Så hittar du mentala styrkan för att möta elevers utmaningar

Livia Malmborg Nygaard är gymnasielärare i samhällskunskap, religion, freds- och konfliktkunskap och juridik. För tillfället arbetar hon med värdegrundsfrågor i Malmö stad, fram till i höstas var hon verksam på Pauliskolan. Foto: Privat, illustration: Gustaf Öhrnell Hjalmars

Livia Malmborg Nygaard är gymnasielärare i samhällskunskap och religionskunskap – och Europamästare i thaiboxning. Elitidrotten har gett henne en trygghet som lärare som hon aldrig hade kunnat förutspå.
– Jag har lärt mig att hantera negativa känslor på ett mer konstruktivt sätt. 

Nyligen utkom boken ”Mental styrka för lärare” där Livia Malmborg Nygaard är en av medförfattarna. Där beskrivs hur hon kombinerade läraryrket med elitidrottande – och hur idrottandet gjorde henne till en bättre lärare. Bland annat hjälpte det henne att komma över motgångar. 

– Jag förlorade fyra raka SM-finaler. Jag var hela tiden fast i de tidigare förlusterna, de negativa känslorna dominerade och jag visste någonstans att de skulle kunna orsaka att jag förlorade igen. Jag behövde en nystart.

”Tillstånd av hjälplöshet”

Därför anlitade hon ledarskapskonsulten och den mentala tränaren Igor Ardoris – som också är huvudförfattare till den aktuella boken. Han kom med en rad råd, som också skulle visa sig användbara i läraryrket (se tipsen här intill) – hennes mentala träning blev till ett stöd i hennes arbete med elever som lider av dåligt självförtroende. I boken berättar hon till exempel om en elev som vid första mötet säger till henne: ”Du kan lika gärna sätta ett F på en gång.” 

– Eleven hade misslyckats så många gånger att han hamnat i ett tillstånd av hjälplöshet. Jag tog mig tid att lära känna honom, få honom att minnas positiva upplevelser av skolan. Det visade sig att han haft en elevassistent som på ett lyckat sätt använt humor i sin undervisning, jag och mina kollegor jobbade vidare på det som fungerat för honom tidigare. 

Måste försöka förstå bakgrunden

En annan elev hade tramsat i klassrummet och förstört för andra – efter ett djupare samtal framgick det att han nyligen varit med om ett trauma i familjen. 

– Vi kan inte få elever att lyckas om vi inte försöker förstå bakgrunden till de negativa känslorna.  

Livia Malmborg Nygaard har också utvecklat olika strategier när hon kommer in i klassrummet och inser att det är oroligt och stimmigt. Hon beskriver en av dem:  

– Jag låter eleverna vila huvudet mot sina skolbänkar i några minuter, de som vill kan få teckna eller skriva något. De som har överskottsenergi får göra armhävningar. Efteråt blir det ofta bättre, de får lättare att koncentrera sig.  

Skapar en positiv bild av framtiden

En av orsakerna till att hon ville vara med och skriva boken var just detta: att elevernas koncentrationsförmåga har försämrats kraftigt under 2000-talet.  

– Därför måste vi utveckla metoder för att hjälpa dem att hitta koncentrationen. 

Hon jobbar inte bara med elevernas självkänsla, hon fokuserar också på deras målbilder. 

– Jag brukar alltid ta min nya mentorsklass i ettan till entrén som de ska springa ut genom när de tar studenten, för att hjälpa dem att skapa en positiv bild av framtiden.  

Hösten 2023 vann Livia Malmborg Nygaard till sist sitt SM-guld på femte försöket – och kort därefter EM-guld i thaiboxning. I mars i år avslutade hon sin idrottskarriär.