Två pedagoger i "utcheckningen" ansvarar för att elever som går hem bockas av.
Till startsidan
Den anonyma skolan På Rosendalsskolan har fritidshemmet valt att arbeta med ett åldersblandat ”storfritids” med sina 300 elever. Det är personaleffektivt och bättre för barnen, anser läraren i fritidshem Lovisa Dahl.
När vi besöker Rosendalsskolan F–3 i Vallentuna några dagar före sommarlovet är alla barn ute och har aktiviteter på olika delar av skolgården. Rosendalsskolan har tre eller fyra parallellklasser i varje årskurs och runt 300 barn på fritidshemmet. Till skillnad från många andra stora skolor har fritidshemmet valt att arbeta åldersintegrerat med ett ”storfritids”, berättar arbetslagsledaren Christer Pers.
– Det är nyckeln till att vi tycker att det funkar så bra. All personal på fritidshemmet samarbetar och gränserna mellan årskurserna suddas ut på fritidstid. Det gör att alla känner alla och att eleverna gör aktiviteter utifrån sina intressen eller de fokusområden vi jobbar med, inte utifrån vilken klass de går i.
Niya och Arvid prickar bollar i en rockring.
Fritidshemmet består egentligen av två avdelningar i olika hus med 150 elever i vardera, men i praktiken jobbar hela arbetslaget tillsammans som en avdelning. I början av läsåret brukar förskoleklasseleverna gå på en egen liten avdelning men mot årets slut går alla tillsammans på "storfritids", förklarar Christer Pers.
Han och kollegan Lovisa Dahl visar runt i de för tillfället övergivna lokalerna, med flera rum som är fritidshemmets egna. Vi stannar till framför en stor aktivitetstavla i ett av rummen. Den här dagen sitter de små lapparna med elevernas namn vid sidan av schemat, men vanligtvis sätter barnen sin namnlapp vid den aktivitet de ska delta i.
– På så vis har vi koll på var alla är. Vi har tränat in förskoleklasseleverna successivt på storfritids och nu i slutet av läsåret tycker de att det är kul att de också får sätta sina namnlappar på tavlan, säger Lovisa Dahl.
Anledningen till att arbetslaget för några år sedan drev igenom ”storfritids”-modellen var att de ville fördela fritidshemslärarnas kompetens mer rättvist bland eleverna. Skolan har inte råd att anställa en fritidshemslärare till varje klass och därför får fritidslärarna jobba med alla elever i stället för att vara knutna till en speciell klass.
– Eleverna får samma utbud oberoende av vilken klass de går i, säger Lovisa Dahl.
Arbetssättet är också mer personaleffektivt, enligt Lovisa Dahl och Christer Pers. Endast två personer sköter exempelvis utcheckningen av alla elever på eftermiddagarna, så att resten av pedagogerna kan vara utspridda och hålla i olika aktiviteter.
– Vi har digital utcheckning som underlättar och faktiskt också walkie talkies. Om jag har en elev på min aktivitet som inte hinner gå till utcheckningen så kan jag bara säga det till personen i utcheckningen i walkie talkien. Och den kan ropa ut om en elev ska gå hem, säger Lovisa Dahl.
Två pedagoger i "utcheckningen" ansvarar för att elever som går hem bockas av.
När den nuvarande organisationen infördes fick fritidshemslärarna också mer planeringstid och de har nu sex eller sju timmar i veckan. Fritidshemmet delar in undervisningen i fokusområden utifrån läroplanen under läsåret.
Det senaste under våren var lek, fysiska aktiviteter och utevistelse.
– Vi har valt att fokusera på ett centralt innehåll i taget för att säkerställa att det blir gjort. Men vi har andra stående saker och fri lek samtidigt också, säger Lovisa Dahl.
Tre gånger i veckan har fritidshemslärarna också egna temalektioner på förmiddagen i åldersblandade klasser. Temaundervisningen handlar ofta om samarbete, exempelvis får eleverna träna på att vara bra vinnare och göra ”lära känna”-övningar.
För en utomstående kan det ändå låta rörigt med 300 barn på samma avdelning. Hur fungerar det exempelvis för barn med särskilda behov?
– De har oftast extra personal runt sig. Men även om vi har stora grupper så tycker jag att det underlättar att vi är fler personer som jobbar med alla elever, de flesta kan hantera alla elever, säger Lovisa Dahl.
Med många pedagoger går det att erbjuda en mängd olika aktiviteter.
Pedagogerna skapar lugna miljöer för barn som behöver det efter mellanmålet, där de kan läsa, lyssna och vila.
– När man har flera olika aktiviteter samtidigt så blir det aldrig jättemånga barn på samma ställe. Det finns ofta möjlighet för barnen att vara i lugnare miljöer också, säger Lovisa Dahl.
Kan ni ha en personlig kontakt med alla barn under dagen?
– Bra fråga. Det är ju sånt här vi pratar mycket om. Det är klart att alla kanske inte känner sig sedda varje dag. Den delen vill vi utveckla, men majoriteten av barnen verkar trygga och personalen är väldigt bra på att se och uppmärksamma elever, säger Lovisa Dahl.
Christer Pers berättar att han i början var skeptisk till den nya organisationen och trodde att det skulle bli rörigt.
– Förut har jag jobbat med mindre grupper där jag hade koll på alla. Jag har fått jobba med mitt kontrollbehov. Eleverna klarar det, bara de får veta vad som gäller och var de ska vara så är de otroligt anpassningsbara. Det är snarare vi vuxna som behöver släppa på vårt kontrollbehov.
Fotnot: Rosendalsskolan F-3 i Vallentuna har cirka 300 barn på fritidshemmet. Cirka 25 anställda arbetar på fritidshemmet.
LÄS ÄVEN:
Elevgrupperna på fritids har blivit mindre
Djurberg: Det är farligt när barn inte blir sedda
Lärarpriser Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025: ”Oerhört hedrande och stort”.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.