Förskollärarna Annika Hellqvist och brasilianska Juliana Dias Pastore förbereder grönkål till skördefest med Billie, Viggo och Lotta.
Till startsidan
Reportage I våras var förskollärarna från lilla Stehag utanför Eslöv på besök hos kollegor i brasilianska megastaden Sao Paolo. Följ med när de brasilianska förskollärarna hälsade på i Skåne!
Det är skördefest på Torsholkens förskola i byn Stehag utanför Eslöv. Tidigare på morgonen har barn och vuxna hjälpts åt att plocka från odlingarna på den stora och prunkande gården. Nu ska tomater, purjolök, morötter och ärtor doftas och kännas på och sedan delas med vassa knivar, för att så småningom hamna i en stor soppgryta över eldstaden. Förskollärare Max Da Rocha kommer med några nyskördade majskolvar, nu får Maja, Olle och Elli smaka på råa majskorn.
Bredvid dem vid utomhusborden på altanen sitter även Márcia Harmbach Covelo. Hon är rektor på förskolan Emei Dona Leopoldina som ligger i den brasilianska jättestaden Sao Paolo som har drygt 12 miljoner invånare. Det talade språket delar hon inte med barnen, men de pratar ändå – genom blickar och gester.
– Milho, mmmm, säger Márcia Harmbach Covelo och pekar på majsen.
Hon är här i tio dagar, bland de svenska kollegorna och barnen i lilla Stehag, tillsammans med sin biträdande rektor Simone Cavalcante och förskollärarna Lidiane L M Langone och Juliana Dias Pastore. I maj i våras var det i stället svenska Max Da Rocha, hans kollegor Annika Hellqvist och Åsa Gahlin samt rektor Anneli Porsedal som befann sig i Sao Paolo.
– Vi besökte kollegorna på Emei Dona Leopoldina och var med i deras vardag och i förskolans rutiner. Det är en stor offentlig förskola med runt 240 barn. Men vi fick även se mycket annat och flera andra förskolor, de tog sig jättemycket tid och visade oss runt. Det var fantastiskt lärorikt, säger Annika Hellqvist när vi senare får en stund att prata intill den kokande soppan.
Förskollärarna Annika Hellqvist och brasilianska Juliana Dias Pastore förbereder grönkål till skördefest med Billie, Viggo och Lotta.
Initiativet till utbytet står Max Da Rocha för. Han har jobbat som förskollärare här på Torsholken i drygt sju år. Med sig från barnsben har han det portugisiska språket, från sin pappas sida. Och så har han rest mycket, ibland varit långa perioder i just Brasilien.
Max Da Rocha berättar att idén till utbytet föddes ur en nyfikenhet och vilja att utveckla den egna verksamheten. Han fick nys om att det finns statliga pengar att söka för internationella skolutbyten hos Universitets- och högskolerådet, UHR, och fick snabbt stöd för engagemanget av sin rektor.
– Jag har lärt mig så oändligt mycket genom det här utbytet, säger Max Da Rocha. Det har varit den mest intensiva period jag har haft som förskollärare, men också den mest berikande. Mötet fått oss att växa som pedagoger och se vår verksamhet och de förutsättningar vi arbetar under med andra ögon.
När de fyra skånska kollegorna landade i Sao Paolo i våras såg de skyskrapor så långt ögat nådde. Det var en stor kontrast mot byn här intill Söderåsen.
Emei Dona Leopoldina är en prisad förskola, ledning och personal där har jobbat hårt för att utveckla sina tre ledstjärnor natur, skapande och lek. Tillbaka till Stehag tog de svenska kollegorna bland annat med sig inspiration att likt dem börja samla på regnvatten, att skapa någon form av bokträd, även om klimatet i Stehag kräver inplastning, och att använda sig mer av dans som kommunikation.
Vistelsen hos kollegorna i Brasilien fick dessutom de svenska kollegorna att reflektera över djup och den röda tråden som de såg i den verksamhet de mötte i Sao Paolo. Detta trots grupper med 30 barn på en ensam förskollärare.
– Jag tror att kvaliteten vi såg var en kombination av engagerade lärare och det faktum att förskollärarna i Brasilien har mycket mer tid till reflektion, planering och studier, konstaterar Max Da Rocha.
