
Maria Karlander svimmade en dag i duschen och blev sjukskriven på halvtid i ett år. Sedan dess arbetar hon för en pauspolicy inom Jonsereds förskolor.
”Att må bra handlar inte bara om träning och kost, utan också om återhämtning”, säger Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Partille.
Arbetsmiljö
Fem minuter i solen. En kaffe i personalrummet. Förskollärarna på Jonsereds förskola i Partille har paus på schemat.
Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare, har drivit frågan.
– I början kallades jag för pauspolis, säger hon.
Barn kan be om hjälp men behöva vänta när lärarna har paus.
– Jag förklarar att jag ska gå och vila för att orka hela dagen, och att barnet får prata med någon av de andra i personalen, säger Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Partille.
Arbetstidslagen föreskriver trettio minuters rast efter fem timmars arbete. Den är luddigare med pauserna:
”Det är rimligt med en paus efter två timmars arbete” skriver Arbetsmiljöverket.
Maria Karlander har arbetat för Jonsereds förskolas pauspolicy. Varje avdelning har en pausansvarig, och pauserna är schemalagda.
Risken är stor att de inte blir av annars.
– Vårt arbete är så viktigt så man bortser från sina behov. Väljer man att arbeta med människor har man en tendens att se andra före sig själv. Men att må bra handlar inte bara om träning och kost, utan också om återhämtning under arbetsdagen, säger Maria Karlander.
Hon får medhåll av Hans Flygare, ombudsman på Sveriges Lärare.
– Rast och paus är inte bara rättigheter, utan det är också viktigt både för att vara lojal mot dig själv och dina kollegor, säger han.
Behovet av återhämtning syns i statistiken. En färsk rapport från Sveriges Lärare bekräftar att arbetsmiljön i förskolan är tuff.
Styrdokumenten och läroplanen ställer krav på undervisning, men sex av tio av förskollärarna säger att de ofta tvingas sköta planeringen medan de är med barnen.
Samtidigt växer barngrupperna, men andelen behöriga förskollärare minskar.
– Vi har svårt att uppfylla kraven i styrdokument och läroplan, säger Maria Karlander.
Skolminister Lotta Edholm (L) vill se regleringar av barngruppernas storlek och lagstadgad planeringstid. Men det är förändringar som kräver politisk enighet, och som tar tid.
I Partille har småbarnsavdelningarna mellan 15 och 18 barn, standard för äldre barn är 23 per grupp. Och det påverkar personalens arbetsbelastning.
– Du kanske behöver hjälpa någon på toa innan du tagit av dig skorna, och sen är det fullt ös hela dagen tills det är dags att slå på larmet när du går, säger Maria Karlander.
Försäkringskassan har larmat om att de stressrelaterade sjukskrivningarna inom kvinnodominerade yrken har fördubblats under en tjugoårsperiod.
Förskollärare är överrepresenterade.
Arbetsmiljöverket pekar på hög arbetsbelastning som en orsak till att nära hälften av lärarna uppger att de har besvär som orsakats av arbetet, i rapporten Arbetsorsakade besvär 2022.
Maria Karlander svimmade en dag i duschen och blev sjukskriven på halvtid i ett år. Sedan dess arbetar hon för en pauspolicy inom Jonsereds förskolor.
Maria Karlander är en av dem som drabbats när hon klämts mellan önskan att göra barnens bästa, och ta sin lagstadgade rätt till vila.
En dag svimmade hon i duschen och blev sjukskriven på halvtid under ett år. Det var nära att hon lämnade yrket.
– Jag jobbade på raster, tog inga pauser, jag gjorde det där som jag anser att man inte bör. Som huvudskyddsombud företräder jag många medlemmar som hamnat i samma situation. Pauser är inte lösningen, men det är en del av den, säger hon.
En medarbetarundersökning i Partille visade redan 2018 att de anställda på Jonsereds förskola hade svårt att återhämta sig under arbetsdagarna.
– Lugnare arbetsuppdrag som att duka eller bädda inför vilan ansågs vara pauser. Men det är det inte, säger Maria Karlander.
Det blev startskottet för den nya pauspolicyn.
– Den kommun jag jobbade i tidigare hade pauser och jag tyckte att det var märkligt att Partille bara hade rast. Jag såg min chans, gav det som förslag och rektorn nappade, säger Maria Karlander.
Vårterminen 2019 inleddes med ett möte mellan arbetsgivaren, rektorerna och ombud för Sveriges Lärare.
Samverkansgruppen tog fram ett förslag, som presenterades på en arbetsplatsträff.
Avdelningarna fick i uppdrag att utse en pausansvarig och ta fram en plan för hur de anställda skulle kunna ta pauser.
Varje avdelning planerar efter sitt läge.
– En av småbarnsavdelningarna på Jonsereds förskola har en barngrupp som sover länge, och då hinner de återhämta sig utöver rasterna – och de ser inget behov av att schemalägga pauser. Men på min avdelning måste vi göra det, säger hon.
I början gick det trögt.
– Kollegorna kallade mig för pauspolis. De tog pauser när jag var där men inte annars. Som förskollärare ser vi alltid till verksamheten först och våra egna behov sedan; om jag går på paus kanske vi inte hinner göra alla aktiviteter. Jag kanske behöver lämna en kollega ensam med 16 barn, säger Maria Karlander.
Jonsereds förskola.
Två år efter att Jonsereds förskola införde pausansvariga, rullar det på och fler förskolor i kommunen har hakat på.
– Vi har egentligen inte förutsättningar för att få paus, men vi kommer heller inte få pauser om vi inte tar dem. Jag har jobbat trettio år i förskolan och ingen kommer att ge oss saker, säger hon.
Pauserna på hennes avdelning organiseras efter skift.
En för dem som öppnar förskolan, två för dem i mellan eller sena skiftet. Det går inte alltid enligt plan.
– Det finns tillfällen då jag inte får ut min paus. Om jag är ensam med två vikarier är det självklart att det inte går. Men om jag får ut två dagar av fem, så är det ändå fler än innan, säger Maria Karlander.
På gården tumlar galonklädda barn. När deras föräldrar lämnar dem i förskolan tar lärarna över tillsynsansvaret.Ett ansvar som innebära svårigheter för pauspolicyn.
– Om jag ska på paus och vi har 18 barn på plats, så räcker det att någon kissar ner sig så har vi inte tillsyn, säger Maria Karlander.
Därför uppmanar hon kollegorna att rapportera alla tillbud.
– Men vi har rätt till vila. Som fackförbund måste vi kräva att arbetsgivaren organiserar bättre, eller tillräckliga finanser för förskolan, säger Maria Karlander.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oskar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.