De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Till startsidan
Skolminister Lotta Edholm tillsätter en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid i förskolan. Foto: Bildbyrån
Förskola I en intervju med Vi Lärare lovade Lotta Edholm (L) insatser för att förbättra förskollärares arbetssituation. Nu kommer besked om att utreda lagstadgad planeringstid för förskollärare, enligt Sveriges Radio.
När Vi Lärare i en stor granskning nyligen gick igenom regeringens skolpolitik stod en sak klart: Det saknades förslag för förskolan.
– Förskolan har jättestora utmaningar skulle jag säga. Inte minst när det gäller brist på förskollärare i många kommuner. Vi funderar just nu på departementet vilka åtgärder man skulle kunna vidta. Men jag vågar i dagsläget inte säga så mycket mer än så, sa Lotta Edholm till Vi Lärare i februari 2024.
Och så sent som i november 2023 var Lotta Edholms besked till förskollärarna att det inte var aktuellt med maxtak i förskolan.
– Att påbörja ett tungrott lagstiftningsarbete kring maxtak i barngrupper, som i slutändan inte garanterar fler förskollärare i landet, ser inte jag dock inte som den bästa lösningen. I stället skjuter regeringen till riktiga pengar som gör skillnad ute på förskolorna här och nu, säger Lotta Edholm, till Vi Lärare.
Sedan dess har Liberalerna svängt. Först kom förslag på maxtak i förskolan, helt i synk med Sveriges Lärares krav.
– För Liberalerna råder det ingen tvekan om att skolan behöver mer statlig styrning generellt. Och vi behöver mer utbildad personal i förskolan. För att nå dit behöver vi höja yrkenas attraktivitet och få fler att vilja stanna kvar i yrket. Att reglera barngruppernas storlek kan vara ett viktigt steg på vägen för att uppnå det, säger skolminister Lotta Edholm (L), i ett mejlsvar till Vi Lärare.
Nu tillsätter regeringen en utredning som ska se över lagstadgad planeringstid – med förhoppning om att fler ska vilja bli förskollärare.
– Vi vet att det är väldigt många förskollärare som vittnar om att de får svårt att få tid för planering, säger Lotta Edholm, till Sveriges Radio.
Problemet är att det redan idag saknas utbildade förskollärare, och att både maxtak för barngrupperna och reglerad planeringstid kan få negativa biverkningar ute i förskolorna.
– Det är ganska komplicerat skulle jag säga. Men jag tycker att vi är i ett sådant läge att vi måste börja fundera på detta, säger Lotta Edholm till Sveriges Radio.
Hon kan dock inte svara på när utredningen kommer att läggas fram.
– Men det är klart att det kommer att kosta en del, säger Lotta Edholm till Ekot.
Sveriges Lärare vill se en ytterligare reglering för förskolan: andelen behöriga lärare.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.