Källa: Sveriges Lärare
Till startsidan
7 av 10 lärare på högstadiet har mer undervisningstid än regeringens utredare föreslår.
Hök25
Nästan en hel arbetsvecka. Så många fler timmar undervisar lärare på högstadiet idag, jämfört med om förslagen i regeringens utredning blir verklighet. För låg- mellanstadie- och gymnasielärare handlar det om ett tjugotal timmar.
– Det är hög tid att återreglera svensk skola, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.
Sju av tio högstadielärare uppger att de har mer undervisningstid än vad både de själva och regeringens utredare Bo Jansson anser vara rimligt.
Medan utredningen ”Tid till undervisningsuppdraget” föreslår 500–600 timmar per år, uppger högstadielärarna själva att deras faktiska undervisningstid ligger på 633 årstimmar. En skillnad på minst 33 timmar, eller nära en arbetsvecka.
Det visar rapporten ”Gör svensk skola välreglerad igen”, som Sveriges Lärare har tagit fram och som baserar sig på två undersökningar. Fackförbundet delar ut rapporten till deltagare under SKR:s Skolriksdag 2025.
– Våra undersökningar visar att en majoritet av lärarna ställer sig bakom förslagen. Fler undervisningstimmar och större grupper leder till högre arbetsbelastning. Det handlar inte om regleringar som begränsar lärare eller seriösa huvudmän, det handlar om regleringar som frigör det nödvändiga utrymmet för lärande, säger Anna Olskog.
Källa: Sveriges Lärare
Rapporten ”Gör svensk skola välreglerad igen” visar också att de lärare som har mest undervisningstid också upplever högst arbetsbelastning.
Det skiljer drygt 50 undervisningstimmar per år mellan högstadielärare som upplever att deras arbetsbelastning är lagom och dem som anser att den är ”mycket eller extremt hög”.
Endast en fjärdedel av högstadielärarna har en undervisningstid som ryms inom det spann som Bo Jansson föreslår.
Men tendenserna är likadana för hela skolsystemet.
– Om vi vill ha ett likvärdigt skolsystem med höga resultat, måste vi få reglera förutsättningarna. Det är hög tid att återreglera svensk skola, säger Anna Olskog.
Anna Olskog delade ut rapporten om lärares undervisningstid under SKR:s Skolriksdag 2025.
Hon och förste vice ordföranden Robin Smith och andre vice ordföranden Pia Rizell har varit på plats hos SKR och delat ut rapporten under måndagens och tisdagens Skolriksdag 2025.
– Vi har tagit fram den för att sätta i händerna på tjänstemän och politiker när Skolriksdagen möts. Den säger att svensk skola behöver tydliga och ändamålsenliga regleringar av undervisningstid, planeringstid och gruppstorlekar. Som vi ser det så har vi inte råd att inte reglera och garantera grundläggande förutsättningar för lärande, säger Anna Olskog.
SKR säger att huvudmännen inte har råd med regleringar.
– Vi har inte råd att inte reglera och garantera grundläggande förutsättningar för lärande. Det är klart att tid till planering och uppföljning är avgörande för elevens utveckling, säger Anna Olskog.
Målet är att förändra SKR:s och Sobonas syn på nationella regleringar.
– Våra medlemmar bryr sig inte om ifall regleringarna sker i lag eller avtal. Men vi som fackförbund driver i första hand regleringar i avtal, säger Anna Olskog.
Hon har precis suttit ner med Gunilla Runnquist och Anders Ferbe, medlare mellan lärarfacket och SKR och Sobona – där stridsfrågan är just reglerad undervisningstid och tid till planering, för- och efterarbete.
– För mig är det väsentligt att få sätta medlarna på banan utifrån vår verklighet. Det var ett angeläget och ett viktigt möte och ännu ett steg i den fortsatta processen, säger Anna Olskog.
Rapporten bygger på uppgifter från två separata undersökningar med 6 000 respektive 2 700 lärare, med en svarsfrekvens på 51 respektive 52 procent. Mätpunkten är torsdag vecka 5, 2025.
LÄS ÄVEN:
Faktorerna som skyddade lärarna – och som försvann
Avtalsstriden: Ökad splittring efter SKR-nej till lärarnas krav
Stor manifestation – därför protesterar lärarna
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.