Tre lärare i förskolan om att få ihop barngruppen

Lärarna i förskolan Helene Dahlberg, Josefine Jansson och Maria Lönnergård berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Pedagogiska tips Hur gör du för att skapa sammanhållning i grupper med flera nya barn? Vi ställde frågan till tre lärare i förskolan.
Helene Dahlberg
Lärare på Öllsjö förskola i Kristianstad.
1. Hur gör du för att få ihop barngruppen när det är flera nya barn?
– Vi fokuserar på våra rutiner och börjar direkt under inskolningen med att ha enklare samlingar, exempelvis sångsamling. Vi har även mycket fri lek för att vi och barnen ska lära känna varandra och bli en trygg grupp. Närhet och omsorg är viktigt. Att de får sitta i knät, att vi stöttar dem i leken och i de dagliga rutinerna.
2. Vilka knep har du för att få ordning på en kaotisk barngrupp?
– Vi ger barnen extra samlingar eller rörelse till musik, så att de kan göra av med energi. Vi försöker bevara lugnet för att inte göra barnen stressade och lyssnar av vad de behöver. Känner man att man inte orkar så berättar man det och låter en kollega ta över för att inte göra situationen värre.
3. Och hur får ni ihop arbetslaget?
– Genom att ha ett öppet klimat mellan kollegorna i arbetslaget och att prata om hur vi känner och mår. Att våga ge varandra både ris och ros. Genom att ha ett hälsoombud som arbetar aktivt med vår arbetsmiljö. Vi pratar alltid om det på våra planeringsdagar.
Josefine Jansson
Lärare på Tomtberga förskola i Östhammar.
1. Hur gör du för att få ihop barngruppen när det är flera nya barn?
– Jag jobbar på en introduktionsavdelning med de yngsta, där nästan hela barngruppen är ny. Vi arbetar mycket med trygghet, alla barn har exempelvis en ”trygghets-tavla” med sin familj eller andra nära relationer, som hänger i barnens höjd så att de kan hämta den när de vill. I en aktivitet med boken ”Alla får åka med” hade barnen sin egen bild som fick åka med i lastbilen.
2. Vilka knep har du för att få ordning på en kaotisk barngrupp?
– Vi försöker ha ett reflekterande arbetssätt och prata om det när det blir så. I vilka situationer blir det kaos och varför? Vi försöker hitta lösningar, dela upp oss i olika rum på avdelningen eller vara snabbtänkta och starta en aktivitet som fångar barnen. Det kan exempelvis vara att ha en sagolåda redo i rummet för att gestalta på golvet.
3. Och hur får ni ihop arbetslaget?
– Att ha kul på jobbet är en viktig faktor, skratta ofta! Höj varandra i vardagen och komplettera varandra, och hitta allas styrkor. Vi hittar på aktiviteter som får med sig hela förskolan, allt från sångsamlingar ihop till Skogsmulle från de yngsta till de äldsta. Att prata och kommunicera är viktigt.
Maria Lönnergård
Lärare på Torpagatan 38 förskola i Göteborg.
1. Hur gör du för att få ihop barngruppen när det är flera nya barn?
– En introduktion för 10–12 barn är en utmaning för oss lärare, men också för barnen som redan finns i gruppen. Men med engagemang och metodiskt arbete skapas lugn. En tydlig och rak kommunikation med vårdnadshavarna ger förståelse. Vi har modet att prioritera uppdragen när barn och vårdnadshavare behöver vår totala närvaro och lyhördhet.
2. Vilka knep har du för att få ordning på en kaotisk barngrupp?
– Med en gedigen introduktion kan barnen tanka trygghet hos oss och då förebyggs kaoset. Stundtals prövas vårt ledarskap mer, men vi brukar få ihop det. En genomtänkt struktur och rutiner är ett fundament. Och att ha framförhåll-ning så mycket det går. Det som alstrar kaos i dag är de stora barngrupperna.
3. Och hur får ni ihop arbetslaget?
– Arbetslaget behöver ha en klar och ärlig dialog med varandra. Vi måste sträva mot samma mål. Samarbetet med övriga avdelningar ökar då vi inte får vikarier som tidigare. Denna samverkan kräver också en ärlig öppenhet. Ett fint samarbete mellan förskola och hem ger förutsättningar för harmoni och balans.
LÄS OCKSÅ:
Så undervisar du de yngsta barnen
Podcast: Ny barngrupp – så gör vi
Ta chansen – minska barngrupperna nu!
Förskollärarna hinner inte planera – behövs i barngruppen
Lyssna på Förskolan här