Lotta broderade omslaget till Ämnesläraren

Konstnären Lotta Sjöberg har broderat Ämneslärarens omslag. Foto: Majken Jacobsson Sjöberg
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Slöjdprocessen består ofta av ett överraskningsmoment. Ett moment som riskerar att utebli för den som inte kan grunderna, menar textilkonstnären Lotta Sjöberg.

Hallå där, Lotta Sjöberg. Det är du som har gjort det underbara omslaget till senaste numret av Ämnesläraren. Vem är du?
– Jag är illustratör, textilkonstnär och serietecknare – serietecknare med både penna och nål, kan man säga. Jag brukar beskriva det jag gör som ett nutida feministiskt serieskapande med en kvinnohistorisk teknik, och med ett inslag av humor. Ofta med fokus på politiska händelser, psykisk ohälsa och frågor om att ”inte duga” i dagens samhälle. 

Hur tänker du kring frågeställningen som tas upp i det här reportaget: Kan elever vara kreativa i slöjden utan att kunna hantverket?
– Man behöver inte vara ett proffs. Men eleverna bör lära sig grunderna, annars går det inte att vara kreativ och tänka på något annat medan man utför själva hantverket. Det får inte gå åt alltför mycket tankeenergi åt att tänka på hur fingrarna ska röra på sig. 

Kan du utveckla det?
– För att kunna släppa loss hjärnan i den kreativa processen måste det finnas energi kvar. Det är det som är så fantastiskt med slöjd, att det innehåller ett överraskningsmoment, och att slutprodukten kan bli någonting annat än det man hade tänkt från början. 

Här är omslaget som Lotta Sjöberg gjorde åt oss.

LÄS ÄVEN

Därför blir hon provocerad av kreativitetshetsen i slöjden

Så får du eleverna att göra smartare val i slöjden

Hjärnforskare: Därför är skapandet nödvändigt i skolan

Debatt: Eleverna blir smartare när de arbetar med händerna