
Böckerna kan vara i så här risigt skick när de till slut hittas och lämnas tillbaka. Foto: Fredrik Sandström
Krönika ”Alla elever bedyrar sin oskuld och förklarar utförligt var och när boken återlämnades. Jag vill tro eleverna, men jag undrar ju vart alla böcker tar vägen?!”, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
I slutet av varje termin gör vi beställningar av nya klassuppsättningar och kompletterar de vi redan har. Jag har märkt att alltfler böcker försvinner då större del av vår budget än tidigare går åt till att fylla upp vår befintliga bokhylla. För många år sedan hade vi ett system på skolan där våra böcker var numrerade. Jag förde noga anteckningar om elevernas boklån, men efter ett tag började böcker försvinna iallafall, trots rigorös administration. Vid ungefär samma tidpunkt noterade jag att eleverna väldigt sällan läste de anvisade sidorna mellan lektionerna. Dessa två sammanfallande tendenser gjorde att jag allt oftare valde att behålla böckerna i klassrummet.
Numera lägger jag ungefär ⅓ av tiden på högläsning, ⅓ av tiden på gemensam läsning i mindre grupper och cirka ⅓ av tiden på enskild läsning när vi läser klassuppsättningar. Ofta blir böckerna kvar i klassrummet, men ett par tillfällen under varje läsperiod tar eleverna med sig böckerna hem, ibland som läsläxa och ibland som ett tillfälle att läsa ifatt. För att kunna samtala och skriva om det lästa är det en förutsättning att vi befinner oss på ungefär samma ställe i boken.
I klassrummet har jag en handfull extra böcker. Det är alltid någon som har glömt sin bok hemma. Under en fyraveckorsperiod försvinner nästan alltid dessa fem böcker. När jag samlar in böckerna för sista gången efter avslutad läsning är ibland ytterligare några böcker borta, trots att de allihop tillbringat den största delen av tiden i klassrummet! Alla elever bedyrar sin oskuld och förklarar utförligt var och när boken återlämnades. Jag vill tro eleverna, men jag undrar ju vart alla böcker tar vägen?!
Böckerna kan vara i så här risigt skick när de till slut hittas och lämnas tillbaka. Foto: Fredrik Sandström
Jag vet att några kommer att återfinnas på något skåp i korridoren, i fel korridor förstås. Några kommer att ligga på platser där och när man minst anar det. Efter några veckor kommer några eftersläntrare med kommentarer som: ”Jag hittade den hos farmor” eller ”Den låg i gympaväskan”. De sent återfunna böckerna återlämnas i väldigt olika skick. De allra flesta är förstås fina, men det är nästintill fascinerande att återfå böcker som är söndertuggade av husdjur eller fyllda med så mycket mögel att vissa sidor inte går att läsa. Några exempel kommer fram först i slutet av läsåret när alla elever städar sina skåp. Ett fåtal hamnar i den lokala köp- och säljgruppen på Facebook och kommer aldrig åter till skolan.
Rekordet på försenad inlämning inträffade nyligen. Skolan anställde en elevresurs, tillika en gammal elev, och denne var med mig några lektioner varje vecka, vilket var väldigt roligt. Halvvägs in i läsningen av Anne Frank stod kollegan en morgon med en bok i sin hand. ”Jag vill lämna tillbaka min bok. Tack för lånet.” Åtta år för sent kunde jag lägga ett exemplar av Anne Frank i bokhyllan, fint bevarad och redo för att möta nya läsare. Bättre sent än aldrig!
När jag klickar i de kompletterande beställningarna funderar jag på om de mögliga, söndertuggade och borttappade böckerna är ett tecken på att bokens ställning i samhället har försvagats eller om det är eleverna som generellt har blivit lite mindre ansvarstagande? Eller, hemska tanke, skolan (och jag) som har blivit slappare och inte längre betraktar och vördar boken som den främsta källan för kunskaper och upplevelser?
Fredrik Sandström är svensklärare på högstadiet på Gäddgårdsskolan i Arboga och redaktör för Lektionsbanken
LÄS ÄVEN
Sandström: Elevens fråga lämnade mig svarslös
Sandström: Läraryrket har gjort mig till samlare
Sandström: Skolans nya ABC gör mig dyster
Sandström: Svensk skola har kollapsat och politikerna är helt vilse
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”