”Så slipper vi ­föräldrarnas arga mejl”

Slut på tjafset. Nu tar rektorn snacket på Björngårdsskolan och Storkyrkoskolan i Stockholm och lärarna Lina Bergström, Sofia Tallgård och Anna Johnsson kan åter fokusera på undervisningen. Foto: Maria Östlin
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

På Björngårdsskolan och Storkyrkoskolan har rektorn satt ned foten. Han tar nu fajten med föräldrarna – och lärarna får ägna sig åt undervisning.
– Oerhört skönt, säger läraren Sofia Tallgård.

LÄSTIPS Ny undersökning 2021: Så många lärare hotas – av föräldrar

Debatten kring föräldrar som går över gränsen och ställer skyhöga krav på barnens skolor är brännhet. Irriterade lärare, fackförbund och Arbetsmiljöverket har alla sett samma tendenser och de vittnar om påstridiga föräldrar som har åsikter om allt mellan himmel och jord, som läxor, lunchtider eller luskamning.

Föräldrarna har på många håll blivit ett arbetsmiljöproblem.

På Björngårdsskolan på Södermalm och Storkyrkoskolan i Gamla stan i Stockholm tar rektorn fajten med föräldrarna.

I ett välkomstbrev när eleverna börjar klargör rektor Mikael Kalmenstam sina förväntningar – på föräldrarna. På det första föräldramötet är han både bestämd och tydlig.

– Jag accepterar inte att min personal blir påhoppad och tolererar inte att föräldrar skickar arga mejl mitt i natten. Om en mejltråd går överstyr tar jag över tråden och jag ber föräldrarna ta klagomål direkt med mig. Lärarnas tid ska gå till undervisning, säger han.

Ställningstagandet har tagits väl emot och rektorn har hyllats i sociala medier, och även föräldrar har uttryckt sig positivt. Men det största positiva gensvaret kommer givetvis från skolans lärare.

Hur skulle ni beskriva dagens föräldrar?

– De har insikt på gott och ont och de tycker och tänker otroligt mycket, om alltifrån när vi äter lunch till hur läxan ser ut. Inga frågor är för små, säger Sofia Tallgård, som undervisar i årskurs 1.

Många vårdnadshavare ställer höga krav, som i vissa fall är helt orimliga, säger Lina Bergström, som undervisar i samma klass.

Responsen från föräldrar avtar inte i takt med att barnen blir äldre.

Även föräldrar till elever i mellanstadiet har åsikter, de diskuterar gärna betyg till exempel. Diskussioner är okej, men det får inte bli otrevligt, säger Anna Johansson, som undervisar i årkurs 6.

Alla tre har fått arga mejl mitt i natten från irriterade föräldrar.

– Tidigare har det varit det första jag har mötts av på morgonen, och det blir ingen bra start på dagen. Många föräldrar mejlar i affekt under natten.

– De har skällt om allt möjligt, som att vi ska luskamma barnen till exempel, säger Lina.

– Ibland har det känts som att vi en kanal för deras allmänna frustration, säger Anna.

Kritiken har ofta satt sig.

– Trots att man försöker att inte ta åt sig så är det lätt att bli nedslagen. Vissa av påhoppen är personliga och det har varit tufft, säger Sofia.

4 plus med arbetsmetoden

Lärarna …

  • Får fokusera på undervisningen.
  • Slipper energi­tjuvar.
  • Får en bättre arbetsmiljö.
  • Känner sig ­tryggare.

MEN SEDAN REKTORN satt ner foten och klargjort reglerna går deras arbetstid återigen till att vara lärare. De slipper mötas av arga mejl, i stället fångar rektorn Mikael Kalmenstam upp tråden och tar den vidare.

– Många mejlar säkert honom, men han filtrerar bort det mesta och löser konflikterna från sitt håll, säger Sofia Tallgård.

– Ibland kan vi hjälpas åt att tillsammans formulera ett svarsmejl, säger Anna.

Hur känns det att rektorn backar upp?

– Det är befriande, det känns tryggt och gör att jag känner mig stärkt. Han täcker upp för oss, säger Sofia.

– Som lärare kan man ofta känna sig ganska ensam, kollegerna har ofta full upp med sitt. Att han backar upp är mycket värt och gör att jag slipper tvivla på mig själv som lärare. Dessutom ger det mig tid att planera lektioner i stället för att svara på arga mejl, säger Anna.

– Det har skapat en bättre arbetsmiljö generellt, säger Lina.

Vad säger kollegor på andra skolor när ni berättar?

– Många blir avundsjuka, det är just föräldrarna som tar mycket av energin från oss lärare. Det pratas mycket om att dokumentation stjäl av lärarnas tid, men jag upplever att föräldrarna tar mycket mer tid och ork än vad dokumentationen gör, säger Sofia Tallgård.

Finns det prestige i att be om hjälp med konflikter?

– Nej, jag tycker inte det, det känns fullkomligt självklart. Rektorn tar snacket med föräldrarna och det är skönt att jag får fokusera på det jag kan: att undervisa, säger Lina.

8 frågor och svar – så hanterar du jobbiga föräldrar

Varannan lärare utsätts för orimliga föräldrakrav