
Samarbete över skolgränserna stärker och utvecklar, tycker svensklärarna Björn Östlund, Anna Berglund och Stina Åström. Här utanför Internationella engelska skolan i Sundsvall. Foto: Therese Ny
Reportage En jobbar i kommunal skola, de två andra i friskolor. Det hindrar inte dem från att samarbeta. Syftet? Göra likvärdiga bedömningar och undvika betygsinflation. På köpet får de nya insikter och inspiration.
– Vad tycker ni? Hon ligger ju på gränsen mellan B och A. Är det rimligt att ge henne ett A?
Tre svensklärare sitter vid ett bord och pratar. Slutet av vårterminen närmar sig och var och en har med sig en mapp med texter och prov som de vill bolla med kollegorna inför den stundande slutbetygsättningen i nian. Inget ovanligt med det om det inte vore för att de här tre lärarna arbetar i olika skolor här i Sundsvall, med olika huvudmän. Anna Berglund undervisar i den kommunala Höglundaskolan, Stina Åström i Sidsjö fristående grundskola och Björn Östlund i Internationella engelska skolan.
Samarbete över skolgränserna stärker och utvecklar, tycker svensklärarna Björn Östlund, Anna Berglund och Stina Åström. Här utanför Internationella engelska skolan i Sundsvall. Foto: Therese Ny
Så här brukar de tre ses lite då och då under läsåret, oftast i någon av deras respektive skolor. Men nu är det coronatider och ingen skola släpper in utomstående, så de har sökt sig till Mittuniversitetets tomma lokaler.
Det hela började för tre år sedan, då Björn Östlund tog kontakt med några svensklärarkollegor i stan. Han hade retat sig på idéer som florerade och som gjorde gällande att friskolorna ger glädjebetyg.
– Jag tyckte det var trist att vi blev ifrågasatta och tänkte att man genom att jobba ihop över skolgränserna skulle kunna utmana den bilden. Det handlar ju inte minst om att eleverna ska känna att de blir likabehandlade.
Dessutom visste han att när Skolinspektionen ombedömer nationella prov är de nästan undantagslöst hårdare i sin bedömning än vad de ordinarie lärarna är.
– Så det finns verkligen alla skäl att sambedöma.
Jag tyckte att det var trist att vi blev ifrågasatta och tänkte att man genom att jobba ihop över skolgränserna skulle kunna utmana den bilden.
I hans skola fanns visserligen ett fungerande system för sambedömning. Men Björn Östlund ville ta det ett steg längre.
– I ens egen skola kan det ju utvecklas en för generös eller hård kultur bland lärarna.
Stina Åström kände inte Björn Östlund sedan förut, men nappade på förslaget.
– Jag är ensam svensklärare på högstadiet i min skola, så det var väldigt välkommet.
Björn Östlund undervisar i Internationella engelska skolan, men har tidigare arbetat i kommunal skola. Stina Åström är ensam svensklärare i högstadiet på sin skola och uppskattar att möta kollegor. Anna Berglund (längst bak) har bara mött positiva reaktioner på att hon samarbetar med friskolelärare. Foto: Therese Ny
De två träffades första gången några dagar efter nationella provet i svenska. De hade valt att fokusera på skrivdelen i årskurs 9, som de såg som den mest svårbedömda delen av provet. Båda hade tagit med sig några sådana texter som de inte kände sig helt säkra på. Det kunde till exempel röra sig om att en text visserligen höll måttet stilistiskt, men kanske inte motsvarade angiven genre.
De märkte snabbt att en annan lärares ögon gjorde skillnad även för den egna blicken.
– När vi gick igenom elevtexterna en andra gång tillsammans, blev bedömningen mer likvärdig, säger Stina Åström.
Efter att ha setts några gånger beslöt de sig för att fråga Anna Berglund i den kommunala Höglundaskolan om hon också ville haka på samarbetet. Hon var före detta arbetskamrat till Björn Östlund och de hade hållit kontakten sedan han bytte skola.
I och med detta hoppades de ytterligare minska risken för ryktesspridning om att elever som går i friskolor har bättre chanser till bra betyg.
– Det är ju bättre att vi jobbar ihop än att vi läser negativa saker om varandra i tidningen, säger Björn Östlund.
Höglundaskolan
Vad: Kommunal grundskola, årskurs 5-9.
Antal elever: 558.
Så många nior når upp till kunskapskraven: 75,2 procent.
Internationella engelska skolan
Vad: Fristående grundskola, årskurs 3-9.
Antal elever: 1 123.
Så många nior når upp till kunskapskraven: 95,2 procent.
Sidsjö fristående grundskola
Vad: F-9
Antal elever: 308.
Så många nior når upp till kunskapskraven: 100 procent.
Källa: Siffrorna är hämtade från skolkollen.se och gäller för år 2019.
Och snart utvecklades det hela. Numera sambedömer de inte bara nationella prov utan kan också diskutera slutbetyg, jämföra och tipsa varandra om läromedel, böcker och arbetsmetoder.
– Jag skulle gärna titta på årsplaner också. Och kanske till och med ta in gymnasielärarna i diskussionen. Höra vad de förväntar sig av eleverna, även om styrdokumenten förstås är grunden, säger Björn Östlund.
– Och i vår vill vi ses redan innan vi påbörjar rättningen, för att tillsammans sätta oss in i bedömningsanvisningarna, säger Anna Berglund.
Reaktionerna från lärarkollegor har enbart varit positiva, berättar de tre. Stina Åström konstaterar att hennes arbetskamrater i Sidsjö fristående grundskola blivit inspirerade.
– Engelskläraren tog kontakt med kollegor i andra skolor och skulle ha jobbat likadant med nationella provet i engelska i våras, om det inte hade blivit inställt på grund av coronan. Så de ska ta nya tag nästa år.
Jag är ensam svensklärare på högstadiet i min skola, så det var väldigt välkommet.
Alla tre har också stöd från sina rektorer, som ger dem den tid de behöver för att ha sina träffar. Och eleverna vet att deras lärare sambedömer med lärare från andra skolor.
– Det är skönt att kunna säga det till dem, säger Stina Åström och berättar att hon vid ett tillfälle också bjudit in Björn Östlund att lyssna på ett muntligt prov och hjälpa henne att bedöma.
– Det var väldigt bra.
Deras upplevelse är att denna vetskap har gjort det lättare för eleverna att acceptera sina betyg.
Till träffarna tar lärarna med sig nationella prov som de vill ha hjälp av varandra att bedöma. Foto: Therese Ny
Lärartrion konstaterar också att de genom träffarna fått syn på saker i sin egen undervisning som kan utvecklas.
– När vi gick igenom nationella provet i våras såg jag att dina elever var väldigt duktiga på struktur, säger Björn Östlund och vänder sig mot Stina Åström.
Och Anna Berglund säger att hon tagit intryck av Björn Östlunds elevers fina språkbehandling.
– Genom att läsa elevtexter från andra skolor får jag idéer om vad jag kan betona ytterligare i den egna undervisningen.
Men visst krävs det en del mod för att utsätta sig för en kollegas åsikter om hur man bedömer.
– Ja, när jag var ny som lärare hade jag nog inte vågat göra så här, medger Björn Östlund, även om jag kanske hade behövt det minst lika mycket då.
LÄS MER: Jarnlo: Osannolikt att hela klassen var värd MVG
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Guiden Expertens fem bästa tips.
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”