William Väisänen har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte inom allt som jag är behörig i. Ofta svarade skolorna inte ens.”
Till startsidan
”Att det skulle vara så här svårt att få jobb trodde jag inte”, säger nyblivna läraren William Väisänen.
Behörighet
Efter att ha sökt jobb på en rad skolor i Mälardalen fick språkläraren William Väisänen till slut ett föräldravikariat på deltid.
– Det är frustrerande att skolorna anställer så många obehöriga.
Samtidigt som behörigheten är låg på många skolor, och det dessutom råder lärarbrist i stora delar av Sverige, rapporteras det återkommande om hur lärare kan ha svårt att få fasta tjänster.
Det gäller inte minst nyexaminerade. William Väisänen, 32, är ett bra exempel. I januari blev han klar gymnasielärare i engelska och geografi. Några veckor senare fick han sin legitimation.
– Jag började söka jobb redan i höstas. Mejlade och kollade runt bland skolor i Stockholmsområdet, Enköping och Västerås om det fanns någon tjänst som väntades bli ledig i samband med att jag skulle ta min examen.
– Jag hade hört att det kunde vara svårt att få jobb och ville därför vara ute i god tid. Men att det skulle vara så här svårt trodde jag inte.
William Väisänen, som är från Västerås men bor i Stockholm sedan drygt tio år tillbaka, berättar att han sedan i höstas har kontaktat över 100 skolor – grundskolor, gymnasieskolor, vuxenutbildning.
– Jag sökte inom allt som jag är behörig i. Ofta svarade skolorna inte ens. En del annonser visade sig dessutom vara så kallade skugg-annonser, det vill säga att tjänsterna redan var tillsatta. En annons gällde en tjänst på fem procent.
En tidigare VFU-handledare – som William Väisänen hade kontakt med för en referens – tipsade om ett ledigt föräldravikariat på handledarens skola.
– Jag fick det. Fram till mitten av maj har jag en 45-procentig tjänst som lärare i engelska. Av ekonomiska skäl – och för att använda min lediga tid till något vettigt – läser jag samtidigt två universitetskurser på distans.
William Väisänen har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte inom allt som jag är behörig i. Ofta svarade skolorna inte ens.”
Läsåret 2024/2025 var 63,5 procent av de kommunalt anställda grundskollärarna i Västerås legitimerade och behöriga, enligt Skolverkets statistik.
Motsvarande andel bland de privat anställda lärarna i kommunen var 63,7 procent och bland gymnasielärarna 88,1 respektive 79,4 procent.
– En orsak till den låga behörigheten är löneläget, som gör att en hel del lärare som bor i Västerås pendlar till arbete i andra kommuner. Det har historiskt sett satsats ganska lite på skolorna här. Lönerna håller dock på att förbättras, berättar Erik Liljenskog som är ordförande för Sveriges Lärare i Västerås.
– En annan orsak är att man inte alltid söker efter behöriga lärare. Har skolorna fått in en obehörig som man tycker fungerar bra, väntar man ett år innan man söker igen.
Varför då?
– Ibland tror man sig inte kunna rekrytera en behörig eller att de man kan få kräver för mycket i lön. Det är billigare med obehöriga.
Jonas Cronert (S), kommunalråd och ordförande i grundskolenämnden i Västerås, och Erik Liljenskog, ordförande för Sveriges Lärare i Västerås.
I fjol gjorde Västerås kommun ett överskott på 633 miljoner kronor.
– Kommunen är välmående, har god ekonomi och i stort sett inga lån. Man har absolut möjlighet att bli bättre. Det gäller lärarbehörigheten i skolan, men även i förskolan. Och inte minst barngruppernas storlek.
Erik Liljenskog säger att det är provocerande att inte alla tjänster som innehas av obehöriga utannonseras.
– Det går bara att tolka som att det är ekonomin som är det viktiga. Regelverket behöver skärpas.
– Jag är dessutom helt övertygad att det går att öka behörigheten rejält genom att höja lönerna, förbättra arbetsvillkoren och kontinuerligt utannonsera tjänster som det saknas behörig personal på.
Jonas Cronert (S), kommunalråd och ordförande i grundskolenämnden i Västerås, säger att den låga behörigheten i kommunen har flera förklaringar, bland annat lärarbrist, löneläget, arbetsvillkor och många konkurrerande huvudmän.
– Från kommunens håll har vi under de senaste två åren gjort satsningar på att höja lärarlönerna i grundskolan, utöver den ordinarie lönerevisionen, men ännu inte kommit i mål. Vi behöver fortsätta med riktade lärarlönesatsningar.
Icke legitimerade tjänar i allmänhet sämre än legitimerade och behöriga lärare, vilket gör att en skolhuvudman kan spara pengar på att anställa olegitimerad personal.
– Vi tycker ju att behörighetsfrågan är viktig och ett rejält problem. Att ha obehöriga lärare innebär en lägre nivå av formell kompetens vilket påverkar undervisningens kvalitet.
– Det är ingen hållbar strategi att hålla nere behörighetsgraden för att spara pengar. Jag tror dessutom att det i det långa loppet blir kostsamt för samhället om vi inte har behöriga lärare.
William Väisänen berättar att han funderar på att lämna Sverige.
– Jag och min sambo – som är gymnasielärare i spanska och engelska – pratar om att flytta till Nya Zeeland under ett par år. Där söker de efter behöriga lärare.
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”