
Tre fjärdedelar av arbetslaget: Nathalie Andersson, Åsa Löwenberg och Maria Gustafsson. Foto: Starens förskola
Takk
På en småbarnsavdelning på Starens förskola i Eskilstuna har arbetslaget ihop med en specialpedagog utvecklat ett förfinat TAKK-system där bilder och teckenspråk får samverka.
Arbetet med att skapa en kommunikativ tillgänglig miljö började 2018, då förskolan hade beslutat att arbeta i mer åldersindelade grupper och två avdelningar med yngre barn skapats. Tankar kring hur miljön skulle utformas för att vara språkstödjande tog fart.
Arbetslaget Duvan, med 16 barn i åldern ett till tre år, fick möjlighet att välkomna ett barn till förskolan som börjat kommunicera med hjälp av teckenstöd. Det skapade ett engagemang hos pedagogerna i att lära sig mer, och en strävan efter att ”alla barns rätt till kommunikation” skulle genomsyra allt arbete.
En effekt av arbetet är att pedagogerna fått upp ögonen för hur de själva är som kommunikationspartner.
Pedagogerna hade olika erfarenheter av att använda tecken som stöd i kommunikation. Alla hade inte möjlighet att gå teckenkurs men det sågs inte som något hinder.
Grundfrågan de ställde sig var: Hur lär man språk? Jo, i samspel med andra i en stödjande miljö. För att stödja utvecklingen av teckenstöd började man arbetet med att förstärka med teckenbilder i miljön. Arbetet fortsatte och bilder av tecken blev också synliga i böcker och spel och vid olika material. Pedagogerna och barnens gemensamma förståelse och möjlighet till att använda tecken som förstärkning och komplement ökade.
Efterhand upplevde pedagogerna att bilder av tecken ofta blev lite abstrakta för barnen. En bild av ett tecken kommunicerar inte så mycket trots att det var ett gott stöd i att utveckla den gemensamma förståelsen.
Foto: Starens förskola
Pedagogerna gick då vidare till att tänka mer kring visuellt stöd. Hur skulle det kunna utveckla kommunikationen? I vilka sammanhang och i vilket syfte? Detta arbete och dessa frågeställningar är ständigt pågående. Bilder och tecken finns med i alla olika sammanhang men utvärderas löpande utifrån mottot ”alla barns rätt till kommunikation”.
Kommunikation som ett samspel förutsätter miljöer där man kan mötas kring något. Bilder har skapat stora möjligheter för gemensamt fokus. Till exempel skapade pedagogerna ”sovrumsboken”, som utvecklats till ett fantastiskt redskap med bilder på olika ting som associeras med att ”gå och sova”.
Intill varje bild finns också respektive stödtecken. Barnen samlas kring boken och när de når fram till sidan där deras olika nappar, gosedjur och snuttefiltar är fotograferade, allt med stödtecken som förstärkning, finns det ingen hejd på glädjen i att kommunicera kring boken! Barnen växelvis tecknar och pekar och visar på vems saker som är fotograferade, och var någonstans i rummet som deras nappar, gosedjur och filtar finns just nu.
Vidare är miljön utformad som olika mötesplatser där bilder visar vad som kan tänkas finnas vid varje plats. Det finns inga begränsningar i vilket material det handlar om, var det finns eller hur det förvaras, det kan växla mellan olika mötesplatser. Bilderna som finns uppsatta skapar möjlighet till dialog, barnen pekar, tecknar och lägger lika genom att para ihop föremål med bild.
Just glädjen kring kommunikation är en av de största pedagogiska vinsterna. En annan är hur pedagogerna upplever att de fått upp ögonen för hur de själva är som kommunikationspartner. ”Det går inte att prata för snabbt när man tecknar”, är en viktig erfarenhet. Tecken och bilder som stöd för vår gemensamma kommunikation kräver möten.
Tre fjärdedelar av arbetslaget: Nathalie Andersson, Åsa Löwenberg och Maria Gustafsson. Foto: Starens förskola
Slutligen måste det poängteras att metoder får kraft via pedagogerna som använder dem. Bilder och tecken ökar möjligheterna för kommunikation men måste följas av ett förhållningsätt som hela tiden spanar efter den egna barngruppens behov. Detta handlar dock inte så mycket om att minska på det visuella stödet när man ser att behov förändras, utan mer om att tillföra det i fler miljöer och på flera olika sätt, samt utvärdera hur det upplevs och används utifrån barnens perspektiv.
Det finns ett viktigt maktperspektiv att ta hänsyn till också: att bilder inte bara får vara med när pedagoger vill uttrycka eller förmedla något. Alla barns rätt till kommunikation handlar i allra högsta grad om att möjliggöra för barnen att uttrycka sig och förmedla behov, tankar och åsikter.
AKK betyder Alternativ och Kompletterande Kommunikation, T står för tecken – den vanligaste formen av AKK. Läs mer om TAKK hos www.psm.se!
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.