Nya trenden – så lär du dig att bubbelhoppa

Emma Stenström är docent i ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm och aktuell med boken ”Bubbelhoppa – en metod för att förstå andra”.

Hur tar man ett skutt mot vidgade vyer, ökad förståelse för andra och ett minskat utanförskap? Emma Stenström har sin metod.
– Jag och mina studenter bubbelhoppar, säger hon till Vi Lärare.

Emma Stenströms filosofi är att vi lever våra liv i olika bubblor.

– För att utvecklas som människor måste vi bli medvetna om vilka bubblor vi lever i och vilka bubblor andra finns i. Sedan får vi helt enkelt bubbel­hoppa emellan, säger hon.

Metoden skulle kunna liknas vid att tvinga sig själv att på ett systematiskt sätt möta människor vi aldrig annars träffar. Om detta har Emma Stenström, docent i företagsekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm, skrivit en handbok.

Bildar ett socialt kapital

Våra bubblor kan vara exempelvis familjen, jobbet, intressen, grannar – och det som finns inuti våra bubblor bildar enligt statsvetaren Robert Putnam ett bindande socialt kapital. Det som finns mellan olika bubblor bildar ett överbryggande kapital, som är en form av valuta för ett mer inkluderande och innovativt samhälle.

– Bubbelhoppandet förbättrar förmågan att hantera olikheter och se på andras världar mer inkännande. Det är sådant som alla, men framför allt framtidens ledare, måste behärska bättre. Därför har jag guidat närmare 2 000 personer i bubbelhoppning. Flertalet av dessa är mina studenter, säger Emma Stenström.

”Lyssna och ställ frågor”

Hon beskriver bubblor som ett lekfullt begrepp för byggstenarna i ens sociala identitet.

– Men mina studenter får verkligen lära sig mekanismerna bakom bubblorna och vad teorin säger om att överbrygga klyftor. Sedan får de reflektera över sina egna bubblor och bli medvetna om dem, rita upp bubblorna och fundera på var de vill bubbel­hoppa, säger Emma Stenström.

Studenterna väljer ofta att möta någon som har en annan religion, andra politiska åsikter eller kommer från en annorlunda miljö.

– Det viktiga är att lyssna och ställa frågor. Bubbelhoppning får aldrig handla om att försöka övertyga någon om att byta åsikt. Det är att lära sig förstå andra som är poängen, säger Emma Stenström.

Går även med yngre elever

Hon är övertygad om att det går att öva bubbelhoppning även med yngre elever.

– Faktum är att jag märker en väldig skillnad på nya studenter och på dem som läser en master. De som varit här ett tag brukar skämta om sig själva och säga att de nog fastnat i Handelsbubblan. Jag tror bara att det är bra att börja bubbelhoppa tidigt, säger Emma Stenström.

För man behöver inte alltid släppa i väg eleverna till miljöer utanför skolan för att bubbelhoppa.

– Vi hade en jättekul övning här på Handels när skådespelaren Thomas Hanzon kom hit från Dramaten och gestaltade det studenterna skrivit ner om olika karaktärer de fått fram genom att bubbelhoppa.

– Det var inspirerande och gav förståelse för olikheter. Sådant går ju att göra i grupp på så många olika sätt för lägre åldrar också, säger Emma Stenström. 

Emma Stenström

  • Gör: Docent i ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.
  • Aktuell med: Boken ”Bubbelhoppa – en metod för att förstå andra”.

Bubbelhopp i praktiken – så funkar det:

1) Före hoppet

Emma Stenströms utgångspunkt är att vi styrs av våra sociala sammanhang vare sig vi vill det eller inte, det vill säga våra bubblor. Kartlägg dina egna bubblor genom att fundera på hur och var du lever ditt liv och rita sedan upp bubblorna på ett papper.

Några av Emma Stenströms egna bubblor – även om de är olika stora och en del av dem går i varandra och andra inte – är exempelvis akademi, konst, cirkus, näringsliv och träning. Hennes råd är att utgå från nyfiken­het när du väljer en ny okänd bubbla att hoppa till och gärna att du ser ett möte med en annan människa framför dig.

Lämna din bekvämlighetszon och välj ett möte med en person som i en annan bubbla har helt andra erfarenheter, andra kunskaper, andra värderingar, övertygelser eller åsikter än du. Förbered mötet och fundera på vad du vill få ut av det.

2) Under hoppet

Kom ihåg att ha ett öppet sinnelag mot personen du möter. Syftet är att förstå någon med en annan bakgrund eller som har helt andra, kanske ”fel”, åsikter. Själv träffar Emma Stenström gärna en ny person i dennes miljö.

Men oavsett var och hur ni ses vid bubbelhoppet är det äkthet, logik och empati som du bör eftersträva i samtalet. Tänk också på den så kallade samtalstriangeln och ha balans mellan att lyssna, fråga och dela. Emma Stenström har en checklista med råd.

Här är några av dem:

  • Små subtila handlingar gör stor skillnad, till exempel: stänga av telefonen för att vara närvarande när du lyssnar, skicka en hälsning efteråt eller ge en komplimang.
  • Leta efter det gemensamma och likheter.
  • Föregå med gott exempel, ­medkänsla är smittsamt.

3) Efter hoppet

Ett lyckat bubbelhopp landar i bästa fall i den så kallade lärandespiralen. Det blir en form av personlig utveckling som leder till professionell utveckling som i sin tur går över i samhällsutveckling.

Men starten till detta är att dokumentera sitt bubbelhopp och berätta om det för andra. Emma Stenström beskriver det som ringar på vattnet. Hon tycker att man ska inspireras av så kallad ”konstruktiv journalistik” när man skriver ner sin berättelse; att ha förhållningssättet att inte bara bekskriva ett problem utan också se tänkbara vägar framåt.

Berättelsen om bubbel­hoppet ska vara lösningsorienterat och fokusera på framtiden och möjligheter.

Ambitionen är att lyfta flera perspektiv och helst skapa dialog mellan olika synsätt.