
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Fråga experten
Dåligt ventilerade klassrum är inget nytt. Men problemet har blivit ännu viktigare att ta itu med under pandemin.
Här reder Lärarförbundets arbetsmiljöexpert Hans Flygare ut vad som gäller och vad du själv kan göra för inomhusklimatet.
Framåt eftermiddagarna är det otroligt kvavt och syrefattigt i klassrummen på min skola. Det är vanligt att både vi lärare och elever får ont i huvudet och svårt med koncentrationen. Problemet är knappast nytt, men tålamodet börjar tryta.
Svar: Inomhusklimatet har stor betydelse för välmående, trivsel och möjlighet att arbeta koncentrerat. Luftkvaliteten påverkar vår hälsa men under pandemin har Arbetsmiljöverket också uppmärksammat hur viktigt det är med en bra ventilation för att förhindra smittspridning. Arbetsmiljöverkets råd för att minska smittspridningen är även användbara kring dålig luftkvalitet.
• Anpassa antalet personer till ventilationen i rummet och arbeta i mindre grupper.
• Ta täta pauser för att låta ventilationen vädra ur rummet.
• Öppna fönster och vädra ur snabbt, låt aldrig ett fönster stå på glänt eftersom det kan försämra ventilationssystemets funktion.
• Forcera gärna ventilationen där det är möjligt.
Arbetsgivaren är ansvarig för att vidta de åtgärder som krävs och att ni får förutsättningar att arbeta på de sätt som behövs. Tycker du att det är trångt och dålig luft eller att ventilationen inte fungerar ordentligt så kontakta din chef och ditt skyddsombud. Det måste göras en riskbedömning och åtgärder ska sättas in. Fråga också chefen om ventilationen är kontrollerad och fungerar som den ska.
Hans Flygare är arbetsmiljöexpert på Lärarförbundet.
Jag är skyddsombud och har flera gånger påpekat till rektor att luftkvaliteten inte känns bra och att många kollegor klagar på den. Rektorn säger att han försökt få fastighetsägaren att göra en ordentlig besiktning men att det verkar dröja. Vad ska vi göra?
Svar: Genomför en skyddsrond tillsammans med rektorn och dokumentera allt du anser behöver utredas eller åtgärdas. Ta gärna hjälp av ett huvudskyddsombud och se till att problemen lyfts upp till centrala skyddskommittén. Dålig ventilation innebär hälsorisker som behöver hanteras. Oavsett om man äger eller hyr lokalen är det viktigt att politiker eller styrelser tar sitt yttersta arbetsmiljöansvar. Ingen rektor har ensam utrymme i budgeten för att åtgärda ventilationsproblem och då behövs det ibland att politiker/styrelser skjuter till finansiering eller sätter press på fastighetsägaren.
Jag har börjat få huvudvärk när jag jobbar vid datorn under längre stunder och funderar på om jag behöver glasögon. Måste jag bekosta dem själv i så fall?
Svar: Nej, din arbetsgivare ska bekosta arbetsglasögon (terminalglasögon) om du behöver det vid bildskärmsarbete. Arbetsgivaren ska även stå för undersökningen. Om du vill ha dyrare bågar än standardutförande kan du dock behöva lägga till pengar själv. Du kan hitta mer information på Arbetsmiljöverkets hemsida.
Här kan du ställa dina egna frågor: https://www.lararforbundet.se/kontakt
LÄS ÄVEN
Ny rankning: Magister Nordström mäktigast i skolan
JA – chefen får fråga om din covid-spruta
Lärarrådet – vår nya podd för dig som är nyexad!
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.