
Förskollärarna Annika Hellqvist och brasilianska Juliana Dias Pastore förbereder grönkål till skördefest med Billie, Viggo och Lotta.
Reportage I våras var förskollärarna från lilla Stehag utanför Eslöv på besök hos kollegor i brasilianska megastaden Sao Paolo. Följ med när de brasilianska förskollärarna hälsade på i Skåne!
Det är skördefest på Torsholkens förskola i byn Stehag utanför Eslöv. Tidigare på morgonen har barn och vuxna hjälpts åt att plocka från odlingarna på den stora och prunkande gården. Nu ska tomater, purjolök, morötter och ärtor doftas och kännas på och sedan delas med vassa knivar, för att så småningom hamna i en stor soppgryta över eldstaden. Förskollärare Max Da Rocha kommer med några nyskördade majskolvar, nu får Maja, Olle och Elli smaka på råa majskorn.
Bredvid dem vid utomhusborden på altanen sitter även Márcia Harmbach Covelo. Hon är rektor på förskolan Emei Dona Leopoldina som ligger i den brasilianska jättestaden Sao Paolo som har drygt 12 miljoner invånare. Det talade språket delar hon inte med barnen, men de pratar ändå – genom blickar och gester.
– Milho, mmmm, säger Márcia Harmbach Covelo och pekar på majsen.
Hon är här i tio dagar, bland de svenska kollegorna och barnen i lilla Stehag, tillsammans med sin biträdande rektor Simone Cavalcante och förskollärarna Lidiane L M Langone och Juliana Dias Pastore. I maj i våras var det i stället svenska Max Da Rocha, hans kollegor Annika Hellqvist och Åsa Gahlin samt rektor Anneli Porsedal som befann sig i Sao Paolo.
– Vi besökte kollegorna på Emei Dona Leopoldina och var med i deras vardag och i förskolans rutiner. Det är en stor offentlig förskola med runt 240 barn. Men vi fick även se mycket annat och flera andra förskolor, de tog sig jättemycket tid och visade oss runt. Det var fantastiskt lärorikt, säger Annika Hellqvist när vi senare får en stund att prata intill den kokande soppan.
Förskollärarna Annika Hellqvist och brasilianska Juliana Dias Pastore förbereder grönkål till skördefest med Billie, Viggo och Lotta.
Initiativet till utbytet står Max Da Rocha för. Han har jobbat som förskollärare här på Torsholken i drygt sju år. Med sig från barnsben har han det portugisiska språket, från sin pappas sida. Och så har han rest mycket, ibland varit långa perioder i just Brasilien.
Max Da Rocha berättar att idén till utbytet föddes ur en nyfikenhet och vilja att utveckla den egna verksamheten. Han fick nys om att det finns statliga pengar att söka för internationella skolutbyten hos Universitets- och högskolerådet, UHR, och fick snabbt stöd för engagemanget av sin rektor.
– Jag har lärt mig så oändligt mycket genom det här utbytet, säger Max Da Rocha. Det har varit den mest intensiva period jag har haft som förskollärare, men också den mest berikande. Mötet fått oss att växa som pedagoger och se vår verksamhet och de förutsättningar vi arbetar under med andra ögon.
När de fyra skånska kollegorna landade i Sao Paolo i våras såg de skyskrapor så långt ögat nådde. Det var en stor kontrast mot byn här intill Söderåsen.
Emei Dona Leopoldina är en prisad förskola, ledning och personal där har jobbat hårt för att utveckla sina tre ledstjärnor natur, skapande och lek. Tillbaka till Stehag tog de svenska kollegorna bland annat med sig inspiration att likt dem börja samla på regnvatten, att skapa någon form av bokträd, även om klimatet i Stehag kräver inplastning, och att använda sig mer av dans som kommunikation.
Vistelsen hos kollegorna i Brasilien fick dessutom de svenska kollegorna att reflektera över djup och den röda tråden som de såg i den verksamhet de mötte i Sao Paolo. Detta trots grupper med 30 barn på en ensam förskollärare.
– Jag tror att kvaliteten vi såg var en kombination av engagerade lärare och det faktum att förskollärarna i Brasilien har mycket mer tid till reflektion, planering och studier, konstaterar Max Da Rocha.
Juliana Dias Pastore, förskollärare i Brasilien, dansar med Mira.
En annan inspiration de har tagit med sig är att utveckla samarbetet med kringliggande samhälle och föräldrar.
– Det är en så naturlig del hos dem, att bjuda in resten av samhället till förskolan, säger Åsa Gahlin. Att professionella koreografer, museipersonal och specialister regelbundet samarbetar med förskolan och att de också ger sig ut i den stora staden.
Márcia Harmbach Covelo, rektor på Emei Dona Leopoldina, ger ett exempel. Under två år pågick ett bygge av en stor trädkoja på gården. Idén föddes hos barnen och förskollärarna var snabba att fånga upp den och uppmuntra barnen att rita och utveckla hur de tänkte. Projektet pågick i två års tid och såväl familjer som andra aktörer, bland annat en arkitekt, i närsamhället blandades in. När kojan väl var klar hölls en stor invigningsfest med grillning.
– Vi försöker hålla i projekt över tid. Det är ett sätt att visa att det går att uppfylla drömmar. Och demokrati är en viktig hörnsten på vår förskola, säger Márcia Harmbach Covelo och berättar om elevrådet som har bildats.
När hon och hennes medarbetare beskriver förskoleyrket i Brasilien blir det tydligt att det är mer politiskt. Läroplanen är visserligen i mångt och mycket ganska lik den svenska, men den är längre och mer detaljerad. Den kastas dessutom om rejält vart fjärde år, utifrån vilken president som har makten.
Förra presidenten Jair Bolsonaro trodde varken på vetenskap, jämställdhet mellan könen eller offentlig vård och skola, säger kollegorna. De senaste åren har mydigheterna riktat svartmålande propaganda mot offentlig vård och skola i landet.
– De ledande politikerna vill att allt ska privatiseras, säger Simone Cavalcante. Och visst, förskolor kan fortsatt hålla god kvalitet. Men då bara för dem som kan betala. Det finns stora inkomstskillnader i vårt stora land.
Så vad tar då kollegorna med sig hem från Stehag och förskolor i bland annat Malmö som de också har hunnit besöka?
– Att det går att vara utomhus i alla väder. Att vi vuxna måste låta saker och ting ta tid. Det har ett värde i sig. Ibland kan vi vuxna ta över när ett barn tar lite för lång tid på sig att försöka knyta sina skor. Här i Sverige finns det ett annat tålamod och mjukare bemötande, tycker Lidiane L M Langone.
De brasilianska kollegorna är dock överens om att förskollärarna i Sverige borde få mer reflektionstid.
– Vi har 1,5 timme om dagen, säger Juliana Dias Pastore. Man gör så mycket otroligt fint arbete inom den svenska förskolan, det finns ett så fint samspel. Med mer planeringstid skulle det kunna bli mer synligt och utvecklas vidare.
LÄS ÄVEN
Föräldrar kräver kränkningsanmälan – hur gör du?
Stenkula: ”Att som förskollärare få tänka färdigt en tanke – det är som heliga Birgitta”
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.