
Tre fjärdedelar av arbetslaget: Nathalie Andersson, Åsa Löwenberg och Maria Gustafsson. Foto: Starens förskola
Takk
På en småbarnsavdelning på Starens förskola i Eskilstuna har arbetslaget ihop med en specialpedagog utvecklat ett förfinat TAKK-system där bilder och teckenspråk får samverka.
Arbetet med att skapa en kommunikativ tillgänglig miljö började 2018, då förskolan hade beslutat att arbeta i mer åldersindelade grupper och två avdelningar med yngre barn skapats. Tankar kring hur miljön skulle utformas för att vara språkstödjande tog fart.
Arbetslaget Duvan, med 16 barn i åldern ett till tre år, fick möjlighet att välkomna ett barn till förskolan som börjat kommunicera med hjälp av teckenstöd. Det skapade ett engagemang hos pedagogerna i att lära sig mer, och en strävan efter att ”alla barns rätt till kommunikation” skulle genomsyra allt arbete.
En effekt av arbetet är att pedagogerna fått upp ögonen för hur de själva är som kommunikationspartner.
Pedagogerna hade olika erfarenheter av att använda tecken som stöd i kommunikation. Alla hade inte möjlighet att gå teckenkurs men det sågs inte som något hinder.
Grundfrågan de ställde sig var: Hur lär man språk? Jo, i samspel med andra i en stödjande miljö. För att stödja utvecklingen av teckenstöd började man arbetet med att förstärka med teckenbilder i miljön. Arbetet fortsatte och bilder av tecken blev också synliga i böcker och spel och vid olika material. Pedagogerna och barnens gemensamma förståelse och möjlighet till att använda tecken som förstärkning och komplement ökade.
Efterhand upplevde pedagogerna att bilder av tecken ofta blev lite abstrakta för barnen. En bild av ett tecken kommunicerar inte så mycket trots att det var ett gott stöd i att utveckla den gemensamma förståelsen.
Foto: Starens förskola
Pedagogerna gick då vidare till att tänka mer kring visuellt stöd. Hur skulle det kunna utveckla kommunikationen? I vilka sammanhang och i vilket syfte? Detta arbete och dessa frågeställningar är ständigt pågående. Bilder och tecken finns med i alla olika sammanhang men utvärderas löpande utifrån mottot ”alla barns rätt till kommunikation”.
Kommunikation som ett samspel förutsätter miljöer där man kan mötas kring något. Bilder har skapat stora möjligheter för gemensamt fokus. Till exempel skapade pedagogerna ”sovrumsboken”, som utvecklats till ett fantastiskt redskap med bilder på olika ting som associeras med att ”gå och sova”.
Intill varje bild finns också respektive stödtecken. Barnen samlas kring boken och när de når fram till sidan där deras olika nappar, gosedjur och snuttefiltar är fotograferade, allt med stödtecken som förstärkning, finns det ingen hejd på glädjen i att kommunicera kring boken! Barnen växelvis tecknar och pekar och visar på vems saker som är fotograferade, och var någonstans i rummet som deras nappar, gosedjur och filtar finns just nu.
Vidare är miljön utformad som olika mötesplatser där bilder visar vad som kan tänkas finnas vid varje plats. Det finns inga begränsningar i vilket material det handlar om, var det finns eller hur det förvaras, det kan växla mellan olika mötesplatser. Bilderna som finns uppsatta skapar möjlighet till dialog, barnen pekar, tecknar och lägger lika genom att para ihop föremål med bild.
Just glädjen kring kommunikation är en av de största pedagogiska vinsterna. En annan är hur pedagogerna upplever att de fått upp ögonen för hur de själva är som kommunikationspartner. ”Det går inte att prata för snabbt när man tecknar”, är en viktig erfarenhet. Tecken och bilder som stöd för vår gemensamma kommunikation kräver möten.
Tre fjärdedelar av arbetslaget: Nathalie Andersson, Åsa Löwenberg och Maria Gustafsson. Foto: Starens förskola
Slutligen måste det poängteras att metoder får kraft via pedagogerna som använder dem. Bilder och tecken ökar möjligheterna för kommunikation men måste följas av ett förhållningsätt som hela tiden spanar efter den egna barngruppens behov. Detta handlar dock inte så mycket om att minska på det visuella stödet när man ser att behov förändras, utan mer om att tillföra det i fler miljöer och på flera olika sätt, samt utvärdera hur det upplevs och används utifrån barnens perspektiv.
Det finns ett viktigt maktperspektiv att ta hänsyn till också: att bilder inte bara får vara med när pedagoger vill uttrycka eller förmedla något. Alla barns rätt till kommunikation handlar i allra högsta grad om att möjliggöra för barnen att uttrycka sig och förmedla behov, tankar och åsikter.
AKK betyder Alternativ och Kompletterande Kommunikation, T står för tecken – den vanligaste formen av AKK. Läs mer om TAKK hos www.psm.se!
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.