
David MacMillan trivdes bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
Nobelpristagaren David MacMillan var en populär gäst under Nobel Prize Teacher Summit på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Forskning
Utan grundskolläraren Miss Mckeans uppmuntran att läsa skönlitteratur, kombinerat med höga krav, hade David MacMillan aldrig fått något Nobelpris i kemi.
– Hon fick världen att växa långt, långt utanför stålverkssamhället där vi växte upp, säger David MacMillan som också tackar en students kaxiga fråga för forskningsgenombrottet och som tror att dagens lärare kan svara på de viktigaste frågorna för unga.
David MacMillan trivs som fisken i vattnet bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Efter att frågorna från publiken har haglat under föreläsningen strax innan lunch, och alla frågor har fått lika tydliga som underhållande svar, tar arrangörerna David åt sidan och frågar om han vill äta med de andra föreläsarna eller i ett eget rum som de har förberett.
Svaret kommer omedelbart och med ett stort leende: ”Nej! Jag vill äta här med de andra!” Och snart sitter han mitt i den stora salen omgiven av lärare och pratar, diskuterar och skrattar.
– Lärare som är genuint engagerade i sin undervisning hör till de mest intressanta människorna i världen att prata med, säger David MacMillan som gärna svarar på frågor, men också har två brännande frågor om undervisning och vetenskapens framtid som han vill ställa till Vi lärares läsare.
David MacMillan trivdes bland lärarna på konferensen Nobel Prize Teacher Summit i Stockholm.
David MacMillan och Benjamin List tilldelades Nobelpriset i kemi 2021 för upptäckten hur man enklare, billigare och mer hållbart kan bygga ihop molekyler och genomföra katalysexperiment. David är en förespråkare för utforskande undervisning och att lära genom misstag och är mycket tacksam för sin skolgång i den skotska statliga grundskolan som gav möjlighet att plugga vidare på University of Glasgow.
Men beslutet att läsa vidare fattade mamma och pappa, hemmafru respektive stålarbetare.
– Min bror var driven och läste vidare på universitet. När familjen fick veta att hans första lön var högre än pappas var saken avgjord: ”David! Du ska också plugga!” Men jag var inte särskilt entusiastisk och min första föreläsning i en dragig och kall sal, om fysik, engagerade inte. Men den andra föreläsningen handlade om organisk kemi och då var det något som väcktes till liv – och på den vägen är det!
Miss Mckean, nobelpristagaren David MacMillans lärare i primary school, motsvarande låg- och mellanstadiet.
Men grunden för att kunna gå vidare till universitetet byggdes upp i grundskolan. David lyfter fram sin lärare i primary school, motsvarande låg- och mellanstadiet, Miss Mckean:
– Hon är ett bevis för hur en enskild lärare kan spela en avgörande roll i ens liv. Miss Mckean brydde sig om alla, inte bara de som var lättmotiverade och påstods vara smartare. Hon var tuff, rättvis och peppade oss framåt.
– Bland annat såg hon till att vi läste bra böcker. George Orwells ”1984” och Richard Hookers underhållande skildring från Koreakriget, ”Mash”, är två exempel. Med böckerna fick hon världen att växa långt, långt utanför stålverkssamhället där vi växte upp.
– Man märkte att hon var både mycket omtänksam och processdriven vilket är en intressant kombination. Hon arbetade medvetet, men det framstod som något alldeles naturligt. För mig innebar det något som dramatiskt förändrade hur jag tänkte om världen, hon expanderade universum och det gjorde hon för alla i klassen.
Sedan David MacMillan tilldelades Nobelpriset har läraren Mckean och eleven David hållit kontakt.
– Jag nämnde Miss Mckean i en intervju och den hade hon läst. Sen mejlade hon och sa att hon sagt några ord som inte var lämpliga för en lågstadielärare när hon läste vad jag sagt om henne, och det fick mig att smälta.
