
Maria Karlander svimmade en dag i duschen och blev sjukskriven på halvtid i ett år. Sedan dess arbetar hon för en pauspolicy inom Jonsereds förskolor.
”Att må bra handlar inte bara om träning och kost, utan också om återhämtning”, säger Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Partille.
Arbetsmiljö
Fem minuter i solen. En kaffe i personalrummet. Förskollärarna på Jonsereds förskola i Partille har paus på schemat.
Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare, har drivit frågan.
– I början kallades jag för pauspolis, säger hon.
Barn kan be om hjälp men behöva vänta när lärarna har paus.
– Jag förklarar att jag ska gå och vila för att orka hela dagen, och att barnet får prata med någon av de andra i personalen, säger Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Partille.
Arbetstidslagen föreskriver trettio minuters rast efter fem timmars arbete. Den är luddigare med pauserna:
”Det är rimligt med en paus efter två timmars arbete” skriver Arbetsmiljöverket.
Maria Karlander har arbetat för Jonsereds förskolas pauspolicy. Varje avdelning har en pausansvarig, och pauserna är schemalagda.
Risken är stor att de inte blir av annars.
– Vårt arbete är så viktigt så man bortser från sina behov. Väljer man att arbeta med människor har man en tendens att se andra före sig själv. Men att må bra handlar inte bara om träning och kost, utan också om återhämtning under arbetsdagen, säger Maria Karlander.
Hon får medhåll av Hans Flygare, ombudsman på Sveriges Lärare.
– Rast och paus är inte bara rättigheter, utan det är också viktigt både för att vara lojal mot dig själv och dina kollegor, säger han.
Behovet av återhämtning syns i statistiken. En färsk rapport från Sveriges Lärare bekräftar att arbetsmiljön i förskolan är tuff.
Styrdokumenten och läroplanen ställer krav på undervisning, men sex av tio av förskollärarna säger att de ofta tvingas sköta planeringen medan de är med barnen.
Samtidigt växer barngrupperna, men andelen behöriga förskollärare minskar.
– Vi har svårt att uppfylla kraven i styrdokument och läroplan, säger Maria Karlander.
Skolminister Lotta Edholm (L) vill se regleringar av barngruppernas storlek och lagstadgad planeringstid. Men det är förändringar som kräver politisk enighet, och som tar tid.
I Partille har småbarnsavdelningarna mellan 15 och 18 barn, standard för äldre barn är 23 per grupp. Och det påverkar personalens arbetsbelastning.
– Du kanske behöver hjälpa någon på toa innan du tagit av dig skorna, och sen är det fullt ös hela dagen tills det är dags att slå på larmet när du går, säger Maria Karlander.
Försäkringskassan har larmat om att de stressrelaterade sjukskrivningarna inom kvinnodominerade yrken har fördubblats under en tjugoårsperiod.
Förskollärare är överrepresenterade.
Arbetsmiljöverket pekar på hög arbetsbelastning som en orsak till att nära hälften av lärarna uppger att de har besvär som orsakats av arbetet, i rapporten Arbetsorsakade besvär 2022.
Maria Karlander svimmade en dag i duschen och blev sjukskriven på halvtid i ett år. Sedan dess arbetar hon för en pauspolicy inom Jonsereds förskolor.
Maria Karlander är en av dem som drabbats när hon klämts mellan önskan att göra barnens bästa, och ta sin lagstadgade rätt till vila.
En dag svimmade hon i duschen och blev sjukskriven på halvtid under ett år. Det var nära att hon lämnade yrket.
– Jag jobbade på raster, tog inga pauser, jag gjorde det där som jag anser att man inte bör. Som huvudskyddsombud företräder jag många medlemmar som hamnat i samma situation. Pauser är inte lösningen, men det är en del av den, säger hon.
En medarbetarundersökning i Partille visade redan 2018 att de anställda på Jonsereds förskola hade svårt att återhämta sig under arbetsdagarna.
– Lugnare arbetsuppdrag som att duka eller bädda inför vilan ansågs vara pauser. Men det är det inte, säger Maria Karlander.
Det blev startskottet för den nya pauspolicyn.
– Den kommun jag jobbade i tidigare hade pauser och jag tyckte att det var märkligt att Partille bara hade rast. Jag såg min chans, gav det som förslag och rektorn nappade, säger Maria Karlander.
Vårterminen 2019 inleddes med ett möte mellan arbetsgivaren, rektorerna och ombud för Sveriges Lärare.
Samverkansgruppen tog fram ett förslag, som presenterades på en arbetsplatsträff.
Avdelningarna fick i uppdrag att utse en pausansvarig och ta fram en plan för hur de anställda skulle kunna ta pauser.
Varje avdelning planerar efter sitt läge.
– En av småbarnsavdelningarna på Jonsereds förskola har en barngrupp som sover länge, och då hinner de återhämta sig utöver rasterna – och de ser inget behov av att schemalägga pauser. Men på min avdelning måste vi göra det, säger hon.
I början gick det trögt.
– Kollegorna kallade mig för pauspolis. De tog pauser när jag var där men inte annars. Som förskollärare ser vi alltid till verksamheten först och våra egna behov sedan; om jag går på paus kanske vi inte hinner göra alla aktiviteter. Jag kanske behöver lämna en kollega ensam med 16 barn, säger Maria Karlander.
Jonsereds förskola.
Två år efter att Jonsereds förskola införde pausansvariga, rullar det på och fler förskolor i kommunen har hakat på.
– Vi har egentligen inte förutsättningar för att få paus, men vi kommer heller inte få pauser om vi inte tar dem. Jag har jobbat trettio år i förskolan och ingen kommer att ge oss saker, säger hon.
Pauserna på hennes avdelning organiseras efter skift.
En för dem som öppnar förskolan, två för dem i mellan eller sena skiftet. Det går inte alltid enligt plan.
– Det finns tillfällen då jag inte får ut min paus. Om jag är ensam med två vikarier är det självklart att det inte går. Men om jag får ut två dagar av fem, så är det ändå fler än innan, säger Maria Karlander.
På gården tumlar galonklädda barn. När deras föräldrar lämnar dem i förskolan tar lärarna över tillsynsansvaret.Ett ansvar som innebära svårigheter för pauspolicyn.
– Om jag ska på paus och vi har 18 barn på plats, så räcker det att någon kissar ner sig så har vi inte tillsyn, säger Maria Karlander.
Därför uppmanar hon kollegorna att rapportera alla tillbud.
– Men vi har rätt till vila. Som fackförbund måste vi kräva att arbetsgivaren organiserar bättre, eller tillräckliga finanser för förskolan, säger Maria Karlander.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet Har kontaktat över 100 skolor: ”Jag sökte allt – ofta svarade skolorna inte ens.”
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.