Förskollärare – och allt i allo
Debatt Den nya läroplanen för förskolan föreskriver mer kvalitet på undervisning. Då måste vi rensa bordet från andra uppgifter, skriver Sindy Dumschat.
Illustration: Maria Raymondsdotter
Jag upplever att det är samma belastning med dokumentation på förskolor som skolan i övrigt och att det blir värre och värre. Där som grunden ska ligga för hela framtiden. Och om grunden blir sämre och sämre, hur ska det då bli bättre i skolan?
Enligt den nya läroplanen ska vi lägga mer kvalitet på undervisning och utbildning. Den här kvaliteten ska vi också dokumentera, reflektera och utvärdera. Tid att bara vara med barnen finns sällan.
Den här kvaliteten ska vi också dokumentera, reflektera och utvärdera. Tiden att bara vara med barnen finns sällan.
Jag brukar skoja om att jag är förskollärare men varje dag har jag också en rad andra yrken.
Det är vad vi gör på en förskola, men det fanns inte i min utbildning still förskollärare. Dags att tänka om! Vi orkar vara EN för ALLT!
Det måste ändras mycket innan vi ”bara” kan vara förskollärare och tänka på barnens individuella utveckling i deras första livstid.
Tack för er artikel om dokumentationen.