– I dag har vi regelbunden mejlkontakt och hon är fortfarande energisk och pigg, driven och rolig, precis som hon var när jag var elev. Det har varit magiskt att få chansen att möta henne igen.
Nobelpristagaren David MacMillan under sin populära föreläsning under Nobel Prize Teacher Summit.
David MacMillan verkar i allmänhet vara en lagspelare och lyfter hela tiden fram kollegor och andra som bidragande till hans forskningsframgångar. Själva idén som ledde till Nobelutmärkelsen fick han när han undervisade en klass studenter på Princeton-universitet. Under en föreläsning krävde en student ett tydligare svar om en katalysprocess.
– Jag var tvungen att tänka till extra och då föll bitarna på plats. Jag kom på idén när jag stod där framför studenterna och undervisade, säger David MacMillan som har ett kluvet förhållande till undervisning:
– Det är fantastiskt att undervisa studenter. Det finns nog inget bättre än att få vara med när en annan människa förstår något avgörande och ibland har det tagit lång tid att nå dit. Men samtidigt kräver undervisning, i alla för mig, väldigt mycket planering och förberedelser och den biten är jag inte lika förtjust i…
Till skillnad från sin egen uppväxt är David MacMillans tre döttrar ekonomiskt priviligerade, uppvuxna bland akademiker och har alla möjligheter att klara sig bättre i livet än många andra.
– Ja, det där är ett dilemma eftersom barnen behöver känna till verkligheten för andra och hur det ser ut i andra delar av världen. Min äldsta dotter, som växte upp i Princeton innan hon började på college i år, åkte till Afrika för ett års volontärarbete. Som föräldrar stöttade vi henne att få göra något sånt.
– Som ung behövde jag få hjälp att expandera mitt universum och detsamma gäller unga i dag som är priviligierade. Resan som min dotter gjorde tror jag gav tillgång till en massa viktiga insikter som vi inte kunde ge henne hemma i Princeton.
David MacMillans barn går eller har gått i allmänna skolor och inte på privata skolor som är mycket vanligt i Princeton. Tillsammans med lärare på sina barns allmänna skolor arrangerar han möten mellan lärare, elever och forskare från Princetonuniversitetet.
– Idén är att se till att de allra mest gränsöverskridande nya idéerna och spjutspetsforskningen blir tillgänglig för eleverna. Dels får de se vad som händer nu, dels kan de förstå att de har tillgång till kunskap som är mycket nära gränsen: de går i gymnasiet, men är faktiskt väldigt nära vetenskapens utkant. Och när du kan få det i någons huvud, att det inte är så långt borta, inser de att de kan vara en del av det också.
Nobelpristagaren David MacMillan intervjuas av Vi Lärares reporter Johan Boström.
David MacMillan säger att han ofta har lika många frågor till lärare som han talar med som lärarna har till honom.
Vilken fråga skulle du vilja ställa till lärare i Sverige?
– Just nu har jag två frågor. För det första: över hela världen ser vi en minskning av elever som vill fortsätta läsa STEM-ämnena (science, technology, engineering, and mathematics) på högskolenivå. Det är olyckligt på flera sätt, men varför är det så? Jag skulle gärna höra från de i frontlinjen, lärarna: vad är det som händer?
– Den andra frågan, som jag tror är tråkig för lärare att höra, men jag är imponerad av att lärare kan, i denna värld av Iphones och sociala medier, fortfarande utbilda barn på en extremt hög nivå. Sociala medier-företagen vill ha barnens uppmärksamhet för att tjäna pengar och fenomenet bygger på distraktion: företagens valuta är barnens uppmärksamhet.
– Det där är en del av undervisningen som inte fanns för tjugo år sen. Hur hanterar ni som lärare det? Hur övervinner ni det? Jag har ingen aning om hur, men om ni kan ge mig svar så mejla mig!
Hjärnforskarna efterlyser: Mer samarbete med pedagogiken
Här samlas lärare från 30 länder kring forskning: ”Inspirerande”
Nobelpristagaren: ”Människan behöver böcker för att inte bli korkad”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.