Alpha Keita och Dan Andersson.
Till startsidan
Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Eu-skolvalet
Hur mår demokratin bland Sveriges elever, nu när EU-skolvalet går in i slutfasen.
– Demokratin är hotad på ett helt nytt sätt, säger Alpha Keita, SO-lärare i Linköping.
– Anonyma konton och AI är inget hot mot demokratin. Det som hotar är korruption och kriminalitet, säger Dan Andersson, svensklärare i Göteborg.
200 000 elever på 422 skolor har under våren haft möjlighet att till och med 31 maj göra sin röst hörd i EU-skolvalet, enligt MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, som arrangerar valet.
En ökning från förra EU-valet, 2019, då 65 000 elever och 315 skolor deltog.
Det var en tydlig förbättring jämfört med EU-valet 2014, exempelvis ökade antalet röstande elever med 47 procent.
I skolvalet 2022, i samband med riksdagsvalet, röstade 390 000 elever.
Intresset för Sveriges största demokratisatsning för unga ökar alltså val för val.
Alpha Keita och Dan Andersson.
Vi Lärare bad SO-läraren Alpha Keita från Ånestadsskolan i Linköping och Dan Andersson, svensklärare på Bergsjöskolan i Göteborg att ge sin syn på demokratins dagsform och varför intresset för valet ökat. De ser olika på hotet mot demokratin.
Alpha Keita: – Demokrati är ingen självklarhet, det ser vi ju nu runt om i världen där autoritära partier och ledare flyttar fram positionerna. Demokratikänslan är djupt rotad i Sverige men den är inte ohotad.
Dan Andersson: – Yttrandefriheten är demokratins viktigaste hörnsten. Den måste försvaras.
Alpha Keita: – Största hotet just nu är AI och sociala medier som styrs av algoritmer som matar och maler ned oss med åsikter som bara för några år sedan ansågs stötande. Det undergräver tilltron till hela valsystemet och i förlängningen demokratin. Det är väldigt obehagligt.
Dan Andersson: – Inlägg på några anonyma konton på sociala medier är inget hot mot demokratin. De sprids i huvudsak bland dem som redan har åsikterna. AI är lite läskigt men jag tror inte att det hotar demokratin. Det som hotar är däremot korruption och kriminalitet.
Alpha Keita: – Genom att man lär sig hur ett val går till. Många som upplever ett utanförskap kan ha svårt att förstå vikten av att engagera sig eftersom de inte ser syftet med det, hur deras röst ens skulle kunna ha något värde.
Dan Andersson: – Kunskap om hur samhället fungerar är förstås alltid viktigt.
Alpha Keita: – Tendensen är väl att det de senaste åren blivit mer nationalistiska tankar. Hårdare straff och utvisningar och sådant. Att få eleverna att förstå att demokrati innebär att man ska respektera varandras åsikter och religion och försöka hitta likheter är därför viktigt.
Dan Andersson: – Eleverna bryr sig inte nämnvärt i politik. Politikens konsekvenser drabbar dem, men kopplingen är för abstrakt.
Alpha Keita: – Det sunda förnuftet är inte riktigt utvecklat i grundskolan. Det sägs att hjärnan är utvecklad först i 25-årsålder. Det kan vara en förklaring. Jag märker att eleverna, ja, andra också, är trötta på att vara källkritiska. Därför är det oerhört viktigt att public service finns. Att deras journalistik fortsätter vara objektiv och ett säkert kort för alla.
Dan Andersson: – Åsiktsmässigt är det mesta svart eller vitt i den där åldern.
Alpha Keita: – Ja, absolut. Pajkastning och smutskastning efterfrågas inte av någon elev. De vill veta av de olika partierna står för. De vill ha svar på frågorna och inte höra politiker skylla på andra.
Dan Andersson: – Nej.
Alpha Keita: – Demokrati måste alltid utvecklas och förbättras. Eleverna accepterar begrepp som alla människors lika värde. Att man oavsett ursprung eller kön eller religion ska ha samma rättigheter och skyldigheter.
Dan Andersson: – Även om det är svårt måste yttrandefriheten alltid försvaras.
LÄS MER:
Riksdagens talman: ”Vi har tagit demokratin för givet för länge”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Förskola Diplomerad av Folkhälsomyndigheten för bland annat akuthink och portade mjukisdjur.