Och att det blir tydligt att meritering och fortbildning ger utslag på lönen.

– En av styrkorna i professionsprogrammet är att det innebär ett mer objektivt meriteringssystem. Med lärarlönelyftet och karriärsreformen har det varit diffust hur man kvalificerar sig, säger Robin Smith.

Sveriges Lärare vill även att lärare inom kriminalvården och SIS ska inkluderas.

– Man ska inte hamna efter för att man väljer att arbeta inom någon av dessa viktiga verksamheter, säger Robin Smith.

LÄS ÄVEN: 

”Gärna professionsprogram – men inte till vilket pris som helst”

Skolverket: Så blir nya professionsprogrammet

Facket efter Skolverkets förslag: Då ska lönen bli högre