Källa: Sveriges Lärare
Till startsidan
7 av 10 lärare på högstadiet har mer undervisningstid än regeringens utredare föreslår.
Hök25
Nästan en hel arbetsvecka. Så många fler timmar undervisar lärare på högstadiet idag, jämfört med om förslagen i regeringens utredning blir verklighet. För låg- mellanstadie- och gymnasielärare handlar det om ett tjugotal timmar.
– Det är hög tid att återreglera svensk skola, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Sju av tio högstadielärare uppger att de har mer undervisningstid än vad både de själva och regeringens utredare Bo Jansson anser vara rimligt.
Medan utredningen ”Tid till undervisningsuppdraget” föreslår 500–600 timmar per år, uppger högstadielärarna själva att deras faktiska undervisningstid ligger på 633 årstimmar. En skillnad på minst 33 timmar, eller nära en arbetsvecka.
Det visar rapporten ”Gör svensk skola välreglerad igen”, som Sveriges Lärare har tagit fram och som baserar sig på två undersökningar. Fackförbundet delar ut rapporten till deltagare under SKR:s Skolriksdag 2025.
– Våra undersökningar visar att en majoritet av lärarna ställer sig bakom förslagen. Fler undervisningstimmar och större grupper leder till högre arbetsbelastning. Det handlar inte om regleringar som begränsar lärare eller seriösa huvudmän, det handlar om regleringar som frigör det nödvändiga utrymmet för lärande, säger Anna Olskog.
Källa: Sveriges Lärare
Rapporten ”Gör svensk skola välreglerad igen” visar också att de lärare som har mest undervisningstid också upplever högst arbetsbelastning.
Det skiljer drygt 50 undervisningstimmar per år mellan högstadielärare som upplever att deras arbetsbelastning är lagom och dem som anser att den är ”mycket eller extremt hög”.
Endast en fjärdedel av högstadielärarna har en undervisningstid som ryms inom det spann som Bo Jansson föreslår.
Men tendenserna är likadana för hela skolsystemet.
– Om vi vill ha ett likvärdigt skolsystem med höga resultat, måste vi få reglera förutsättningarna. Det är hög tid att återreglera svensk skola, säger Anna Olskog.
Anna Olskog delade ut rapporten om lärares undervisningstid under SKR:s Skolriksdag 2025.
Hon och förste vice ordföranden Robin Smith och andre vice ordföranden Pia Rizell har varit på plats hos SKR och delat ut rapporten under måndagens och tisdagens Skolriksdag 2025.
– Vi har tagit fram den för att sätta i händerna på tjänstemän och politiker när Skolriksdagen möts. Den säger att svensk skola behöver tydliga och ändamålsenliga regleringar av undervisningstid, planeringstid och gruppstorlekar. Som vi ser det så har vi inte råd att inte reglera och garantera grundläggande förutsättningar för lärande, säger Anna Olskog.
SKR säger att huvudmännen inte har råd med regleringar.
– Vi har inte råd att inte reglera och garantera grundläggande förutsättningar för lärande. Det är klart att tid till planering och uppföljning är avgörande för elevens utveckling, säger Anna Olskog.
Målet är att förändra SKR:s och Sobonas syn på nationella regleringar.
– Våra medlemmar bryr sig inte om ifall regleringarna sker i lag eller avtal. Men vi som fackförbund driver i första hand regleringar i avtal, säger Anna Olskog.
Hon har precis suttit ner med Gunilla Runnquist och Anders Ferbe, medlare mellan lärarfacket och SKR och Sobona – där stridsfrågan är just reglerad undervisningstid och tid till planering, för- och efterarbete.
– För mig är det väsentligt att få sätta medlarna på banan utifrån vår verklighet. Det var ett angeläget och ett viktigt möte och ännu ett steg i den fortsatta processen, säger Anna Olskog.
Rapporten bygger på uppgifter från två separata undersökningar med 6 000 respektive 2 700 lärare, med en svarsfrekvens på 51 respektive 52 procent. Mätpunkten är torsdag vecka 5, 2025.
LÄS ÄVEN:
Faktorerna som skyddade lärarna – och som försvann
Avtalsstriden: Ökad splittring efter SKR-nej till lärarnas krav
Stor manifestation – därför protesterar lärarna
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.