Juliana Dias Pastore, förskollärare i Brasilien, dansar med Mira.
En annan inspiration de har tagit med sig är att utveckla samarbetet med kringliggande samhälle och föräldrar.
– Det är en så naturlig del hos dem, att bjuda in resten av samhället till förskolan, säger Åsa Gahlin. Att professionella koreografer, museipersonal och specialister regelbundet samarbetar med förskolan och att de också ger sig ut i den stora staden.
Márcia Harmbach Covelo, rektor på Emei Dona Leopoldina, ger ett exempel. Under två år pågick ett bygge av en stor trädkoja på gården. Idén föddes hos barnen och förskollärarna var snabba att fånga upp den och uppmuntra barnen att rita och utveckla hur de tänkte. Projektet pågick i två års tid och såväl familjer som andra aktörer, bland annat en arkitekt, i närsamhället blandades in. När kojan väl var klar hölls en stor invigningsfest med grillning.
– Vi försöker hålla i projekt över tid. Det är ett sätt att visa att det går att uppfylla drömmar. Och demokrati är en viktig hörnsten på vår förskola, säger Márcia Harmbach Covelo och berättar om elevrådet som har bildats.
När hon och hennes medarbetare beskriver förskoleyrket i Brasilien blir det tydligt att det är mer politiskt. Läroplanen är visserligen i mångt och mycket ganska lik den svenska, men den är längre och mer detaljerad. Den kastas dessutom om rejält vart fjärde år, utifrån vilken president som har makten.
Förra presidenten Jair Bolsonaro trodde varken på vetenskap, jämställdhet mellan könen eller offentlig vård och skola, säger kollegorna. De senaste åren har mydigheterna riktat svartmålande propaganda mot offentlig vård och skola i landet.
– De ledande politikerna vill att allt ska privatiseras, säger Simone Cavalcante. Och visst, förskolor kan fortsatt hålla god kvalitet. Men då bara för dem som kan betala. Det finns stora inkomstskillnader i vårt stora land.
Så vad tar då kollegorna med sig hem från Stehag och förskolor i bland annat Malmö som de också har hunnit besöka?
– Att det går att vara utomhus i alla väder. Att vi vuxna måste låta saker och ting ta tid. Det har ett värde i sig. Ibland kan vi vuxna ta över när ett barn tar lite för lång tid på sig att försöka knyta sina skor. Här i Sverige finns det ett annat tålamod och mjukare bemötande, tycker Lidiane L M Langone.
De brasilianska kollegorna är dock överens om att förskollärarna i Sverige borde få mer reflektionstid.
– Vi har 1,5 timme om dagen, säger Juliana Dias Pastore. Man gör så mycket otroligt fint arbete inom den svenska förskolan, det finns ett så fint samspel. Med mer planeringstid skulle det kunna bli mer synligt och utvecklas vidare.
LÄS ÄVEN
Föräldrar kräver kränkningsanmälan – hur gör du?
Stenkula: ”Att som förskollärare få tänka färdigt en tanke – det är som heliga Birgitta”
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om att komma ut i arbetslivet som nyexaminerad lärare i förskolan. Vad är viktigt att fokusera på när man är ny på jobbet, hur skiljer sig arbetet på förskolan mot utbildningen och hur handskas man med sin osäkerhet i mötet med nya kollegor, barn och vårdnadshavare?
Forskning En ny studie pekar på att vårdnadshavarna är nöjda med förskolan – men de vill få mer tid att prata med personalen vid lämning och hämtning.
Krönika Är du verkligen exakt samma strukturerade pedagog när du snörvlar 70-talsmögel och har alldeles för många barn i en, visserligen fräsch, men alldeles för liten barack? skriver Erik Stenkula.
Lön Lönen för förskollärare beror, åtminstone delvis, på var i landet du arbetar.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Arbetsmiljö – Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Krönika Lika säkert som att det blir kaos i trafiken när den första snön faller, lika säkert behöver vi varje år läsa om dessa stackars föräldrar som inte får se sina barn leka luciatåg på förskolorna, skriver Eva Lindström.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.