Förskollärarna Annika Hellqvist och brasilianska Juliana Dias Pastore förbereder grönkål till skördefest med Billie, Viggo och Lotta.
Till startsidan
Reportage I våras var förskollärarna från lilla Stehag utanför Eslöv på besök hos kollegor i brasilianska megastaden Sao Paolo. Följ med när de brasilianska förskollärarna hälsade på i Skåne!
Det är skördefest på Torsholkens förskola i byn Stehag utanför Eslöv. Tidigare på morgonen har barn och vuxna hjälpts åt att plocka från odlingarna på den stora och prunkande gården. Nu ska tomater, purjolök, morötter och ärtor doftas och kännas på och sedan delas med vassa knivar, för att så småningom hamna i en stor soppgryta över eldstaden. Förskollärare Max Da Rocha kommer med några nyskördade majskolvar, nu får Maja, Olle och Elli smaka på råa majskorn.
Bredvid dem vid utomhusborden på altanen sitter även Márcia Harmbach Covelo. Hon är rektor på förskolan Emei Dona Leopoldina som ligger i den brasilianska jättestaden Sao Paolo som har drygt 12 miljoner invånare. Det talade språket delar hon inte med barnen, men de pratar ändå – genom blickar och gester.
– Milho, mmmm, säger Márcia Harmbach Covelo och pekar på majsen.
Hon är här i tio dagar, bland de svenska kollegorna och barnen i lilla Stehag, tillsammans med sin biträdande rektor Simone Cavalcante och förskollärarna Lidiane L M Langone och Juliana Dias Pastore. I maj i våras var det i stället svenska Max Da Rocha, hans kollegor Annika Hellqvist och Åsa Gahlin samt rektor Anneli Porsedal som befann sig i Sao Paolo.
– Vi besökte kollegorna på Emei Dona Leopoldina och var med i deras vardag och i förskolans rutiner. Det är en stor offentlig förskola med runt 240 barn. Men vi fick även se mycket annat och flera andra förskolor, de tog sig jättemycket tid och visade oss runt. Det var fantastiskt lärorikt, säger Annika Hellqvist när vi senare får en stund att prata intill den kokande soppan.
Förskollärarna Annika Hellqvist och brasilianska Juliana Dias Pastore förbereder grönkål till skördefest med Billie, Viggo och Lotta.
Initiativet till utbytet står Max Da Rocha för. Han har jobbat som förskollärare här på Torsholken i drygt sju år. Med sig från barnsben har han det portugisiska språket, från sin pappas sida. Och så har han rest mycket, ibland varit långa perioder i just Brasilien.
Max Da Rocha berättar att idén till utbytet föddes ur en nyfikenhet och vilja att utveckla den egna verksamheten. Han fick nys om att det finns statliga pengar att söka för internationella skolutbyten hos Universitets- och högskolerådet, UHR, och fick snabbt stöd för engagemanget av sin rektor.
– Jag har lärt mig så oändligt mycket genom det här utbytet, säger Max Da Rocha. Det har varit den mest intensiva period jag har haft som förskollärare, men också den mest berikande. Mötet fått oss att växa som pedagoger och se vår verksamhet och de förutsättningar vi arbetar under med andra ögon.
När de fyra skånska kollegorna landade i Sao Paolo i våras såg de skyskrapor så långt ögat nådde. Det var en stor kontrast mot byn här intill Söderåsen.
Emei Dona Leopoldina är en prisad förskola, ledning och personal där har jobbat hårt för att utveckla sina tre ledstjärnor natur, skapande och lek. Tillbaka till Stehag tog de svenska kollegorna bland annat med sig inspiration att likt dem börja samla på regnvatten, att skapa någon form av bokträd, även om klimatet i Stehag kräver inplastning, och att använda sig mer av dans som kommunikation.
Vistelsen hos kollegorna i Brasilien fick dessutom de svenska kollegorna att reflektera över djup och den röda tråden som de såg i den verksamhet de mötte i Sao Paolo. Detta trots grupper med 30 barn på en ensam förskollärare.
– Jag tror att kvaliteten vi såg var en kombination av engagerade lärare och det faktum att förskollärarna i Brasilien har mycket mer tid till reflektion, planering och studier, konstaterar Max Da Rocha.
Juliana Dias Pastore, förskollärare i Brasilien, dansar med Mira.
En annan inspiration de har tagit med sig är att utveckla samarbetet med kringliggande samhälle och föräldrar.
– Det är en så naturlig del hos dem, att bjuda in resten av samhället till förskolan, säger Åsa Gahlin. Att professionella koreografer, museipersonal och specialister regelbundet samarbetar med förskolan och att de också ger sig ut i den stora staden.
Márcia Harmbach Covelo, rektor på Emei Dona Leopoldina, ger ett exempel. Under två år pågick ett bygge av en stor trädkoja på gården. Idén föddes hos barnen och förskollärarna var snabba att fånga upp den och uppmuntra barnen att rita och utveckla hur de tänkte. Projektet pågick i två års tid och såväl familjer som andra aktörer, bland annat en arkitekt, i närsamhället blandades in. När kojan väl var klar hölls en stor invigningsfest med grillning.
– Vi försöker hålla i projekt över tid. Det är ett sätt att visa att det går att uppfylla drömmar. Och demokrati är en viktig hörnsten på vår förskola, säger Márcia Harmbach Covelo och berättar om elevrådet som har bildats.
När hon och hennes medarbetare beskriver förskoleyrket i Brasilien blir det tydligt att det är mer politiskt. Läroplanen är visserligen i mångt och mycket ganska lik den svenska, men den är längre och mer detaljerad. Den kastas dessutom om rejält vart fjärde år, utifrån vilken president som har makten.
Förra presidenten Jair Bolsonaro trodde varken på vetenskap, jämställdhet mellan könen eller offentlig vård och skola, säger kollegorna. De senaste åren har mydigheterna riktat svartmålande propaganda mot offentlig vård och skola i landet.
– De ledande politikerna vill att allt ska privatiseras, säger Simone Cavalcante. Och visst, förskolor kan fortsatt hålla god kvalitet. Men då bara för dem som kan betala. Det finns stora inkomstskillnader i vårt stora land.
Så vad tar då kollegorna med sig hem från Stehag och förskolor i bland annat Malmö som de också har hunnit besöka?
– Att det går att vara utomhus i alla väder. Att vi vuxna måste låta saker och ting ta tid. Det har ett värde i sig. Ibland kan vi vuxna ta över när ett barn tar lite för lång tid på sig att försöka knyta sina skor. Här i Sverige finns det ett annat tålamod och mjukare bemötande, tycker Lidiane L M Langone.
De brasilianska kollegorna är dock överens om att förskollärarna i Sverige borde få mer reflektionstid.
– Vi har 1,5 timme om dagen, säger Juliana Dias Pastore. Man gör så mycket otroligt fint arbete inom den svenska förskolan, det finns ett så fint samspel. Med mer planeringstid skulle det kunna bli mer synligt och utvecklas vidare.
LÄS ÄVEN
Föräldrar kräver kränkningsanmälan – hur gör du?
Stenkula: ”Att som förskollärare få tänka färdigt en tanke – det är som heliga Birgitta”
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.