
Alpha Keita och Dan Andersson.
Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Eu-skolvalet
Hur mår demokratin bland Sveriges elever, nu när EU-skolvalet går in i slutfasen.
– Demokratin är hotad på ett helt nytt sätt, säger Alpha Keita, SO-lärare i Linköping.
– Anonyma konton och AI är inget hot mot demokratin. Det som hotar är korruption och kriminalitet, säger Dan Andersson, svensklärare i Göteborg.
200 000 elever på 422 skolor har under våren haft möjlighet att till och med 31 maj göra sin röst hörd i EU-skolvalet, enligt MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, som arrangerar valet.
En ökning från förra EU-valet, 2019, då 65 000 elever och 315 skolor deltog.
Det var en tydlig förbättring jämfört med EU-valet 2014, exempelvis ökade antalet röstande elever med 47 procent.
I skolvalet 2022, i samband med riksdagsvalet, röstade 390 000 elever.
Intresset för Sveriges största demokratisatsning för unga ökar alltså val för val.
Alpha Keita och Dan Andersson.
Vi Lärare bad SO-läraren Alpha Keita från Ånestadsskolan i Linköping och Dan Andersson, svensklärare på Bergsjöskolan i Göteborg att ge sin syn på demokratins dagsform och varför intresset för valet ökat. De ser olika på hotet mot demokratin.
Alpha Keita: – Demokrati är ingen självklarhet, det ser vi ju nu runt om i världen där autoritära partier och ledare flyttar fram positionerna. Demokratikänslan är djupt rotad i Sverige men den är inte ohotad.
Dan Andersson: – Yttrandefriheten är demokratins viktigaste hörnsten. Den måste försvaras.
Alpha Keita: – Största hotet just nu är AI och sociala medier som styrs av algoritmer som matar och maler ned oss med åsikter som bara för några år sedan ansågs stötande. Det undergräver tilltron till hela valsystemet och i förlängningen demokratin. Det är väldigt obehagligt.
Dan Andersson: – Inlägg på några anonyma konton på sociala medier är inget hot mot demokratin. De sprids i huvudsak bland dem som redan har åsikterna. AI är lite läskigt men jag tror inte att det hotar demokratin. Det som hotar är däremot korruption och kriminalitet.
Alpha Keita: – Genom att man lär sig hur ett val går till. Många som upplever ett utanförskap kan ha svårt att förstå vikten av att engagera sig eftersom de inte ser syftet med det, hur deras röst ens skulle kunna ha något värde.
Dan Andersson: – Kunskap om hur samhället fungerar är förstås alltid viktigt.
Alpha Keita: – Tendensen är väl att det de senaste åren blivit mer nationalistiska tankar. Hårdare straff och utvisningar och sådant. Att få eleverna att förstå att demokrati innebär att man ska respektera varandras åsikter och religion och försöka hitta likheter är därför viktigt.
Dan Andersson: – Eleverna bryr sig inte nämnvärt i politik. Politikens konsekvenser drabbar dem, men kopplingen är för abstrakt.
Alpha Keita: – Det sunda förnuftet är inte riktigt utvecklat i grundskolan. Det sägs att hjärnan är utvecklad först i 25-årsålder. Det kan vara en förklaring. Jag märker att eleverna, ja, andra också, är trötta på att vara källkritiska. Därför är det oerhört viktigt att public service finns. Att deras journalistik fortsätter vara objektiv och ett säkert kort för alla.
Dan Andersson: – Åsiktsmässigt är det mesta svart eller vitt i den där åldern.
Alpha Keita: – Ja, absolut. Pajkastning och smutskastning efterfrågas inte av någon elev. De vill veta av de olika partierna står för. De vill ha svar på frågorna och inte höra politiker skylla på andra.
Dan Andersson: – Nej.
Alpha Keita: – Demokrati måste alltid utvecklas och förbättras. Eleverna accepterar begrepp som alla människors lika värde. Att man oavsett ursprung eller kön eller religion ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
Dan Andersson: – Även om det är svårt måste yttrandefriheten alltid försvaras.
Socialdemokraterna: 14.71 %
Centerpartiet: 11.4 %
Feministiskt Initiativ: 2.4 %
Kristdemokraterna: 5.92 %
Liberalerna: 4.6 %
Miljöpartiet: 16.52 %
Moderaterna: 19.42 %
Sverigedemokraterna: 12.46 %
Vänsterpartiet: 6.19 %
Övriga: 2.99 %
Totalt angivna röster: 60 607
Socialdemokraterna: 16.13 %
Centerpartiet: 7.85 %
Feministiskt Initiativ: 1.25 %
Kristdemokraterna: 9.29 %
Liberalerna: 4.4 %
Miljöpartiet: 4.69 %
Moderaterna: 27.23 %
Sverigedemokraterna: 20.8 %
Vänsterpartiet: 7.86 %
Övriga: 0.51 %
Totalt angivna röster: 390 120
Källa: Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor
LÄS MER:
Riksdagens talman: ”Vi har tagit demokratin för givet för länge”
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.