"Plötsligt syns man"

Marie Bager fick diagnosen MS som 38-åring. I dag driver hon frågor om rätten till rehabilitering och arbete. Foto: Christoffer Borg Mattisson.

Här ser omgivningen vad man faktiskt kan, i stället för vad man inte kan. Det är en vanlig känsla hos deltagare som kommer till Valjeviken folkhögskola.

Vårdcentral, simhall och rehabilitering för personer med neurologiska funktionsnedsättningar. Allt det finns i anslutning till Valjeviken folkhögskola i Sölvesborg – en skola som är särskilt anpassad för personer med olika funktionsnedsättningar. Här finns allmän kurs och utbildningar inom idrott, friskvård och musik, berättar Marie Bager, ordförande i stiftelsen Valjeviken som driver folkhögskolan.

Marie Bager är engagerad i Valjeviken folkhögskola som är anpassad till personer med funktionsnedsättningar. Där finns även en simhall som används för rehabilitering. Foto: Christoffer Borg Mattisson.

Marie Bager menar att det har blivit svårare för landets folkhögskolor att ta emot deltagare med funktionsnedsättningar.

–  Fortsätter statsbidragen att minska i förhållande till kostnaderna så riskerar deltagare att falla mellan stolarna. Exempelvis de som behöver assistenter i undervisningen eller stöd med dusch och matsituationer.

Skolformen folkhögskola innebär ofta ökade möjligheter för personer med olika funktionsnedsättningar.

– Vi kan anpassa på ett annat sätt och behöver inte följa nationellt fastlagda kursplaner.

Nu krävs krafttag, annars riskerar många att falla mellan stolarna.

Marie Bager

Många personer som börjar på Valjeviken har tidigare skolerfarenhet att vara ”vid sidan om”.

– En rullstolsburen elev kan ha varit ensam om det i hela skolan. Det har alltid varit ett fokus på det de inte kan medan vi har fokus på det de kan och har möjlighet till. Här brukar de få bättre självförtroende och kan sedan söka vidare till arbete eller andra studier. 

Så blir miljön tillgänglig

  • Personalen behöver ha vana att hantera olika funktionsnedsättningar och sätta sig in i deltagarnas behov. Det gäller alla personalkategorier. Vid nyanställning kan det vara aktuellt att ge relevant information. Fokusera på det som deltagaren kan, inte det den inte kan.
  • Den fysiska tillgängligheten behöver vara anpassad under alla dygnets 24 timmar. Det ska alltid gå att ta sig fram med rullstol och man ska kunna följa med på olika utflykter. Det kan även behövas tysta utrymmen, exempelvis i en matsal, för de som behöver lugn och ro. En blivande deltagare rekommenderas besöka skolan för att kontrollera tillgängligheten.
  • Se till att det finns pedagogiska hjälpmedel. Deltagare med hörselnedsättning kan behöva sitta långt fram i rummet för att höra läraren. Det kan även vara så att klasskamrater behöver tänka på att tala tydligt. Ha inkludering som röd tråd i alla sammanhang. Allt från att kunna följa med i undervisningen till att kunna följa med till kiosken och köpa en glass.
  • Om en deltagare har mycket frånvaro är det viktigt att ta tag i det snabbt. Kanske behövs ett anpassat schema, kanske behöver man lägga om ett redan anpassat schema som innehåller för många delar. Det kan vara lättare att stuva om ett schema om man har gjort ett anpassat schema från början.

LÄS ÄVEN: 

Deltagare med funktionsnedsättning drabbas hårt