Seriebok pratar skärmtid

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

F-klass Skärmtid. Det kan vara ett av de hetaste begreppen för nutida föräldrar och deras barn. Många välvilliga vuxna vill begränsa sina barns användande av de uppslukande rektanglarna som nu ägs av de allra flesta minderåriga i vårt land. Samtidigt ökar digitaliseringen i samhället och vi i de äldre generationerna måste inse att skärmen är här för att stanna och bli en naturlig del av vårt vardagsliv.

Elias, som uppskattningsvis är i sjuårsåldern, tycker om sin datorskärm. Så till den milda grad att han börjar undvika sina vänner och allt roligt de hittar på. Och det är där vi vuxna måste kliva in. När skärmen tar över och spelsuget går ut över umgänge med riktiga människor. I den här berättelsen, som är i serieform och anpassad för dyslektiker, hjälper dock den spelsugne pojkens vänner honom ur beroendet. De fixar ett spelschema som får honom att minska speltiden för att även kunna ägna sig åt kompisar och lek, fika och sport.

En barnbok om skärm­användande känns fräscht och intressant. Det är en otroligt tacksam diskussionsstartare, precis alla har något slags relation till en surfplatta, ett tv-spel eller en dator. Att diskutera skärmanvändandets goda respektive dåliga sidor med sin klass känns relevant och viktigt.

”Om jag var tvungen att välja så skulle jag i alla fall välja kompisar i stället för paddan”, konstaterar en elev. Det känns ju tryggt för kommande generationer.