Barnbok med tecken som stöd

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Tecken som kompletterande kommunikation är betydelsefullt i förskolan, men bilderna är lite röriga, skriver Marie Eriksson.

Nu ska vi prata: Förskola av Embla Sue Panova, Jessika Linde Brundin & Moa Graaf (Speja förlag).

0–3 år Bokserien ”Nu ska vi prata!” tematiserar med teckenstöd kring vardagliga ting som att äta, leka, sova, vara sjuk och ordna kalas. Språkhjälten Poff tecknar nyckelord som både kan illustrera och komplettera det vi ser på bilderna och som för handlingen framåt.

I den nya boken är Lull på väg till förskolan och tycker att det ska bli roligt att leka med kompisarna. Hela förskoledagen illustreras med hjälp av tecken som kissa, saga och klä på sig. Efter en ganska svettig påklädning och ett missöde med förväxlade skor kommer barnen till slut ut på gården och ser väldigt glada ut. Sist i boken finns två uppslag där alla tecken visas ännu en gång samt några extra ord som kan kopplas till handlingen.

Att använda tecken som kompletterande kommunikation är ett betydelsefullt inslag i förskoleverksamhet. Men bilderna är lite röriga och jag förstår inte hur tecknen ska utföras genom de enkla illustrationerna. Jag gillar verkligen idén med en språkhjälte men illustrationerna hade behövt zooma in på Poffs händer och mer liknat den typ av bilder som vanligtvis används när tecken illustreras. Men testa att läsa boken ni också! Kanske känner ni på ett annat sätt.