Förskollärare – och allt i allo

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Den nya läroplanen för förskolan föreskriver mer kvalitet på undervisning. Då måste vi rensa bordet från andra uppgifter, skriver Sindy Dumschat.

Illustration: Maria Raymondsdotter

Jag upplever att det är samma belastning med dokumentation på förskolor som skolan i övrigt och att det blir värre och värre. Där som grunden ska ligga för hela framtiden. Och om grunden blir sämre och sämre, hur ska det då bli bättre i skolan?

Enligt den nya läroplanen ska vi lägga mer kvalitet på undervisning och utbildning. Den här kvaliteten ska vi också dokumentera, reflektera och utvärdera. Tid att bara vara med barnen finns sällan.

Den här kvaliteten ska vi också dokumentera, ­reflektera och utvärdera. ­Tiden att bara vara med barnen finns sällan.

Jag brukar skoja om att jag är förskollärare men varje dag har jag också en rad andra yrken.

  • En sjuksköterska, som ska ha känna till sjukdomar och deras hantering (till exempel MRSA).
  • En socialpedagog, som ska vara rådgivande för föräldrarna i alla lägen.
  • En psykolog, för att kunna hjälpa barn på bäst sätt och kunna leva mig in i deras speciella behov.
  • En specialpedagog, som ska gynna barn i sitt eget språkbehov.
  • En kock, som ska laga mat till frukost och mellanmål, samt ha kunskaper om vad som är nyttigt och ha koll på alla allergier och extrabehov.
  • En vaktmästare, som kan laga leksaker eller andra grejer.
  • En städerska, som ska städa, när barnen kissar på golvet, och så vidare.
  • En sekreterare och organisatör, för att hålla koll på alla administrativa uppgifter omkring barnet och föräldrarna, samt fester, etcetera.
  • En administratör, som ska kunna sköta olika program och lära barn.
  • En arbetsverksamhetsledare för teamet.
  • En trollkarl, som kan uppfylla föräldrarnas önskemål om nåt speciellt "bara" för deras barn.
  • Och till slut är jag alltså också en förskollärare, som ska dokumentera 17–21 barns individuella utveckling dag för dag med bara fyra timmars planeringstid under veckan.
  • Det är vad vi gör på en förskola, men det fanns inte i min utbildning still förskollärare. Dags att tänka om! Vi orkar vara EN för ALLT!

    Det måste ändras mycket innan vi ”bara” kan vara förskollärare och tänka på barnens individuella utveckling i deras första livstid.

    Tack för er artikel om dokumentationen.