
Sophie Hedberg och Caroline Hanneberg är vana vid föräldrar som går för långt. Foto: Oskar Omne
Dokument Skäll, arga mejl och hot är ett vanligt inslag i lärarens vardag. Föräldrar har åsikter om det mesta, inte minst nu under coronakrisen. Det blir ytterligare något de tycker till om utöver allt annat, säger läraren Sophie.
När Lärarförbundet frågade medlemmarna hur kommunikationen med vårdnadshavare fungerar blev resultatet:
Caroline Hanneberg och Sophie Hedberg, som jobbar på mellanstadiet på Observatorielundens skola i Stockholm, är inte förvånade. De är vana vid föräldrar som går för långt.
– Om det har varit en konflikt, till exempel att barn slagits, hör föräldrar av sig i affekt med ett mejl på natten. Jag har haft föräldrar som kommer inrusande på morgonen, så då får man ta bort dem och lugna ner dem, säger Sophie.
När vårdnadshavare klampar in på ett sätt som inte är okej brukar det röra sig inom fyra områden, berättar Sophie och hennes kollega.
Konflikter med elever som bråkat.
Föräldrar som tycker att barnet behöver mer resurser.
Betyg och hur undervisningen bedrivs.
– De vill lite berätta för oss hur vi ska göra vårt jobb. En förälder kan säga ”de får för många glosor”, en annan ”de får för få glosor” och en tredje ”varför ska de läsa glosor?”, berättar Caroline.
Sophie Hedberg och Caroline Hanneberg är vana vid föräldrar som går för långt. Foto: Oskar Omne
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand beskriver det som ett stort arbetsmiljöproblem, som också går ut över eleverna:
– Relationen mellan vårdnadshavare och lärare är så viktig för elevernas kunskapsinhämtning. När föräldrar kommer med orimliga krav och otillbörlig påverkan skadas den relationen.
Coronaläget har förvärrat läget ytterligare, anser närmare var femte lärare.
– Föräldrar har haft åsikter om hur och när skolan ska stänga och frågat om när fjärrundervisningen börjar, som att det är något man har rätt till, berättar Sophie.
Lärarförbundet har också fått signaler om att en del föräldrar ställer allt för långtgående krav med anledning av coronakrisen.
– Ja, det har ökat markant under den här tiden och spär på en redan mycket ansträngd situation, säger Johanna Jaara Åstrand. Det är inte genom orimliga krav och konflikter vi tar oss igenom det här – det lärare nu behöver är stöd och tillit.
Tidningen Lärarens krönikör Hamid Zafar, skolchef i Mullsjö kommun och tidigare rektor, är inte förvånad.
– Det är en utveckling vi kunnat se överlag, föräldrar lägger sig i på ett sätt de inte gjort tidigare. Det är ett tecken i tiden som jag tror beror på det individualistiska samhället, med fokus på individens rätt.
Även om Caroline och Sophie tycker att det kan vara jobbigt med upprörda föräldrar har de en större förståelse för oron att ens barn har blivit illa behandlat, än när föräldrar lägger sig i själva undervisningen och betygen.
– De kan ha bestämt sig för vilket betyg barnet ska få. Det har hänt att det kommit mejl där det står ”du ska undervisa mitt barn så att det får ett B senast höstterminen”, säger Caroline.
De kommer inrusande på morgonen och skäller”
Värst är ändå när vårdnadshavare går till personangrepp.
– Det har hänt att föräldrar hakar upp sig på en viss lärare och klagar varje vecka. Det blir nästan en mobbningssituation. Vi har sett lärare som blivit sjukskrivna och inte kunnat ta sig tillbaka till läraryrket när sådant händer, säger Sophie.
Vid ett tillfälle gick tre föräldrar ihop och skällde ut en nyexad lärare i korridoren.
– Att bli utskälld inför barnen är särskilt obehagligt. Dessutom hamnar barnen, som är lojala med både läraren och sin förälder, i kläm.
*Siffran 16 procent avser de betygssättande lärarna.
Under Sophies och Carolines yrkesverksamma tid, ungefär 15 år, har det alltid funnits föräldrar som beter sig illa. Men numera kan det till och med gå så långt att de hotar med att vända sig till medier eller till Skolinspektionen om de inte får sin vilja fram.
Hamid har också stött på det.
– En gång var det några föräldrar som anmälde en enskild lärare till Skolinspektionen och anmälan var rent förtal, berättar han. Då polisanmälde jag som en markering. Och när jag var nytillträdd skolchef skulle jag ha ett möte med ett par föräldrar som hade väldigt starka åsikter om vilket stöd deras barn behövde. En rektor hade tipsat mig innan om att de spelat in ett annat samtal, så jag frågade dem om de spelade in och de sa nej. Sedan skickade de in ett usb-minne till Skolinspektionen med vårt samtal. Det säger något om hur sjuk situationen blivit.
Både Caroline och Sophie är måna om att framhålla att majoriteten föräldrar uppför sig schyst. Det är en minoritet som går över gränsen och tar kraft.
– Det blir på barnens bekostnad om man måste ha en massa möten. Jag har flera gånger behövt säga att vi har flera barn i klassen än bara deras, säger Sophie.
LÄS OCKSÅ: Lärarförbundet kräver stärkt mandat för lärarna
De bygger på två webbintervjuer i Lärarförbundets medlemspanel.
Oktober 2019. Antal intervjuade: 1 046 (av Novus). Deltagarfrekvens: 49 procent.
31 mars till 6 april. Antal intervjuade 3 499 (av Kantar Sifo). Deltagarfrekvens: 75 procent.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.