Sveriges Lärare om Talis förskola: ”Alarmerande”
Den internationella undersökningen Talis presenteras av Skolverkets Anna Castberg och resultaten visar på hög stress bland förskolepersonalen, vilket oroar Pia Rizell, Sveriges Lärare.
Arbetsmiljö
De flesta anställda i förskolan är nöjda med sitt arbete, visar OECD:s Talis-studie. Samtidigt upplever många en hög stressnivå och 41 procent tror inte att de är kvar i yrket om fem år.
– Låt detta bli en blåslampa för beslutsfattarna, säger Pia Rizell på Sveriges Lärare.
Talis står för ”Teaching and Learning International Survey” och är en internationell studie som undersöker personals och rektorers yrkesvardag i skola och förskola. Det är första gången som svensk förskola deltar i studien. I enkätundersökningen som genomfördes våren 2024 svarade drygt tusen förskollärare, barnskötare och resurspersonal i Sverige.
När Skolverket presenterade resultatet tidigare idag betonade avdelningschefen Anna Castberg att förskolepersonalen i Sverige uppvisar en hög grad av nöjdhet.
– 91 procent uppger att de är nöjda, det är en något högre andel än i Finland och ungefär som i Danmark.
Lägre status än i grannländerna
Skolverket väljer att jämföra med just Finland och Danmark, eftersom de var jämförbara länder med tillräcklig hög svarsfrekvens. Det finns flera likheter mellan ländernas resultat, graden av stress är hög i alla tre, allra högst i Danmark.
Men det finns också tydliga skillnader. I Sverige tycker bara 24 procent av de tillfrågade att förskolepersonal ”har hög status i samhället”, i Danmark är den siffran dubbelt så hög.
41 procent av de tillfrågade i Sverige svarar att det är ”troligt” eller ”mycket troligt” att de kommer att ha lämnat yrket om fem år, den siffran är inte riktigt lika hög i de nordiska grannländerna. När man ställde en liknande fråga i Talis-studien för skolan, svarade bara 17 procent av högstadielärarna samma sak.
Hur kan man förklara att så många inom förskolan vill lämna yrket samtidigt som en förkrossande majoritet är nöjda med jobbet?
– Jag håller med om att det är motsägelsefullt, svarar Anna Castberg. Det finns både negativa och positiva faktorer i jobbet, de kan uppleva stor stimulans samtidigt som det är stressande.
Lärare i förskolan mest stressade
Undersökningen visar att 47 procent av förskolepersonalen i Sverige upplever ”ganska” eller ”mycket” stress. För just gruppen lärare i förskolan är siffran 54 procent.
– I Talis-studien för lärare i högstadiet ligger siffran på 44 procent, så den här studien stärker den bilden vi hade sedan tidigare, att förskollärare har en utmanande arbetssituation, säger Anna Castberg.
När personalen ska motivera varför de överväger att lämna yrket svarar nästan en tredjedel att de behöver återhämtning från psykiska hälsoproblem som utbrändhet och depression.
Pia Rizell, vice ordförande i Sveriges Lärare och själv lärare i förskolan, blev inte överraskad av resultaten i den nya studien:
– Detta har vi larmat om i många år. Den låga personaltätheten skapar en enorm stress att upprätthålla kvalitet och trygghet hela dagen.
Fler barn per personal i svensk förskola
Hon pekar på en av de tydligaste skillnaderna i studien mellan Sverige och de nordiska grannländerna: I Sverige går det fem barn per personal mot fyra barn i Danmark och Finland. Därtill visar studien att personalen i Sverige arbetar fler timmar i veckan än kollegerna i grannländerna.
– Samtidigt framgår det att vi i Sverige i ännu högre grad använder oss av olika undervisningsstrategier och anpassar aktiviteter utifrån barnens behov. Vi har alltså högre ambitionsnivå, samtidigt som vi har mindre personal.
Ett ytterligare argument för behovet av högre personaltäthet i Sverige är att förskolepersonal här möter fler barn med olika bakgrund och med annat modersmål än svenska. Därtill kommer barnen i högre grad från socioekonomiskt missgynnade hem.
– Jag jobbar själv i ett område med de utmaningarna. Och jag upplever dagligen att jag skulle behöva mer tid för varje barn för att stärka språket och ge gynnsamma möjligheter till utveckling.
Hur förklarar du själv att så många är så nöjda trots de svåra arbetsvillkoren?
– För att vi har världens bästa jobb! Och studien visar att vi uppskattar samarbetet kollegor emellan och att vi får stöd av våra chefer. Men vi måste få bättre förutsättningar för att klara jobbet. Studien visar också att våra kollegor i Danmark och Finland har mer planeringstid än vi, även där måste det till förändringar.
Rektorer stressas av personalbrist
Studien har också samlat röster från förskolerektorer, drygt 170 stycken i Sverige. Där framgår att 30 procent av de svenska rektorerna upplever hög stress, en något lägre andel jämfört med rektorerna i Danmark och Finland.
Vad svenska rektorerna stressas mest av? Brist på personal.
Det framgår också att åtta av tio rektorer jobbar på mer än en förskola, vilket rektorerna från de andra länderna inte alls gör i samma utsträckning. Pia Rizell menar att det är ett problem:
– Det hämmar det nära ledarskapet, personalen får inte det stöd de skulle få om rektorn fanns på plats dagligen.
Hon är expert i förskoleutredningen som passande nog har ett möte imorgon.
– Då kommer jag att lyfta de alarmerande resultaten från studien.
LÄS OCKSÅ:
Forskaren: Förskolan behöver en ny läroplan – med färre mål
Nya siffror på barngrupper: Här är de värsta kommunerna
Regeringen vill se maxtak för barngrupperna i förskolan
Hennes utredning kan ge maxtak på barngrupper
Lyssna på Förskolan här: