Sveriges Lärare Göteborg protesterar mot stora barn- och elevgrupper.
Till startsidan
Sveriges Lärare Göteborg samlas för att protestera mot stora barn- och elevgrupper.
Arbetsbelastning
1 500 barn färre i grundskolan 2026, och ett femtiotal skolor som utreds för nedläggning och sammanslagning. Sveriges Lärare Göteborg vill i stället se beslut om minskade barn- och elevgrupper.
– Ett guldläge, säger Jonas Fried, en av de lärare som manifesterade under torsdagen.
Grundskolan i Göteborg går back med vad Jonas Fried, Sveriges Lärare, räknar med 180 miljoner inför 2026.
Jonas Fried
Elevantalet beräknas minska med 1 500 barn, och ett femtiotal skolenheter står inför eventuella nedläggningar eller stängningar.
– Idag vet vi inte varifrån de ska ta pengarna, om det blir förvaltning och overhead-kostnader, eller ute på skolorna, säger Jonas Fried.
Sveriges Lärare vill i stället att barngrupper och klasser ska minska i storlek.
– Vi tycker att det är ett guldläge, idag finns lågstadieklasser med 28 eleevr. Det är en ohållbar situation för lärare, men också för eleverna. När barnantalet minskar kan man satsa sig ur det här med mindre elevgrupper. Man vet att mindre grupper ger bra effekter på lärande och bättre arbetsmiljö för lärare, säger han.
Sveriges Lärare Göteborg protesterar mot stora barn- och elevgrupper.
Under parollen ”om” samlades Sveriges Lärare Göteborg under torsdagen för att manifestera för sin sak, utanför kommunfullmäktige. ”Om”, som i ”om gruppstorlekarna minskar så orkar vi”.
– Politikerna kom fram och pratade med oss, och vi tror att det gav effekt, att vi får upp skolan på agendan. Den är en viktig del av välfärden, säger Jonas Fried.
Sveriges Lärare skriver i sina krav för manifestationen att stora barn- och elevgrupper blir ett hinder för att stimulera barns och elevers språkutveckling.
Men också att elevantalet påverkar uppgiften att ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt, och att tillsynsansvaret brister.
– Vi ser också en risk att man står tillbaka med renoveringar som behövs på våra skolor. Man är ofta i lokaler som inte är ändamålsenliga, säger Jonas Fried.
Budgeten klubbas i början av november.
LÄS ÄVEN:
Fackets kritik mot 30 timmars förskola: Arbetsmiljön är för dålig
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.