Tidig utelek förbättrar flickors motorik
Nanne-Mari Luukkainen doktorerade vid Jyväskylä universitet i Finland. Hennes studie visar tydliga samband mellan utomhusvistelse och bättre motoriska förmågor flera år senare hos barnen.
Forskning Utomhusaktiviteter ger större effekt på flickors motorik än på pojkars. Forskaren Nanne-Mari Luukkainen, som följt 627 barn i åldern 3 till 11 år, förklarar varför.
-
Tydlig effekt på flickors motoriska färdigheter
Flickor mellan 3 och 6 år som tillbringade minst en halvtimme utomhus efter förskoledagen hade åtta procents bättre balansförmåga än övriga flickor några år senare. När det gäller färdigheter som att kasta, fånga, sparka och hoppa förbättrades resultaten ännu mer (14,5 procent). Men samma effekt såg man inte hos pojkarna, deras motoriska färdigheter ökade inte. Varför?
– Pojkar i Finland tillbringar redan mycket tid utomhus, de har redan nått en högre nivå. Men pojkar bör fortsätta vara ute mycket, den tiden är viktig för deras framtida motoriska färdigheter.
-
Liten skillnad mellan organiserat och icke-organiserat idrottande
Både organiserad idrott och ”fri” utomhuslek främjar barns motoriska utveckling. Skillnaden i effekt är liten. Barn kan alltså utveckla sina motoriska färdigheter utan att nödvändigtvis behöva organiserade aktiviteter. När man sedan behöver utveckla mer specialiserade förmågor blir organiserat idrottande viktigare.
– Men det är inte bråttom, vilket kan vara betryggande för familjer som inte har tillgång till organiserad idrott. Tid utomhus ensamt kan effektivt stödja små barns färdighetsinlärning.
-
Brett utbud av aktiviteter ger bättre motorik …
När barn i förskoleåldern har möjlighet att prova, och öva på, ett brett utbud av färdigheter och aktiviteter blir deras motoriska färdigheter mer mångsidiga – och de exponeras också för olika sätt att röra sig. Det hjälper dem att lättare hitta en sport som passar dem. Dessutom blir det enklare för dem att börja med nya sporter senare i livet.
– Att främja barns fysiska aktivitet från tidig ålder har så många positiva effekter, det ökar också sannolikheten att motionerande blir en bestående vana.
-
… men krävande att delta i flera sporter samtidigt
Om barn i åldern 3–6 år deltar i två eller fler sporter får de i genomsnitt 10–15 procent bättre motoriska färdigheter jämfört med de som inte deltar i några organiserade aktiviteter. Olika sporter tränar färdigheter på olika sätt, vilket ger barnet varierade stimuli och låter dem utveckla sina förmågor bredare. Men det kan också vara mentalt krävande att delta i många sporter samtidigt.
– I vår studie deltog vissa barn i både sommar- och vinteraktiviteter, vilket är en bra lösning, då de inte ägnar sig åt flera sporter inom samma vecka.
Forskaren
Nanne-Mari Luukkainen doktorerade vid Jyväskylä universitet i Finland på avhandlingen ”The role of non-organised and organised physical activity in changes in children’s overall physical activity and motor development among Finnish children”.
LÄS OCKSÅ:
Forskaren: Gröna lekplatser får barnen att våga mer
Forskaren: För stort fokus på skolan i förskolan
Forskaren: Ge barnen möjlighet till olika språk
Forskaren: Så rensar du bort kemikalier i förskolan
Lyssna på Förskolan här: