Moderna och driftiga sagotjejer

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Se nu bara till att inte pojkar väljer bort boken på grund av titeln! Linda Jalakas har läst Sagor om smarta och modiga flickor av Kate Pankhurst.

Många barnböcker har utkommit de senaste åren på temat ”starka flickor”. Superbra, tycker jag, men titlarna på dessa tycker jag är lite trist övertydliga. Ingen har väl undgått ”Godnattsagor för rebelltjejer” till exempel, där intrycket ges att dessa bör läsas för endast flickor. Vilket så klart är åt pipsvängen fel! Alla bör upplysas om världs­historiens kvinnohjältar, som alltför länge fått stå i skuggan av de ständigt hyllade männen.

Sagor om smarta och modiga flickor av Kate Pankhurst (Lind & Co)

”Sagor om smarta och modiga flickor” låter ju hur lovande som helst, men hur många pojkar kommer att välja bort den på grund av titeln?

Därför blir min strategi i klassrummet att inte ägna titeln någon uppmärksamhet utan i stället presentera den som en sagobok berättad i modern tid. För det är precis vad det är, menar författaren, som inte skrivit sagorna utan bara berättat om dem så att de passar nutida tjejer och killar bättre. Det var ju precis vad bröderna Grimm gjorde på sin tid, och visst har ideal och synsätt ändrats sedan dess.

Det är en fröjd att läsa om smarta, driftiga sagoflickor som inte väntar på att bli räddade av prinsar, och plötsligt känns det av läroplanen ålagda sagotemat mycket roligare. Man slipper helt enkelt problematisera unken kvinnosyn före sagostunden vilket lämnar utrymme åt att hänge sig åt den fantasieggande magi som sagoläsande faktiskt ska vara. Om vi skriver egna, nytänkande sagor i klassen nu? Jamen, klart som en sagoskimrande stjärnhimmel att vi gör!