Så hittar du mentala styrkan för att möta elevers utmaningar

Livia Malmborg Nygaard är gymnasielärare i samhällskunskap, religion, freds- och konfliktkunskap och juridik. För tillfället arbetar hon med värdegrundsfrågor i Malmö stad, fram till i höstas var hon verksam på Pauliskolan. Foto: Privat, illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Livia Malmborg Nygaard är gymnasielärare i samhällskunskap och religionskunskap – och Europamästare i thaiboxning. Elitidrotten har gett henne en trygghet som lärare som hon aldrig hade kunnat förutspå.
– Jag har lärt mig att hantera negativa känslor på ett mer konstruktivt sätt. 

Nyligen utkom boken ”Mental styrka för lärare” där Livia Malmborg Nygaard är en av medförfattarna. Där beskrivs hur hon kombinerade läraryrket med elitidrottande – och hur idrottandet gjorde henne till en bättre lärare. Bland annat hjälpte det henne att komma över motgångar. 

– Jag förlorade fyra raka SM-finaler. Jag var hela tiden fast i de tidigare förlusterna, de negativa känslorna dominerade och jag visste någonstans att de skulle kunna orsaka att jag förlorade igen. Jag behövde en nystart.

”Tillstånd av hjälplöshet”

Därför anlitade hon ledarskapskonsulten och den mentala tränaren Igor Ardoris – som också är huvudförfattare till den aktuella boken. Han kom med en rad råd, som också skulle visa sig användbara i läraryrket (se tipsen här intill) – hennes mentala träning blev till ett stöd i hennes arbete med elever som lider av dåligt självförtroende. I boken berättar hon till exempel om en elev som vid första mötet säger till henne: ”Du kan lika gärna sätta ett F på en gång.” 

– Eleven hade misslyckats så många gånger att han hamnat i ett tillstånd av hjälplöshet. Jag tog mig tid att lära känna honom, få honom att minnas positiva upplevelser av skolan. Det visade sig att han haft en elevassistent som på ett lyckat sätt använt humor i sin undervisning, jag och mina kollegor jobbade vidare på det som fungerat för honom tidigare. 

Måste försöka förstå bakgrunden

En annan elev hade tramsat i klassrummet och förstört för andra – efter ett djupare samtal framgick det att han nyligen varit med om ett trauma i familjen. 

– Vi kan inte få elever att lyckas om vi inte försöker förstå bakgrunden till de negativa känslorna.  

Livia Malmborg Nygaard har också utvecklat olika strategier när hon kommer in i klassrummet och inser att det är oroligt och stimmigt. Hon beskriver en av dem:  

– Jag låter eleverna vila huvudet mot sina skolbänkar i några minuter, de som vill kan få teckna eller skriva något. De som har överskottsenergi får göra armhävningar. Efteråt blir det ofta bättre, de får lättare att koncentrera sig.  

Skapar en positiv bild av framtiden

En av orsakerna till att hon ville vara med och skriva boken var just detta: att elevernas koncentrationsförmåga har försämrats kraftigt under 2000-talet.  

– Därför måste vi utveckla metoder för att hjälpa dem att hitta koncentrationen. 

Hon jobbar inte bara med elevernas självkänsla, hon fokuserar också på deras målbilder. 

– Jag brukar alltid ta min nya mentorsklass i ettan till entrén som de ska springa ut genom när de tar studenten, för att hjälpa dem att skapa en positiv bild av framtiden.  

Hösten 2023 vann Livia Malmborg Nygaard till sist sitt SM-guld på femte försöket – och kort därefter EM-guld i thaiboxning. I mars i år avslutade hon sin idrottskarriär. 

Expertens fem tips

  1. Tänk på andningen
    Hur behåller man lugnet och sin egen kontroll över klassen när det är på väg att spåra ur? Som elitidrottare fick Livia Malmborg Nygaard mycket hjälp av de andningsövningar som bokens huvudförfattare Igor Ardoris lärde henne. Hon andas in djupt och vid utandning upprepar hon ordet ”stark”. Övningen går snabbt och hjälper henne att stanna i nuet – och ta sig an klassen. 
  2. Reglera dina känslor
    Begreppet lågaffektivt bemötande har fått orättvist dåligt rykte. Självklart ska man säga ifrån när det är befogat, men inte höja rösten i affekt – det blir lätt improduktivt. Men låt elever uttrycka sina känslor och åsikter, att lägga locket på riskerar bara att det exploderar längre fram. Lita på att du kan föra nyanserade diskussioner med eleverna, även i svåra ämnen.  
  3. Glöm inte återhämtningen
    Även här har Livia Malmborg Nygaard fått stor hjälp från elitidrotten. Det räcker inte att bara vila efter en utmanande arbetsdag, för att ladda batterierna kan konkreta handlingsprogram vara behjälpliga. En modell är så kallad kroppsskanning: att sakta gå igenom hela kroppen medan man andas lugnt. Vid kroppsskanning spänner man olika kroppsdelar vid inandning, och släpper spänningen vid utandning.  
  4. Positiv attityd smittar 
    Den attityd man uppvisar mot elever och kollegor smittar. Känslor smittar. Även under dagar då saker går en emot är det helt centralt att man uppvisar en positiv attityd – då får man positiva reaktioner tillbaka. Det gäller också mellan elever – om du själv håller fast vid den positiva attityden kan den även smitta elever emellan. 
  5. Hitta rätt målbild
    Anspänningen i jobbet tilltar när eleverna inte når de resultat som de hoppas på. Vad göra? En coach måste få sin idrottare att glömma den senaste förlusten, på samma sätt måste läraren jobba med elevens förmåga att se framåt och få en positiv målbild. Kanske är det något i privatlivet som tynger? Då måste också det fram i ljuset för att hen ska kunna gå vidare.